رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس فرآیند تغییرکاربری ساختمان‌های اداری به سازه‌هایی نظیر هتل کار آسانی نیست، گفت: رعایت اصول فنی در قالب مقررات ملی ساختمان نقش ارزنده‌ای در ارتقاء فرآیند‌های ایمنی ایفاء می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مرتضی سیف زاده رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس در نشست خبری از خبرنگاران به عنوان یکی از عومل موثر در پیشگیری از فساد یاد کرد و افزود: جایگاه رسانه و فعالان این عرصه در جهان ویژه است، خبرنگاران رسالت امیدافزایی را برعهده دارند و فعالیت‌های شبانه روزی آن‌ها در زمره صنوف سخت و زیان آور می‌تواند دسته بندی شود.

سیف‌زاده افزود: قبل از تشیکل سازمان نظام مهندسی در استان فارس مهندسان توانمند و متخصصان برجسته‌ای بودند که با شهرداری همکاری داشتند و حضور آن‌ها زمینه ساز تشکیل سازمان نظام مهندسی شد. اعضای هیات مدیره این سازمان را فعالان صاحب نام رشته مهندسی تشکیل می‌دهند و این موضوع سبب شده است در زمینه ارائه خدمات آموزشی نیز در کشور پیشتاز باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت مبحث مقررات ملی ساختمان تدوین شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، گفت: هدف اصلی از پایه ریزی مقررات ملی ساختمان افزایش ضریب ایمنی است. با گذشت زمان مهندسان توجه ویژه‌ای به موارد ایمنی سازه‌ها داشته اند و نتیجه کار چنان شده است که در پیشامد‌ها و حوادث شاهد قربانیان کمتری هستیم. برای مثال زلزله رودبار در سال ۶۹ بیش از ۶۰ هزار تلفات برجای گذاشت و در زلزله بم این رقم به ۴۰ هزار نفر تقلیل یافت و در زلزله خان زنیان فارس تلفاتی نداشتیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس در بخش دیگی از سخنانش گفت: توانمندی کارشناسن و متخصصان فارس در زمینه‌های مهندسی سبب شد تا پرونده پلاسگو جهت بررسی به این استان واگذار شود و گزارش مکتوب آن را به ریاست جمهور ارائه دادیم. امروزه سیستم‌های پیشرفته‌ای برای هشدار اعلام حریق طراحی شده است و با دستگاه‌های هوشمند اطفای حریق می‌توان از سوانح زیادی پیشگیری کرد.

سیف زاده در ادامه به یکی دیگر از جنبه‌های مقررات ملی ساختمان اشاره کرد و افزود: بسیاری از ساختمان‌ها در برابر آلودگی‌های صوتی و بوی نامطبوع فاضلاب و مواردی از این دست ایمن نسیتند و این در حالی است که علم مهندسی در قالب مقررات ملی ساختمان برای هر یک از این‌ها راهکار‌های علمی و هوشمندانه‌ای را پیشنهاد می‌کتد.

او با بیان این که رعایت مبانی مقررات ملی ساختمان به نفع همه اقشار مردم است، اظهار داشت: با جلوگیری از اتلاف مصالح ساحتمانی و ارائه راهکار‌هایی برای مصرف بهینه انرژِی می‌توان قدم‌های موثری در راستای احقاق مصرف کنندگان و سازندگان عرصه ساخت و ساز برداشت.

این متخصص امور عمران وشهر سازی در پاسخ به سئوالی در خصوص شرایط تغییر کاربری ساختمان تازه احداث شهرداری مرکزی شیراز که از سوی شورای ششم مطرح شده است نیز افزود: فرآیند تغییرکاربری ساختمان‌های اداری به سازه‌هایی نظیر هتل کار آسانی نیست و بر اساس قوانین تدوین شده در این حوزه هر مجموعه‌ای مقررات ساخت متفاوتی را باید دنبال کند. برای ساخت هر ابنیه در ابتدا باید نوع کاربری آن مد نظر طراحان و مدیران اجرایی قرار گرفته و سپس بر اساس آن کاربری نسبت به ساخت آن اقدام اولیه و تکمیلی انجام شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس در ادامه با بیان اینکه برای ساخت ساختمان‌ها سه نوع کاربری وجود دارد، اظهار داشت: به طور کلی این کاربری‌ها به سه بخش مسکونی، اداری و تجاری مانند هتل تقسیم بندی می‌شوند و هر یک از آن‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که باید در مقررات ساخت آن سازه لحاظ شو؛ بنابراین به راحتی نمی‌توان کاربری‌های اداری را به مسکونی یا هتل تغییر داد مگر در شرایطی که هیأ ت‌های مختلفی اجزا و ملزومات ساخت آن سازه را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

سیف زاده در ادامه خاطر نشان کرد: در هنگام ساخت یک سازه فلزی تمامی ملزومات ان بر اساس نوع کاربری طراحی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از ویژگی‌های کاربردی هتل، وزنی است که باید سازه تحمل کند و اگر ساختمانی بدون در نظر گرفتن این ملزومات تغییر کاربری دهد و اگر وزن سازه افزایش یابد احتمال ریزش آن زیاد است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: با توجه به محدودیت‌های ناشی از کرونا تلاش کردیم خدمات آنلاین را افزایش دهیم و امروزه بسیاری از خدمات در حوزه‌های آموزشی، اداری، مالی و پشتیبانی در بستر فضای مجازی ارائه شده و کارمندان سازمان نظام مهندسی پاسخگوی درخواست‌ها و نیاز‌های ارباب رجوع هستند.

او با اشاره به گستره خدمات سازمان فنی و مهندسی بیان کرد: ۲۶ دفتر نمایندگی در سطح استان داریم و تلاش می‌شود تا فرآیند خدمت‌رسانی در کشاکش بیماری کرونا به نحو بهینه‌ای انجام شده و حضور افراد در این سازمان به حداقل برسد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس با اشاره به انعقاد تفاهمنامه با مدیریت شهری شیراز گفت: شهرداری شیراز برای مدت ۲۵ سال فعالیت‌هایی که مربوط به سازمان نظام مهندسی بود را انجام می‌داد و در سال گذشته فرآیند ارجاع نظارت به سازمان فنی و مهندسی سپرده شد. این تفاهمنامه با شهرداری شیراز زمینه ساز تحولات مثبتی خواهد بود که در دوره هشتم هیات مدیره این سازمان عملی شد.

سیف زاده در بخش دیگری افزود: عمر مفید ساختمان‌ها در بسیاری از کشور‌ها به ۱۰۰ سال می‌رسد و این در حالی است که قدمت بسیاری از سازه‌ها در کشور ما در حدود ۳۰ سال است. به همین دلیل باید قوانین نگهداری ساختمان را گه در مبحث ۲۲ قانون مقررات ملی ساختمان به آن اشاره شده با جدیت بیشتری دنبال کنیم. رهاشدن ساختمان پس از اخذ پایان کار از شهرداری مسبب کاهش عمر مفید بسیاری از ساختمان‌ها در کشور ماست. 

او افزود: مبحث ۲۲ قانون مقررات ملی ساختمان نظام پاسخگویی را تقویت می‌کند و با ثبت شدن امیتازات متولیان، مردم دیگر به افرادی که عملکرد ان‌ها از کیفیت مطلوب برخوردار نیست مراجعه نخواهند کرد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.