مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: رعایت ضوابط میراث فرهنگی در منطقه ثبت جهانی شده هورامان امری ضروری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، یعقوب گویلیان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان شامگاه سه‌شنبه در نشست با مدیرکل امور روستایی استانداری کردستان اظهار داشت: رعایت قوانین و مقررات یونسکو و میراث فرهنگی در زمینه اجرای طرح‌های مختلف عمرانی و زیرساختی در منطقه جهانی هورامان برای تمامی بخش‌های دولتی و خصوصی در راستای حفظ و صیانت از این منطقه الزامی است.

او افزود: توسعه راه‌های منطقه جهانی هورامان از دیگر نیازمندی‌های اصلی این منطقه است که باید ارگان‌های ذی ربط با هماهنگی این اداره‌کل وارد عمل شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: همکاری بیشتر با اداره‌کل امور روستایی استانداری کردستان برای پیشبرد اهداف مشترک در منطقه جهانی هورامان امری ضروری است و در این راستا باید جلسات تخصصی‌تر و بیشتری برنامه‌ریزی و برگزار شود.

مدیرکل امور روستایی استانداری کردستان نیز با تاکید بر لزوم هم‌افزایی امکانات ۲ ارگان در راستای توسعه بیش از پیش هورامان، اظهار داشت: توسعه مسکن روستایی با تاکید بر حفظ معماری و رعایت قوانین و مقررات میراث فرهنگی در دستور این اداره‌کل قرار دارد.

الفت راغب افزود: ارائه اطلاعات مناسب و درست در زمینه اهمیت تاریخ، فرهنگ و آداب و روسوم هورامان به مردم استان و کشور یکی از راه‌های حفاظت از این منطقه جهانی است.

او بیان کرد: آموزش دهیاران یکی از برنامه‌های جاری این اداره‌کل است که لازم است این آموزش‌ها با موضوع ثبت جهانی هورامان و قوانین و مقررات میراث فرهنگی تطبیق داده شود.

مدیرکل امور روستایی استانداری کردستان، جلوگیری از تردد ماشین‌های سنگین حامل سوخت در منطقه جهانی هورامان را مهم عنوان کرد و افزود: ساماندهی تابلو‌های مسیر‌ها و معرفی روستا‌ها و شهر‌های منطقه هورامان، ایجاد مراکز رفاهی و ... باید در دستور کار دستگاه‌های ذی ربط قرار گیرد.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۰ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غار‌های طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی بوده که ۸۷۸ اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل شامل ۷۷۳ اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۰ مورد میراث طبیعی، ۶۲ مورد میراث معنوی و ۲۳ مورد میراث منقول است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.