به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گمرک جمهوری اسلامی ایران در نامهای خطاب به حجت الاسلام و المسلمین میر تاج الدینی نماینده مردم تبریز، آذر شهرو اسکو در مجلس شورای اسلامی ودرباره کایمونهای مانده در گمرک نوشت:
با سلام و احترام،
بازگشت به نامه شماره ۱۰۷۷۸۵۳ مورخ ۱۷/۵/۱۴۰۰ و در خصوص نامه رانندگان ایرانی مالک کامیونهای خارجی به استحضار میرساند:
علیرغم اینکه این سازمان در تاریخ ۱۱/۴/۱۴۰۰، جهت جلوگیری از تجمع و انباشت کامیون ها، چهار فقره پیشنهاد درخصوص: ۱- ارائه شمارۀ شاسی کامیونهای اسقاطی، پس از ترخیص و قبل ازشماره گذاری به ناجا؛ ۲-پذیرش مغایرتهای جزئی در مشخصات کامیونها با اسناد ابرازی؛ ۳- موکول کردن ارائه کدرهگیری بانک به بعد از ترخیص کامیون از گمرک؛ ۴- استقرار نمایندگان سازمان راهداری در راستای رفع مشکلات موجود بر سر راه ترخیص کامیونهای وارداتی؛ طی نامۀ شمارۀ ۴۷۴۲۷۲/۱۴۰۰ به سازمان راهداری ارائه کرده و آن مرجع نیز در تاریخ ۱۵/۴/۱۴۰۰، طی نامۀ شمارۀ ۷۱/۵۳۵۷۲، دو پیشنهاد از چهار پیشنهاد ارائه شده را مورد پذیرش قرار داده و مراتب را به گمرک ایران ابلاغ کرد، مع الوصف بررسیهای انجام شده حکایت از این موضوع دارد که علیرغم مضی یک ماه از توافقات و پیگیریهای صورت پذیرفته، پیشرفت چندانی در تسهیل و تسریع ترخیص کامیونهای وارداتی از گمرکات کشور حاصل نشده و میلیونها دلار سرمایه وارده به این کشور، زیر آفتاب سوزان فصل تابستان یا شرایط جوی، در گمرکات کشور در حال از بین رفتن است که علاوه بر این خسارات مادی، این امر، باعث ایراد ضربات و لطمات روحی فراوان به صاحبان اصلی کالا شده است که لازم است ضمن آسیب شناسی موضوع، تصمیمات عاجلی برای تعیین تکلیف این سرمایههای بلاتکلیف اتخاذ گردد.
ذیلاً به چند مورد مهم درخصوص کامیونهای رسوبی در گمرکات کشور اشاره می شود:
بررسیهای میدانی و آمار واصله از ۹ گمرک اجرایی کشور به شرح زیر نشان میدهد ۳۶۴۳ دستگاه کامیون وارداتی در این گمرکات رسوب کرده که ۲۵۵۹ دستگاه از این کامیونها هنوز به گمرک اظهارنشده و ۱۰۸۴ دستگاه از آنها، علیرغم اینکه به گمرک اظهارشده است، تاکنون قابلیت ترخیص پیدا نکرده است. باید توجه داشت علیرغم اینکه این حوزۀ معاونت، در تاریخ ۲۶/۴/۱۴۰۰، طی نامۀ شمارۀ ۵۴۰۷۷۹/۱۴۰۰ از تمامی گمرکات اجرایی درخواست ارائه آمار کرده است، صرفاً ۹ گمرک اجرایی به شرح جدول ذیل نسبت به ارائه آمار مربوطه اقدام کرده اند لیکن، برخی از گمرکات اجرایی، تا تنظیم این گزارش، هیچگونه آماری به این حوزۀ معاونت ارائه نکرده اند که با محاسبۀ آمار کامیونهای رسوبی سایر گمرکات، این تعداد به بیش از ۳۶۴۳ دستگاه نیز افزایش خواهد یافت؛
ردیف |
گمرک |
اظهارنشده |
اظهارشده – ترخیص نشده |
جمع |
1 |
بازرگان |
1570 |
- |
1570 |
2 |
تهران |
344 |
322 |
666 |
3 |
غرب |
233 |
304 |
537 |
4 |
تبریز |
40 |
245 |
285 |
5 |
اردبیل |
73 |
118 |
191 |
6 |
ارومیه |
117 |
53 |
170 |
7 |
زنجان |
126 |
28 |
154 |
8 |
جلفا |
51 |
- |
51 |
9 |
اصفهان |
5 |
14 |
19 |
جمع |
9 گمرک |
2559 دستگاه |
1084 دستگاه |
3643 |
بررسیهای صورت پذیرفته نشان میدهد بیش از ۷۰% کامیونهای وارداتی موجود در گمرکات کشور، هنوز به گمرک اظهار نشده اند که لازم است دلیل این امر بررسی شود. گرچه گفته شده است این کامیونها بدلیل عدم صدور ثبت سفارش، به گمرک اظهار نشده اند، ولی صحت و سقم این موضوع باید بصورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد. بدیهی است عدم اتخاذ تصمیم لازم در این خصوص، کامیونهای رسوبی را در آستانۀ متروکه شدن قرار خواهد داد.
