مدیرکل پست استان اصفهان :

۱۵ درصد از کالاهای خرید اینترنتی در اصفهان برگشت می خورد

مدیرکل پست استان اصفهان گفت: با توجه به تامین عمده نیازهای مردم از بستر فضای اینترنتی و پست میزان سرانه ترافیکی افزایش یافته و میزان کالاهای برگشتی خرید اینترنتی ۱۵ درصد است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حمید باقری مدیرکل پست استان اصفهان با اشاره به جهش صنعت پست در ایام پاندمی ویروس کرونا گفت: محدودیت‌ها و بحران‌های ایجاد شده ناشی از شیوع ویروس کرونا باعث جهش صنعت پست در دنیا و کشورمان شده که با توجه به افزایش درخواست‌های مردمی برای استفاده از خدمات پستی، باید فرآیند‌ها وزیرساخت‌های آن بازسازی و بازنگری شود.

وی ادامه داد: ترافیک مرسولات پستی در چهار ماهه اول سال ۱۳۹۹ حدود سه میلیون و ۱۵۰ هزار فقره بوده که در مدت مشابه امسال به تعداد چهار میلیون و ۲۰۰ هزار فقره افزایش یافته است که علت اصلی رشد ۳۲ درصدی ترافیک مرسولات پستی در این مدت را می‌توان به استقبال عمومی مردم در استفاده از سرویس‌های خرید و فروش اینترنتی و درواقع ارسال و دریافت بسته‌ها و امانات پستی عنوان کرد.

نقش پررنگ پست در محدوده جغرافیایی گسترده

مدیرکل پست استان اصفهان گفت: ویروس کرونا علی رغم محدودیت‌ها و تهدید‌هایی که به دنبال داشته، فرصت‌هایی را نیز در راستای شکل‌گیری، ارتقا و پیشرفت برخی از مشاغل به ویژه کسب و کار‌هایی که بر مبنای بستر مجازی است، ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: افزایش تقاضا و استقبال مردم از خریدوفروش‌های اینترنتی باعث شده که توزیع و تحویل مرسولات و کالا‌ها توسط پست به عنوان بزرگترین شبکه مویرگی کشور، افزایش چشمگیری داشته باشد.

باقری با اشاره به محدودیت‌های جغرافیایی جهت ارسال بسته وامانت گفت: محدوده جغرافیایی درون شهری و حتی شهرستان‌های نزدیک را ممکن است بتوان با ظرفیت پیک موتوری و خودرویی پوشش داد، اما اگر محدوده جغرافیایی توزیع بسته و کالا گسترده‌تر شود، نقش پست پررنگ‌تر خواهد شد و اینگونه کسب و کار‌ها به سمت پست سوق پیدا خواهند کرد.

انحصار سرویس کرایه پست در مقصد

وی با بیان اینکه پست یک شرکت دولتی است و باید ارزش و جایگاه برند پست با جلب اعتماد مردم و کسب و کار‌های کوچک و بزرگ حفظ شود، ادامه داد: سرویس کرایه در مقصد به صورت انحصاری توسط پست انجام می‌شود و شرکت ملی پست با تحویل کالا، کرایه حمل و نقل و تحویل را در مقصد دریافت می‌کند.

مدیرکل پست استان اصفهان با اشاره به رشد تجارت الکترونیک، خاطر نشان کرد: با توجه به رشد سریع استفاده از اینترنت در میان مردم و علاقه‌ی آن‌ها به استفاده از خدمات قابل ارائه در این سرویس از جمله خرید و فروش اینترنتی، ضرورت ارتقاء زیرساخت‌ها را دوچندان می‌کند.

وی افزود: با افزایش این موضوع طبیعتاً با مشکلاتی از قبیل کالا‌های مرجوعی نیز روبرو بودیم که بیشتر آن‌ها کالا‌های تقلبی هستند و با مدلی که در فضای مجازی نشان داده شده همخوانی نداشته و رضایت مشتری را به همراه نداشته است؛ میزان کالا‌های برگشتی خرید اینترنتی اصفهان حدوداً ۱۵ درصد است.

باقری خاطر نشان کرد: با توجه به رسالت و مأموریت این شرکت و همچنین با عنایت به پتانسیل و امکانات بالقوه پست از جمله شبکه گسترده توزیع، وجود بیش از ده هزار دفتر ICT روستایی با قابلیت دسترسی به اینترنت و دارا بودن بیش از پنج هزار نمایندگی روستایی برای توزیع مرسولات، مزیت بالقوه‌ای را برای مدیران شرکت ملی پست فراهم کرده است.

تأثیر سبک زندگی مردم در فرآیند پست

وی با تاکید بر برنامه‌ریزی صحیح، مدیریت کارآمد و بهره‌گیری ازنظر مشاوران و خبرگان اهل فن در این زمینه گفت: از این طریق به افزایش ترافیک مرسولات سرویس تجارت الکترونیک دست می‌یابیم.

مدیرکل پست استان اصفهان ادامه داد: با توجه به تغییر الگو و سبک زندگی مردم جهت رفع نیاز‌های روزمره و همچنین کاهش تردد‌های شهری، سرانه ترافیک مرسولات پستی سیر صعودی داشته است بطوری که طی یکی دو سال گذشته خیلی از افراد جهت تأمین کالا و ملزومات اولیه زندگی خود از بستر الکترونیک و فضای مجازی استفاده کرده‌اند که این موضوع باعث شکل‌گیری کسب و کار‌های جدید در بستر فضای مجازی شده است.

انجام خدمات نیابتی دستگاه‌ها

وی با اشاره به خدمات نیابتی و تعامل دستگاه‌ها با اداره پست، تصریح کرد: برای سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی ماهیت استفاده از خدمات پستی تغییر کرده است که این خود باعث تحقق دولت الکترونیک می‌شود که یکی از خواسته‌ها و آرزوی مردم این است که خدمات ارائه شده توسط دولت در بستر الکترونیک و مجازی صورت پذیرد.

باقری افزود: برخی از سازمان‌ها در این مسیر پیش قدم بوده‌اند و برخی نیز همچنان بر ارائه خدمات فیزیکی تاکید دارند، این در حالی است که انجام خدمات نیابتی توسط پست به دلیل گستردگی واحد‌های پستی و امکان ارتباط چهره به چهره با مردم انجام پذیر است برای مثال دستگاه‌هایی که نیاز به ارسال مستند دارند مانند اداره فنی و حرفه‌ای، ثبت احوال، ثبت اسناد و … از ظرفیت‌های و امکانات پست استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به ظرفیت بالای شبکه پستی و راه‌اندازی سیستم‌های مکانیزه و هوشمند گفت: شرکت ملی پست شناسایی بازار‌های جدید و بخش بندی بازار‌ها را در دستور کار خود قرار داده و انتظار می‌رود با برنامه‌های توسعه‌ای که برای افزایش سطح خدمات پستی کشور تعیین شده، محقق شود.

منبع:مهر

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار