شورای امنیت سازمان ملل متحد در حال بررسی پیش نویس بیانیه‌ای برای محکومیت حملات طالبان به شهر‌ها و مناطق مختلف افغانستان است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از جروزالم پست، برخی دیپلمات‌ها و نمایندگان حاضر در سازمان ملل متحد روز گذشته اعلام کردند شورای امنیت سازمان ملل متحد در حال بررسی پیش نویس بیانیه‌ای برای محکوم کردن حملات و درگیری‌های طالبان در مناطق مختلف افغانستان است.

شورای امنیت سازمان ملل در این بیانیه اعلام کرده است: این حملات مخالف صلح و امنیت پایدار در منطقه و افغانستان است و موجب تلفات جانی زیادی در میان غیرنظامیان شده است.

این بیانیه رسمی که با مشارکت استونی و نروژ تهیه شده است باید به اجماع ۱۵ نفره اعضای شورای امنیت سازمان ملل نیز برسد.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: گروه طالبان با عنوان امارت اسلامی افغانستان در سازمان ملل به رسمیت شناخته نشده است و این سازمان از تاسیس هر دولتی از طریق اعمال فشار‌های نظامی در این کشور حمایت نخواهد کرد.

دبورا لیونس، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان با زیرسوال بردن پایندی طالبان به حل و فصل سیاسی مشکلات در این کشور گفت: درگیری و جنگ در افغانستان وارد مرحله‌ای مهلک و خطرناک شده است.

در پیش نویس این بیانیه همچنین آمده است: شورای امنیت سازمان ملل حملات مسلحانه نیرو‌های طالبان به شهر‌ها و شهرک‌های سراسر افغانستان را که منجر به تلفات غیرنظامیان شده، به شدت محکوم می‌کند.

در این پیش نویس تاکید شده است: این شورا برای اعمال تدابیر لازم علیه عاملان نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی در افغانستان آمادگی لازم را دارد. افراد و گروه‌های افراطی باید هزینه اقدامات خود که برخلاف صلح و امنیت پایدار است را به بالاترین سطح ممکن پرداخت کنند.

سازمان ملل متحد همچنین در این بیانیه تصریح کرده است: از پیشروی و تشدید درگیری‌ها در مناطق مختلف افغانستان به شدت نگران است و اگر حملات و پیشروی‌های طالبان به کابل برسد می‌تواند تاثیرات فاجعه باری به همراه داشته باشد.

گروه طالبان تا به امروز و پس از خروج نیرو‌های خارجی به سرکردگی آمریکا از خاک افغانستان حدود دو سوم از مناطق مختلف این کشور را به تصرف خود در آورده اند. پیش بینی می‌شود اگر این گروه به حملات خود ادامه دهند نهایتاً تا سه ماه آینده کابل را هم تصرف کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار