نیلی احمدآبادی از لزوم گسترده‌تر شدن عنوان رشته‌های دانشجویان دکتری خبر داد.

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره طرح تجمیعی گرایش دانشجویان دکتری اظهار کرد: در یک دوره‌ای در مقطع دکتری گرایش‌هایی صورت گرفت، اما این موضوع خلاف ذات دکتری بود.

او افزود: موضوع رساله دانشجویان دکتری متناسب با حوزه تخصصی رشته تحصیلی آن هاست و طبیعتا رساله هم یک موضوع عمیقو محدود است؛ چرا که فرد در آن موضوع باید صاحب نظر شود و به انجام نوآوری بپردازد.

نیلی احمدآبادی تصریح کرد: تفکیک دکتری به گرایش‌های مختلف دقیق نیست؛ چرا که موضوع رساله‌ها محدود است. به همین علت در دنیا هم به هیچ عنوان رشته دانشجویان دکتری به گرایش‌ها تفکیک داده نمی‌شود، بلکه رساله فرد مبنا و تعیین کننده است.

دانشگاه های کشور تفاوت هایی در واحدهای درسی دکتری ایجاد می کنند

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: وقتی رشته‌ای تسهیل شود، عملا امکان کار دقیق و عمیق از فرد گرفته می‌شود و به همین علت اثربخشی آن هم کم خواهد شد. در دوره دکتری تعدادی واحد درسی وجود دارد که دانشگاه‌های کشور متناسب با تصمیم گیری هایشان تفاوت‌هایی در واحد‌ها ایجاد می‌کنند.

نیلی احمدآبادی گفت: مزیت رشته‌های تحصیلی به این است که مجموعه‌ای وسیع از درس‌ها وجود داشته باشند تا استادان راهنمای دانشجو متناسب با رساله مدنظر تعدادی از درس‌ها را مشخص کند تا دانشجو به اخذ آن‌ها در طول ترم اقدام کند، لذا در همین محدود موضوع تحصیل فرد به صورت طبیعی در چهارچوب موضوع رساله محدود خواهد شد.

رئیس دانشگاه تهران اضافه کرد: در مقطع دکتری خیلی موضوعیتی به گرایشی شدن نیست و عنوان رشته فرد نمی‌تواند زیر مجموعه گرایش باشد و گفتنی است که طرح تجمیعی دانشجویان دکتری نه تنها اقدام مناسبی نبوده، بلکه کاملا بیهوده است و بایستی عنوان رشته‌های دکتری را گسترده‌تر کنیم تا فرد با انتخاب رساله و پایان نامه‌ها عملا در حوزه تحقیقش موفق شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.