به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، با ورود شبکههای اجتماعی خارجی به کشور و فعالیت کاربران ایرانی در این شبکه ها، رفته رفته همچون هر فضای دیگری سودجویان نیز به سوءاستفاده از آن پرداختند. وقتی تعداد کاربران عضو در این شبکهها هرروز بیشتر و بیشتر میشد و همه طیفهای اجتماع از جمله کودکان و نوجوانان را در بر میگرفت، افرادی به فعالیت در این فضا پرداختند که قصد داشتند با انتشار محتواهای مستهجن در کانالها و صفحات خود، اذهان عمومی به ویژه کودکان و نوجوانان را مورد هجمههای فرهنگی خود قرار دادند.
در پی انتشار محتواهای نامناسب، برخی از شبکههای اجتماعی مثل یوتیوب، تلگرام، فیسبوک و... فیلتر شده و دسترسی به آنها برای کاربران محدود شد. همچنین مهندسان و متخصصان ایرانی به فکر طراحی و راه اندازی پیامرسانهای داخلی افتادند تا بتوان این مورد را تا حدی مدیریت و از انتشار محتوای نامناسب در این فضا جلوگیری کرد.
بیشتر بخوانید
چندین پیامرسان مانند ایتا، آیگپ، سروش و بله در این مدت طراحی و راه اندازی شد و برخی از آنها هم کم و بیش مورد حمایت کاربران قرار گرفتند. پیامرسانهایی که از آنها انتظار میرود در دروازه بانی محتوا دقیق عمل کرده و از ایجاد کانالهایی با محتوای مستهجن و نامناسب در آنها جلوگیری شود.
چندی پیش در برخی از پیام رسانهای داخلی مانند ایتا کانالهایی مشاهده شده است که اقدام به انتشار محتواهای مستهجن و نامناسب کرده اند. پس از پیگیری این موضوع، محسن غفاری رئیس هیئت مدیره پیامرسان ایتا در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: رصد بر روی کانالها و گروههای تشکیل شده در ایتا توسط تیم این پیامرسان به صورت مداوم انجام میشود به این صورت که با جستجوی واژههای خاصی، درصورتی که کانالی با مضامین غیر اخلاقی تشکیل شده باشد بدون فوت وقت بسته میشود.
غفاری تصریح کرد: با این وجود در برخی از موارد نظارت کامل بر روی این محتواها سخت میشود که در این میان گزارشهای مردمی نقش بسیار مهمی را ایفا میکند. روزانه بیش از ۱۰۰ هزار کانال در ایتا به انتشار محتوا میپردازند که نظارت دقیق بر همه محتواهای ارسالی آنها سخت است. در چنین شرایطی میطلبد تا کاربران در صورت مشاهده محتوای غیر اخلاقی با کلیک بر روی پست و انتخاب گزینه گزارش، تخلف کانال را به تیم ایتا ارائه کنند.
وی افزود: در حال حاضر مدعی هستیم که در ایتا کانال مستهجن فاحش با تعداد کاربران زیاد وجود ندارد و چنین کانالهایی اجازه تداوم فعالیت نمییابند، اما برخی از کانالهای کوچک ممکن است دست به چنین اقدامی زده باشند که حدود ۳۰۰ کاربر عضو آن هستند. البته برای چنین کانالهایی هم رصد دقیق صورت میگیرد و گزارشهای مردمی هم موثر است.
رئیس هیئت مدیره ایتا بیان کرد: هر چه تعداد گزارشهای مردمی برای یک کانال بیشتر باشد، آن کانال از اولویت بیشتری برای پیگیری و رصد توسط تیم ایتا برخوردار شده و سرعت فرایند پیگیری بیشتر میشود بنا بر این میطلبد تا کاربران در این زمینه با ما همکاری مناسبی داشته باشند و برای گزارش فرستادن از پستهای غیر اخلاقی اقدام کنند.
غفاری اظهار داشت: کانالها در صورتی که گزارش مردمی دریافت کنند ابتدا توسط تیم ایتا بررسی میشوند؛ اگر انتشار محتوای نامناسب توسط این کانالها تایید شود در مرحله اول به مدیر آن کانال تذکر داده میشود و درصورتی که این روند ادامه داشته باشد کانال مسدود شده و مدیر آن هم اجازه حضور دوباره در ایتا را نخواهد داشت.
وی خاطر نشان کرد: برخی از کانالها برای تبلیغ و جذب کاربر در پروفایل خود از تصاویر نامناسب استفاده میکنند، ولی در واقع محتوایی که منتشر میکنند دارای مشکلات اخلاقی نیست که به همین دلیل باید کانالها مورد بررسی قرار گرفته و انتشار محتوای مستهجن توسط آنها تایید شود. البته چنین کانالهایی هم بابت کار غیر اخلاقی خود تذکر دریافت میکنند، اما به طور کلی کانالهای موجود را نمیتوان از روی تصویر پروفایل رای به مستهجن بودن محتوایشان داد.
انتهای پیام/