اسناد اولیه و ترانزیتی کامیونها نشانگر این است که کامیونهای وارداتی اکثراً از برندهای معتبر اروپایی مانند: DAF (هلند)، Renault (فرانسه) و Volvo (سوئد) میباشند که مطابق قوانین و مقررات مربوطه با واردات این کامیونها موافقت شده، لیکن ترخیص آنها از گمرکات با مشکلات عدیدهای مواجه شده است.
بیشتر بخوانید:
از جمله مواردی که درخصوص طولانی شدن روند ترخیص کامیونهای وارداتی احصاء یا اعلام شده است عبارتند از: عدم صدور ثبت سفارش و به تبع آن عدم امکان اظهار کامیون به گمرک؛ عدم مراجعۀ برخی از واردکنندگان جهت اظهار و انجام تشریفات گمرکی؛ تطویل در صدور مجوزهای قانونی و مقرراتی مربوطه جهت ترخیص کالا از جمله مجوزهای استاندارد و محیط زیست؛ طولانی بودن روند استعلام از نمایندگیهای مربوطه؛ طولانی بودن روند استعلام ارزش برخی از کامیونها از گمرک؛ عدم ارائه کدرهگیری بانک به گمرک اجرایی .
با توجه به مراتب معنونه لازم است موارد اشاره شده بقید فوریت مورد رسیدگی قرار گیرد و عنداللزوم با تشکیل فوری یک کارگروه متشکل از نمایندگان کلیۀ مراجع و سازمانهای مرتبط، ضمن تدقیق در مشکلات مبتلابه این کامیونهای وارداتی، تصمیمات لازم در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه اتخاذ و از در معرض خطر قرار گرفتن صدها میلیون دلار سرمایۀ وارده به گمرکات جلوگیری شود؛ همچنین با تخلفات احتمالی در این خصوص به نحو مقتضی برخورد شود. از جمله مواردی که در این زمینه باید سریعاً تعیین تکلیف و ابلاغ گردد، عبارتند از:
ردیف |
عنوان |
دستگاه متولی |
1 |
صدور ثبت سفارش برای کامیون های فاقد ثبت سفارش |
سازمان راهداری |
2 |
امکان ترانزیت کامیون های وارداتی فاقد ثبت سفارش به گمرکات داخلی کشور |
سازمان راهداری |
3 |
صدور مجوزهای قانونی از جمله مجوز استاندارد و محیط زیست ظرف 7 روز اداری طبق مصوبه شورایعالی امنیت ملی |
سازمان ملی استاندارد |
4 |
موکول کردن مجوز محیط زیست به بعد از ترخیص و قبل از شماره گذاری کامیون ها |
سازمان محیط زیست |
5 |
تحویل کلیۀ استعلامات از نمایندگی ها بصورت دستی و ارائه پاسخ ظرف 3 روز اداری |
گمرکات اجرایی |
6 |
تسریع در پاسخ به استعلامات صورت پذیرفته درخصوص ارزش کامیون ها و موارد مقرراتی |
گمرک ایران |
7 |
عدم اخذ جریمه از کامیون های دارای تفاوت ارزش که ارزش معاملاتی آنها مورد پذیرش قرار گرفته است باستناد مادۀ 183 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی |
گمرکات اجرایی |
8 |
اطلاع رسانی شفاف درخصوص چگونگی اخذ مالیات بر ارزش افزوده کامیون ها که از ارزش گمرکی کالا و حقوق ورودی با مبنای محاسبه نرخ ارز 4200 تومانی اخذ می شود |
گمرکات اجرایی |
9 |
شفاف سازی درخصوص این مورد که منظور سازمان راهداری از پرداخت100% حقوق ورودی بدون ارائه گواهی اسقاط کامیون، مأخذِ 100% نیست و مأخذ کامیون های وارداتی، مأخذ کتاب مقررات است |
دفتر تعرفه گمرک ایران |
10 |
تسریع در صدور کدرهگیری بانک و یا موکول کردن ارائه کدرهگیری بانک به زمان پس از ترخیص و قبل از شماره گذاری |
بانک مرکزی |
بدیهی است با توجه به مراجعه و پیگیری عدۀ زیادی راننده و صاحبان اصلی کامیون های رسوبی در گمرکات، اتخاذ تصمیمات سریع در این خصوص و اطلاع رسانی مطلوب و شفاف جهت تنویر افکار عمومی، امری فوری و ضروری به نظر می رسد که سازمان گمرک، آمادگی کامل خود را جهت بررسی همه جانبه این امر و تلاش در راستای رفع مشکلات مبتلابه اعلام می دارد. همچنین از آن مقام محترم نیز استدعا دارد ضمن طرح موضوع در مجلس محترم شورای اسلامی ، تمهیدات لازم در راستای اتخاذ تصمیمات عاجل در ترخیص کامیون هایی که با موافقت مراجع ذیربط و بصورت کاملا قانونی وارد کشور شده و حقوق مکتسبه برای صاحبان کامیون ها ایجاد شده است بوجود آید. قبلا از توجه جنابعالی نسبت به درخواست جمعی از رانندگان و زحمتکش که تنها سرمایۀ آنها در معرض بلاتکلیفی و حتی نابودی قرار گرفته است کمال امتنان را دارد.
انتهای پیام/