رهاسازی ۳۰۰ گونه جانوری به دامن طبیعت در کردستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: امسال ۳۰۰ گونه مختلف جانوری که به دلایل مختلف از زیستگاه‌های خود جدا شده بودند در دامن طبیعت استان رهاسازی شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، فریبا رضائی مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان اظهار داشت:امسال ۳۰۰ گونه مختلف جانوری که به دلایل مختلف از زیستگاه‌های خود جدا شده بودند پس از اطمینان از سلامتی آن‌ها در دامن طبیعت استان رهاسازی شدند.

رضائی گفت :از این تعداد حدود ۲۷۰ قطعه انواع پرندگان شامل کبک، عقاب، سارگچه، دلیجه، لک لک، جغد، بوتیمار و مرغابی و ۳۰ گونه از پستانداران شامل سنجاب، روباه، گرگ و کل و بز بودند که در این مدت به زیستگاه‌های مناسب در استان بازگردانده شدند.

او با اشاره به اینکه حیات انسان‌ها به بقای حیات وحش بستگی دارد افزود: هر گونه‌ای که از محیط زیست حذف شود، آثار زیست محیطی و مخاطرات زنجیره غذایی را به دنبال دارد و در نهایت برای حیات بشریت تهدید به شمار می‌رود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: تیمار، نگهداری و معاینات دامپزشکی با توجه به افزایش آگاهی و حساسیت‌های زیست محیطی مردم در خصوص ارزش و اهمیت حیات وحش و لزوم بررسی علمی مقابله با بیماری‌ها در حیات وحش نگهداری و تیمار وحوش آسیب دیده در اولویت برنامه‌های این اداره کل قرار دارد.

رضائی اظهار داشت: امسال با تلاش شبانه روزی محیطبان این اداره کل در پایش‌های خود در مناطق حفاظت شده استان، ۱۴۰ متخلف زیست محیطی در استان به مراجع قضایی معرفی شده اند.

او اضافه کرد: در این مدت ۱۳۳ پرونده مربوط به جرایم زیست محیطی در مراجع قضایی تشکیل شده که از این تعداد۳۷ فقره مختومه، ۹۶ فقره در جریان است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ برابر رشد داشته است.

کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال با ۹۷ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و ۲ اثر طبیعی ملی وچندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصربفرد‌ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.