به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هژیرآزاد بازیگر سینما و تلویزیون گفت: پدرم راننده کامیون بود و من هم بچه کارگر. وقتی تماشای اولین فیلم را با تصویری بر روی پرده نقرهای تجربه کردم دوست داشتم جای بازیگران آن فیلم باشم. سینما اسکار و سینما المپیاد میعادگاه من بود. مثل همه کسانی که دوست داشتند قهرمان باشند من هم دوست داشتم جای قهرمان قصههای فیلم باشم.
او درباره علاقهاش به بازیگری در دوران کودکی تصریح کرد: زمان کودکیام در آستانه ورود به مدرنیسم بودیم؛ همان زمان سینما آمد و پدرم ما را به سینما میبرد؛ یعنی وارد مرحله مدرن شدیم. پدرم کارگری روشنفکر بود برای همین خانوادهام پس از رفتنم به حرفه بازیگری با من مخالفت نمیکردند.
بازیگر سریال مختارنامه افزود: جستجو می کردم که چه راهی برای ورود به عرصه هنرپیشگی وجود دارد. بعد از خواندن کتاب فهمیدم باید آموزش ببینم از کلاس پنجم ابتدایی آگهی آموزش بازیگر مصطفی اسکویی را تصادفی دیدم و به کلاس رفتم. شش کار با استادم تولید کردم و بعد سال ۶۱ با سایه همسایه به تلویزیون آمدم.
هژیرآزاد با اشاره به پیرویاش از سبک استانیسلاوسکی گفت: تکنیک او در همه دانشکدهها آموزش داده می شود؛ البته هنرمندانی مانند لی استراسبرگ و الیا کازان چیزهایی را به صورت سلیقهای به این سبک اضافه کردهاند و آن را به فراخور دستخوش تغییراتی کردهاند، اما ریشه بازیگری در اکثر نقاط دنیا همان است و در همه آموزشکدهها هم تدریس میشود.
وی ادامه داد: عالم هنر بیانتهاست و هیچکس نمیتواند بگوید به قله رسیده است اما در مسیر قله هستم و امیدوار. زمان خوبی آغاز به بازیگری کردم اما هر دورهای مناسبات خاص خودش را داشت. در دوره گذشته سینما سینمای خاصی بود. دلایل جذب بازیگران به سینما رفاقت، پول و اتفاق بود اما در دوران بعد از انقلاب به گونه دیگری بود. بعد از انقلاب تئاتریها وارد سینما می شدند و از این راه من هم توانستم وارد این عرصه شوم.
هژیرآزاد که مهمان برنامه «شب نشینی» تلویزیون بود، درباره دلایل سوپراستار نشدنش اظهار کرد: سن ما از سوپراستاری گذشته بود. اگر جوان باشیم در سینمای تجاری جای داریم اما در تئاتر با ما بیگانه برخورد میکردند آقای قطبی ما را در تلویزیون راه نمی داد. با تغییراتی که بعد از انقلاب رخ داد توانستیم به این فضا راه پیدا کنیم.
وی از وضعیت مالی اش پرده برداری کرد و گفت: هرکاری ویژگی ها و اطلاعات خاص خود را دارد و باید خود را منطبق با آن سبک کنیم. با ۱۶ کارگردان تئاتر و تلویزیون و سینما کار کرده ام. بازنشسته وزارت ارشاد صندوق اعتباری هنر هستم با ۴ میلیون تومان حقوق. اگر کار سینما نکنم نمیتوانم زندگی ام را بچرخانم و باید کار کنم برای همین به هیچ کارگردانی نه نگفته ام؛ چون در غیر این صورت نمی توانم زندگی ام را بچرخانم.
بازیگر پیشکسوت ایرانی تصریح کرد: وقتی نقش جدیدی به من پیشنهاد می شود انگار تازه متولد شده ام. هنوز که هنوز است جلوی دوربین دلم و دست و پایم میلرزد. اینکه بگوییم یاد گرفتیم و تمام شد صحیح نیست چون یاد گرفتن نهایت ندارد. برای درست کار کردن باید رنج ببریم. هر شخصیتی که خلق میکنیم را باید برایش تلاش و ممارست کنیم. برخی قدر آن را میدانند و برخی نمیدانند.
هژیرآزاد درباره نقشهایی که آرزو داشته آن ها را بازی کند عنوان کرد: تمام رل های شکسپیر حسرت تمام بازیگران دنیا است. دوست دارم «شاه لیر» باشم. جواد عزتی دارد در سریال زخم کاری خیلی حرفه ای بازی می کند.
او ادامه داد: برای من فرقی نمی کند چه نقشی داشته باشم چون شغلم این است و کار دیگری بلد نیستم. نمی توانم بگویم این کار را نمی کنم چه بسا کارهایی را دوست نداشته ام ولی انجامشان داده ام و سعی کرده ام کارگردانم را راضی نگه دارم و فکر نکنم کارگردانی از من ناراضی باشد.
بازیگر سریال های تاریخی بیان کرد: کار خودم را برای خودم در تنهایی انجام می دهم و شخصیت را خلق می کنم؛ یا کارگردان میپسندد یا نمی پسندد. اگر نپسندید به فراخور شخصیت ساخته شده را تغییر می دهم تا به ذهنیت کارگردان نزدیک شوم. باید هر بازیگر بتواند با هر کارگردانی کار کند وگرنه یک بار خواهد بود و بعد بیرون رانده می شود. باید هر بازیگر بتواند به تناسب نیاز کارگردانش نقش را بیافریند.
هژیرآزاد در انتهای برنامه کتاب خود را که در تقدیر از مصطفی اسکویی نوشته بود معرفی کرد و گفت: بعضی ها او را دوست دارند و بعضی از اسکویی بدشان می آید اما من همه قدردانی ام از استادم که الفبای زندگی و بازیگری به من آموخت را در کتابم تجمیع کرده ام.
برنامه گفت و گو محور «شب نشینی» به میزبانی عبدالرضا امیراحمدی و محمد سلوکی هر هفته از دوشنبه تا جمعه ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران به تهیه کنندگی کاوه امیری جاوید و یوسف بچاری بر روی آنتن زنده شبکه جام جم می رود.
منبع:ایسنا
انتهای پیام/