عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مشهد در موج پنجم کرونا حال و روز خوبی ندارد و این شهر در آستانه فاجعه بزرگی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، نفیسه ثقفی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در مشهد و در جوار بارگاه منور رضوی فاجعه بسیار بزرگی در راه است و آن سیل بالای بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های مشهد است و دیگر به هیچ وجه نمی‌توانیم جوابگوی نیاز مراجعه کنندگان باشیم.

او افزود: مشکلات فعلی تنها نبود تخت خالی و کمبود نیروی انسانی نبوده، حتی برانکارد برای حمل، جابه‌جایی و انتقال بیمار و جسد وجود ندارد، اما شاهد آن هستیم که بیماران کرونایی به صورت موج موج وارد تمامی بیمارستان‌ها به ویژه مراکز درمانی قائم (عج) و امام رضا (ع) می‌شوند که هر دو تقریباً ظرفیت‌شان پر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در شرایط فعلی حتی با کمبود سرم مواجه شده‌ایم و از آنجایی که خودم در دوران جنگ تحمیلی به مجروحان جنگی امداد رسانی می‌کردم یادم نمی‌آید در آن دوران چنین وضعیت و مشکلاتی را داشتیم، ادامه داد: شرایط کنونی قابل مقایسه با زمان جنگ تحمیلی نیست، ضمن اینکه وضعیت حالی بیماران کرونایی هم با مجروحان جنگی قابل مقایسه نیست.

ثقفی بیان کرد: یکی از بزرگترین دغدغه‌هایی که پس از خروج از موج‌های کرونا و به‌ویژه از زمان تزریق واکسن کرونا همواره وجود داشته و دارد بحث بی‌توجهی‌ها و کم‌توجهی‌ها نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک بوده و در موج پنجم بحران کرونا شاهد آن هستیم  که کسانی هم که واکسن زده‌اند با توجه به رعایت نکردن اصول بسیار مهم و حیاتی بهداشتی، اکنون روی تخت بیمارستان‌ها با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند.


بیشتر بخوانید


او ضمن گلایه از افراد بی‌توجه و کم‌توجه نسبت به توصیه‌ها و هشدار‌های کرونایی، تصریح کرد: با وجود آن که بار‌ها اعلام شده زدن واکسن به معنای ایمنی ۱۰۰ درصد نیست، اما باز هم شاهد بی‌توجهی‌ها نسبت به توصیه‌ها و هشدار‌ها هستیم و متأسفانه ویژگی بد سویه دلتا کرونا درگیری‌های جمعی بوده و همانند سویه‌های قبلی تنها فرد مبتلا را درگیر نمی‌کند بلکه اطرافیان او را نیز درگیر و مبتلا به ویروس می‌کند؛ که نمونه بارز آن را در بستری‌های پرشمار خانوادگی شاهد هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: ما که خودمان در بخش‌های کرونایی حضور داریم با کمبود اقلام حفاظتی از جمله دستکش مواجه هستیم، اما با این شرایط جان خود را در کف دست گذاشته‌ایم تا به هم نوعان خود خدمت کنیم و خانواده‌ای را داغدار نبینیم.

ثقفی اظهار کرد: به نمایندگی از تمامی کادر بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد دست یاری به سمت تمامی مسئولان و خیران دراز می‌کنم و از تمامی آنان عاجزانه درخواست دارم که به داد شهر امام رضا (ع) برسند، کادر درمان در این روز‌ها شرایط بسیار سختی دارند.

او با اشاره به اینکه در بیمارستان قائم (عج) اکثر بخش‌ها تخلیه شده و در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته، افزود: تمامی بخش‌های جراحی در اختیار بیماران مبتلا به کرونا است  و به طبع آن اعمال جراحی هم به ناچار تعطیل شده است و تآخیر در انجام آن باعث درد و رنج بیشتر بیماران شده و این خطر برای موارد اورژانسی به مراتب بیشتر است، کسانی که توانایی مالی دارند به بیمارستان خصوصی می‌روند، اما آن کسی که پول ندارد شرایط بسیار سختی را تحمل می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که در تمامی بخش‌ها و رشته‌ها مبتلای زیادی در میان کادر درمان داشتیم و نیرو‌های حاضر فراتر از توان کار می‌کنند تا جای خالی نیروی مبتلا به کرونا احساس نشود، تأکید کرد: تمام اعضای خانواده‌ام مبتلا به کرونا شده‌اند و در کنار آن لحظه‌ای از حضور در جمع کادر درمان به‌دور نبودم، چون رسالت و وظیفه ذاتی‌ام همین است، اما در سوی مقابل درخواست حمایت از رئیس جمهور، تولیت آستان قدس رضوی، خیران نیک‌اندیش و تمامی کسانی که می‌توانند قدمی مثبت و مؤثر در مسیر کنترل بیماری بردارند داریم و کاری انجام دهند تا نام ایران در تاریخ به‌گونه‌ای نوشته نشود که کلی جان‌باخته دادیم و نتوانستیم کاری بکینم.

ثقفی اظهار کرد: هر یک از ما باید به سهم خود یاری‌گر کادر بهداشت و درمان باشیم، امام حسین (ع) در صف اول بودند و کشته شدند تا دیگران بمانند و اکنون توصیه می‌کنیم هزینه‌ای که صرف مراسم‌ها و مجالس محرم و صفر می‌شود را در مسیر امدادرسانی بیماران کرونایی هزینه شود و قطعاٌ این کار موجب خوشنودی امام حسین (ع) که همه ما عاشق و دلداده ایشان هستیم می‌شود.

او با تأکید بر اینکه زنده‌ نگه‌داشتن محرم و قیام امام حسین (ع) فقط به ناله در روضه‌ها نیست و ناله‌مان این روز‌ها در بیمارستان‌ها است، افزود: در شرایط فعلی هرکس باید به سهم خود نقش‌آفرین باشد و باید به داد مردم شریف و صبوری که سختی‌های بسیار کشیدند و خم به ابرو ندادند برسیم، ما مردمی وفادار و قدرشناس داریم، پس بیاییم بیش از پیش آنان را در وضعیت بحرانی کرونایی دریابیم.

انتهای پیام//ف.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.