متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: یکی از شایع‌ترین عوارض همراه ویروس کرونا سردرد است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،دکتر هدی نقشینه متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه یکی از شایع‌ترین عوارض همراه ویروس کرونا سردرد است، گفت: بطور کلی در دوران پاندمی با افزایش شیوع سردرد روبرو هستیم که به علت تشدید سردرد‌های زمینه‌ای مثل میگرن و سردرد‌های تنشی، استفاده مداوم از ماسک خصوصاً از سوی کادر درمان است، ولی ویروس خود نیز می‌تواند مستقیماً عامل سردرد باشد.

او افزود: یک سوم از بیماران مبتلا به کرونا دچار درگیری سیستم عصبی خواهند شد.

نقشینه گفت: این ویروس می‌تواند علامت‌های کمتر شایع مثل سکته‌های مغزی، بیماری اعصاب محیطی مثل گیلن باره و تشنج و همین طور عوارض بسیار شایع تری مثل سردرد، سرگیجه و اختلال حس چشائی و بویائی ایجاد کند.

او افزود: در بیشتر موارد بیمار با علائم تنفسی یا گوارشی مراجعه می‌کند و در سیر بیماری علائم درگیری دستگاه عصبی به آن اضافه می‌شود.

نقشینه با اشاره به اینکه این ویروس از چند طریق به دستگاه عصبی آسیب میزند، گفت: ویروس کرونا بطور مستقیم از راه عصب بویایی یا با اتصال به گیرنده‌هایی در سطح سلول‌های دیواره عروق خونی و بدنبال آن شکستن سد خونریزی مغزی وارد دستگاه عصبی می‌شود. همچنین بطور غیر مستقیم از طریق ایجاد طوفان التهابی و یا اتصال به گیرنده‌های ACE-۲ تغییر در بروز و عملکرد آن‌ها باعث بروز علایم نورولوژیک می‌شود.

او با ذکر این نکته که سردرد‌هایی که عامل آن‌ها خود ویروس است معمولاً چند ویژگی دارند، افزود: در بیمارانی که تشخیص کرونا در ٢تا١٠ روز اخیر برای آن‌ها داده شده است، در صورت بروز سردرد جدید یا تغییر ماهیت سردرد قبلی باید به احتمال بروز سردرد در نتیجه ویروس شک کرد.

نقشینه گفت: از مشخصات دیگر آن دوطرفه بودن، درگیری در نواحی گیجگاهی و پیشانی، طول کشیدن سردرد بیش از ۴۸ ساعت و عدم پاسخ مناسب به درمان با مسکن‌ها است.

این متخصص با اشاره به اینکه مصرف کورتیکواستروئید در درمان این نوع سردرد توصیه نمی‌شود، افزود: برای درمان این نوع سردرد مصرف مایعات فراوان، دریافت سرم در صورت لزوم و درمان افت اکسیژن خون (هیپوکسی) توصیه می‌شود و در صورتیکه بیمار به علت سابقه‌ی قبلی سردرد در حال مصرف دارو می‌باشد بهتر است این دارو‌ها قطع نشود.
انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار