مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو مطرح کرد؛

بررسی علل کمبود اقلام دارویی مرتبط با کرونا در پیک پنجم

محمدی علل کمبود اقلام دارویی مرتبط با کرونا در پیک پنجم بیماری را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به افزایش مصرف داروهای کرونا در پیک پنجم اظهار کرد: داروی رمدسیویر را سال گذشته بعد از چند هفته اول شیوع بیماری و شروع مصرف این دارو در دنیا وارد کردیم، پس از آن بلافاصله کارخانجات داخلی تولید آن را آغاز کردند و در حال حاضر هشت تولیدکننده رمدسیویر داریم. در زمانی که پیک بیماری و افزایش مصرف را نداشته باشیم، بخشی از آن را صادر خواهیم کرد.

او با اشاره به میزان مصرف رمدسیویر گفت: مصرف این دارو در خرداد به ۶۰۰ هزار عدد، در تیر به یک میلیون و ۳۰۰ هزار عدد و در مرداد به ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار عدد رسید. در ٢ هفته اول مرداد، مصرف رمدسیویر هشت برابر شد که البته بخشی از آن به تجویز غیرمنطقی بر می‌گردد زیرا خیلی از بیمارانی که این دارو را دریافت کردند، شاید نیاز به مصرف آن نداشتند. این دارو صرفا در فاز ویروسی اثر بخش است و پس از مثبت شدن تست بیماری و در انتهای فاز التهابی شدید، اثربخش نیست اما متاسفانه در این دوره‌ها تجویز می شود.

محمدی درباره تولید و مصرف فاویپیراویر و اکتمرا گفت: مصرف این دارو در مجموع شش ماه دوم سال ۹۹ به ۱۱ میلیون عدد رسید، در صورتی که مصرف همین دارو در تیر امسال به ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار عدد رسید. داروی دیگر اکتمرای ایرانی یا همان توسیلیزومب است که در فاز التهابی شدید مصرف می شود و همکاران پزشک باید در صورت عدم اثرگذاری کورتون‌های دیگر، آن را تجویز کنند اما متاسفانه اکنون در خیلی از بیماران تجویز می شود و مصرف آن غیرمنطقی است، به طوری که مصرف آن در تیر ماه ۳۰ هزار عدد و در دو هفته اول مرداد به ۴۲ هزار عدد افزایش یافت.

محمدی درباره توزیع دارو در شهرهای مختلف و کمبود در برخی استان‌ها مانند استان های شمالی و مشهد تصریح کرد: نحوه توزیع ما بر اساس تعداد بیمار و تخت بیمارستان است و با ضریب تخت بیمارستانی و جمعیت دارو توزیع می شود.

او ادامه داد: داروهای کرونا بر اساس تعداد بیماران مبتلا توزیع می‌شود و داروی «توسیلیزومب» برای بیماران حاد است. این دارو بر اساس درصد بیماران بدحال در کل کشور و سایر داروها بر اساس تعداد تخت، بیماران و جمعیت استان توزیع می شود. در مناطق شمالی و مشهد به دلیل مسافرپذیری میزان بیشتری دارو توزیع می‌کنیم تا به مشکل برنخورند.

محمدی درباره واردات سرم تاریخ مصرف گذشته از ترکیه گفت: سال گذشته یکی از سرم سازها در‌خواست کرد تولید را متوقف کند و تمام تولیدکنندگان سرم اعتراض کردند که مجوز واردات ندهید. ما کمبود سرم را پیش‌بینی می‌کردیم البته نه به این اندازه اما چون مصرف رمدسیویر ٨ تا ١٠ برابر شد، به همراه دکتر شانه ساز در کمیسیون بهداشت حاضر شدیم و از ما درخواست کردند که سرم وارد نکنید.

او  تاکید کرد: اگر تولیدکننده نیاز کشور را تامین کند، ما قطعا به سمت واردات نمی‌رویم. هدف ما این است که مردم از نظر دارو کمبود نداشته باشند اما اگر تولیدکننده نتواند تامین کند، حتما واردات انجام می‌دهیم. حمایت ما اینطور نیست که مردم آسیب ببینند. در نهایت با توجه به کمبودها مجوز واردات را صادر کردیم و از تولیدکنندگان سرم درخواست شد تا خودشان واردات سرم را انجام دهند. دراین زمینه دو شرکت‌ اعلام آمادگی کردند، اما موفق نشدند.

 مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو افزود: واردات زمان‌بر است و فرایند آن باید سپری شود. مکاتبه کردیم که واردات از هند و ترکیه صورت گیرد. تاکنون ١.۵ میلیون سرم توزیع شده و ۵٠٠ هزار دوز هم در مسیر تشریفات واردات است.

واردات سرم تاریخ گذشته، شایعه است

او افزود: یکی از شرکت‌های ترکیه ای سال ٢٠٢٠ فراخوان انجام داده بود اما اکنون مشکلی ندارند؛ از این گذشته به آن شرکت مجوز واردات ندادیم و اگر هم شرکتی مشکلی داشته باشد از سازمان غذا و دارو مجوز نمی‌گیرد. واردات سرم تاریخ گذشته، شایعه است که متاسفانه برخی بجای اینکه به وزارت بهداشت کمک کنند، بدشان نمی‌آید که در این شرایط از آب گل آلود ماهی بگیرند.

محمدی درباره میزان واکسن وارداتی و توزیع آن گفت: تاکنون حدود ١٧ میلیون و ٢١٠ هزار دوز واکسن سینوفارم، ١٢۵ هزار دوز واکسن بهارات، ۵ میلیون و ٣٧٩ هزار دوز واکسن آسترازنکا، یک میلیون و ٢٠ هزار دوز واکسن اسپوتنیک به معاونت بهداشت تحویل داده شده است و در مجموعا ٢۶ میلیون و ٢٨۴ هزار و ٨٧ دوز واکسن تحویل و توزیع شده است. معاونت بهداشت هم واکسن را در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور توزیع می‌کند و از انبارهای دانشگاه های علوم پزشکی توزیع در بین مراکز واکسیناسیون صورت می گیرد و تاکنون بیش از ١۶ میلیون دوز واکسن تزریق شده است.

 مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره واکسن برکت گفت: مجموعه برکت هم به طور مستمر تولید را انجام می‌دهد و هر دو روز یک بَچ واکسن را تحویل می‌دهد و بعد از آزمایشات لازم و تایید سلامت، واکسن در اختیار معاونت بهداشت قرار می‌گیرد. از زمانی که واکسن را برکت تولید می‌شود، ١۴ روز زمان نیاز است که نتیجه تست‌های سلامت آماده شود؛ روند تولید و تایید کیفیت سرم هم همین گونه است.

محمدی درباره اینکه نماینده مجلس گفته است که واردات سرم نمایشی است و در انبار تولیدکنندگان سرم موجود است، بیان کرد: خواهش ما این است که اگر شرکتی سرمی در انبار دارد که توزیع نکرده است، به جز سرم‌هایی که منتظر پاسخ تست‌های سلامت هستند، به سازمان غذا و دارو اطلاع داده شود زیرا این مصداق احتکار است و باید با محتکران برخورد شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار