مقدسیان گفت: با ورود مثبت شتاب دهنده‌ها به میدان زیست فناوری ریسک‌های کاری از آن‌ها گرفته شده است.

 محمد مهدی مقدسیان عضو ستاد توسعه زیست فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دارو‌های جدید زیست فناوری اظهار کرد: زیست فناوری از دارو‌های جدید زیستی دو نوع دارد که از حوزه دارویی مواد اولیه است. در بحث دارو‌های زیستی در ایران آلبومین و ایموگلوبین وجود دارد که ۵۳ میلیون دلار کاهش ارزبری برای کشور دارد که برای ما بسیار ارزشمند است.

او افزود: در فرمول نهایی دارو‌ها واکسن HPV که برای سرطان دهانه رحم زنان است نیز حدود ۶ میلیون دلار برای ما کاهش ارزبری داشته است. اساسا دارو‌های جدید زیست فناوری که در کشور تولید می‌شود در پوینت به کشور‌های زیادی صادر می‌کنیم و با تولید دارو‌های جدید زیستی مثل دارو‌های حیاتی، درد‌های سرطانی و درد‌های دیابتی از واردات آن‌ها نیز بی نیاز می‌شویم.

عضو ستاد توسعه زیست فناوری بیان کرد: باتوجه به اینکه نیروی انسانی بسیار خوبی در کشور داریم، ستاد توسعه زیست فناوری از شتاب دهنده‌های مختلفی در این زمینه استفاده کرده و علاوه بر اینکه زیر ساخت‌ها را بر این متخصصین فراهم کرده، شتاب دهنده‌های مختلفی را نیز راه اندازی کرده است.

او در ادامه با اشاره به شتاب دهنده‌ها در این ستاد بیان کرد: باتوجه به اینکه ستاد زیر ساخت‌هایی را فراهم کرده تا شتاب دهنده‌هایی را ایجاد کند. این شتاب دهنده ها، نیرو‌های انسانی متخصصی را به صورت تیم‌های مختلف کنار هم قرار داده و ستاد این تیم‌ها و به آن شرکتی زیر ساخت‌ها را فراهم کرده وام بلاعوض یا سرمایه خطر پذیر می‌دهد. ستاد توسعه زیست فناوری با سرمایه گذاری خطر پذیر به شتاب دهنده ها ریسک را از فناوران گرفته است.

مقدسیان گفت: حدود ۲۵ شتاب دهنده در کشور زیر نظر ستاد توسعه فناوری در حوزه‌های مختلف در حال فعالیت هستند. ستاد در بحث بسته بندی مواد اولیه دارویی ۷۵ محصول تولیدی داشته و در بحث دارو‌های بیولوژیک ۷ محصول داشتیم که کار‌های مهمی در این حوزه صورت گرفته است.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار