پس از سقوط مرکز ولایت‌های فراه، بدخشان و بغلان، میدان هوایی قندوز نیز به دست طالبان سقوط کرد. این نخستین باری است که یک قول‌اردو به دست طالبان سقوط می‌کند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، پس از بیرون شدن نیرو‌های دولتی از مرکز‌های فراه، بدخشان و بغلان میدان هوایی قندوز که مقر قول‌اردوی ۲۱۷ پامیر است نیز به‌دست طالبان افتاد.

همزمان تصویر‌های پخش شده در رسانه‌ها، نشان می‌دهند که ده‌ها تن از نیرو‌های دولتی در قندوز به طالبان تسلیم شده و این گروه به یک چرخ‌بال جنگی از کار افتاده نیز دست یافته است.

ساعات پیش از افتادن میدان هوایی قندوز، نیرو‌های دولتی از شهرفیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان بیرون شدند.

منابع می‌گویند که نیرو‌های دولتی می‌خواستند خودشان را به ولسوالی فرخار در ولایت تخار برسانند جایی‌که صد‌ها تن از نیرو‌های دولتی آن ولایت جا به جا شده‌اند، اما در مسیر راه در چندین جا با کمین طالبان روبه‌رو شدند و شماری از آنان به طالبان تسلیم، شمار کشته و شماری هم به فرخار رسیدند.

عتیق‌الله ذبیح، نمایندۀ مردم بدخشان در مجلس بیان داشت: «شهری قیامت گونه است. قیامت در بدخشان شده. مردم در سراسیمگی هستند. موتر‌های دولتی از ادارات کشیده شده. از موسسات موترهایشان به جا‌های نامعلوم برده شده. دارایی‌های عامه تاراج شده. زندان فیض آباد شکسته شده، شماری از زندانیان کشته شدند.»

نیرو‌های دولتی دیشب از شهر پلخمری، مرکز ولایت بغلان، نیز بی درگیری بیرون شدند و به ولسوالی خنجان عقب‌نشینی کردند.

درگیری‌ها در فراه نیز سبب شد تا نیرو‌های دولتی از این شهر بیرون شوند. اکنون این نیرو‌ها تنها در میدان هوایی فراه جا به جا اند.

تصویر‌هایی که از فراه به دست رسیده نشان می‌‎دهد که طالبان سربازی زخمی را کشان کشان در جاده با خود می‌برند و شماری نیز دارایی‌های عامه را تاراج می‌کنند.
 
طالبان امروز در فیض‌آباد، پلخمری و فراه درمیان مردم ظاهر شدند و اعلام کردند که مردم بربنیاد شریعت عمل کنند و زنان باید با حجاب کامل از خانه بیرون شوند.

برخی از خبرنگاران در تخار می‌گویند که طالبان به رسانه‌های محلی گفته‌اند بربنیاد شریعت نشران نمایند.

عظیم محسنی، نمایندۀ مردم بغلان در مجلس بیان داشت: «اگر به بغلان توجه نشود، فاتحه سمت شمال خوانده می‌شود. به دلیل این که اگر توجه نکنند و با جدیت اقدام نکنند و پس نگیرند این راه زمینی سمت شمال است و در نتیجه فاتحه سمت شمال خوانده می‌شود.»

پس از افتادن مرکز‌های ۹ شهر به دست طالبان حکومت تغییراتی در رهبری ارتش به‌میان آورد؛ ولی محمد احمدزی، رئیس ستاد ارتش برکنار و هیبت‌الله علی‌زی جانشین او اعلام شد. همین‌طور سمیع سادات، فرماندۀ قول‌اردوی ۲۱۵میوند نیز به جای آقای علی زی فرمانده قول‌اردوی عملیات‌های خاص گماشته شده‌است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.