یک متخصص عفونی گفت: ایران با ساخت و تولید چند واکسن کرونا به جایگاه یازدهم ساخت و تولید این واکسن در جهان رسیده است.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، فرهنگ بابا محمودی، متخصص بیماری‌های عفونی درباره واکسن کرونا و تزریق آن به کودکان اظهار کرد: پس از تلاش و همت دانشمندان برای ساخت و تولیدات واکسن و ایمن سازی افراد حدود ۲۰۰ نوع واکسن در شرکت‌های مختلف در جهان ساخته شده است.

او با اشاره به اینکه ایران در میان سایر کشورها به جایگاه یازدهم در تولید و ساخت واکسن کرونا رسیده است، گفت: هم‌اکنون در کشورمان ۵ واکسن سوبرانا محصول مشترک ایران و کوبا، واکسن کووبرکت، واکسن کووپارس، واکسن فخرآواک و واکسن سیناژن محصول مشترک ایران و استرالیا وجود دارد که در فاز مطالعات بالینی نیز قرار دارد.

بابا محمودی تصریح کرد: این واکسن‌ها باید به صورت دقیق و بر اساس دستورالعمل‌های موجود بررسی شوند تا بتوانند آن را به بازار تزریق و عرضه کنند.

این متخصص عفونی درباره قطع زنجیره انتقال کرونا با واکسن گفت: ۷۰ درصد جوامع بشری باید این واکسن را دریافت کنند زیرا هرچه افراد واکسینه شده که دو هفته از تزریق دوز دوم آنها گذشته بیشتر باشد، به طور طبیعی ابتلا به این بیماری در جامعه به همان نسبت کمتر می‌شود.

بابامحمودی تاکید کرد: پس از تزریق دوز دوم، اگر فردی به کرونا مبتلا شود، این ابتلا سخت و کشنده نیست و نیاز به بستری در بیمارستان نخواهد داشت.

او در پاسخ به اینکه  کدام نوع واکسن بهتر است، گفت: هر واکسنی که به افراد تزریق می شود، بهترین واکسن است زیرا تمام واکسن هایی که در کشور استفاده می‌شوند، مجوز مصرف دارند.

این متخصص عفونی در پاسخ به اینکه آیا دانش‌آموزان زیر ۱۲ سال باید واکسن تزریق واکسن کرونا را داشته باشند، تصریح کرد: ابتلا به کرونا در کودکان ۱۲ سال بسیار ضعیف است و این بیماری برای آنها خطر چندانی ندارد بنابراین فعلا نیازی به تزریق واکسن نیست.

بابامحمودی در پاسخ به اینکه آیا بیماران صعب‌العلاج می‌توانند واکسن کرونا دریافت کنند، گفت: در این افراد به دلیل ضعف سیستم دفاعی، اثربخشی واکسن کمتر از افراد عادی جامعه است و نباید این کار را انجام دهند.

او در پایان تاکید کرد: با وجود تزریق واکسن باید توجه داشت ضمن افزایش آگاهی افراد، تمام جمعیت باید واکسینه شوند و با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی زنجیره انتقال شکسته شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار