امام جمعه شیراز گفت: مساجد ما باید برای حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی در محلات میدان‌داری کنند و مردم را بیش از پیش جذب کرده و پای کار بیاورند تا معضلات موجود با ورود مردم و حمایت دستگاه‌هایی، چون قرارگاه رمضان حل شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در جلسه قرارگاه رمضان، گفت: بحث آسیب‌های اجتماعی بحث امروز جامعه ما نیست بلکه بحث دیروز و قدیمی جوامع انسانی است و همواره در سطوح مختلف و شکل‌های گوناگون وجود داشته است کما اینکه بر اساس بیان امام حسین (ع) در صدر اسلام و حتی بسیار پیشتر از آن نیز بر اساس آیه قرآن، این بحث بسیار جدی مطرح بوده است.

او افزود: وقتی وقوع فساد به واسطه اینکه انسان مختار آفریده شده در سطح جامعه ظاهر می‌شود، مصلحان اجتماعی وظیفه دارند برای مهار و کنترل فساد و تبعات آن احساس تکلیف کنند و ورود جدی داشته باشند.

آیت الله دژکام ادامه داد: یک جامعه نرمال چگونه باید باشد، با فرض اینکه خطا و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی طبیعتاً هست بروز خطا و آسیب یک امر واقعی در هر جامعه‌ای است و نباید به هر دلیل چشم بر آسیب‌ها و معضلات ببندیم و یا آن را انکار کنیم و یا تصور کنیم باید صرفاً با تکیه بر اقدامات سلبی آن را مهار کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس بیان کرد: در تصمیم گیری‌ها برای مهار آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی باید مبانی انسان‌شناسی، کرامت و آزادی انسان در خلقت و آفرینش را مد نظر قرار دهیم در غیر این صورت هیچ برنامه‌ای برای ساماندهی فرهنگی و اجتماعی به نتیجه نمی‌رسد.

او تصریح کرد: اصل هدف‌گذاری ما در برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی باید این باشد که فضای عمومی جامعه به حد نرمال برسد و یک آرامشی در جامعه برقرار شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: آیا فضای شهر، محلات و مناطق مختلف به ویژه محیط اطراف حرم مطهر شاهچراغ (ع) و دیگر حرم‌های مطهر شیراز، یک فضای مطلوب به لحاظ اجتماعی و فرهنگی است؟ قطعاً آسیب‌های جدی وجود دارد که نباید چشم بر آن‌ها ببندیم و برای اینکه فضای شهر ما و جامعه ما به یک وضعیت نرمال برسد، باید اقدامات جدی تر، منسجم‌تر و با هم افزایی مناسب میان دستگاه‌های ذیربط صورت پذیرد و این اتفاقی است که انتظار داریم در قرارگاه رمضان رخ بدهد.

آیت الله دژکام ادامه داد: علاوه بر این، باید زمینه را محیا و فراهم کنیم تا نقش آفرینی مردمی در این عرصه‌ها تقویت شود مساجد ما باید برای حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی در محلات میدان‌داری کنند و مردم را بیش از پیش جذب کرده و پای کار بیاورند تا معضلات موجود با ورود مردم و حمایت دستگاه‌هایی، چون این قرارگاه حل شود.

او یادآور شد: مسئله دیگر آنکه باید کاری کنیم که کار منکر و قبیح، واقعاً در سطح جامعه قبیح و زشت جلوه کند تا نهی از منکر و امر به معروف نتیجه دهد که برای تحقق این امر باید کار تبلیغی مناسب و اقدام رسانه‌ای مردمی و مؤثر را جدی‌تر دنبال کنیم.

امام جمعه شیراز تاکید کرد: نکته مهم دیگر اینکه ما باید اقدامات عمرانی و جهادی و محرومیت زدایی را با کار فرهنگی و تلاش برای رفع آسیب‌های اجتماعی همراه کنیم و همزمان در سطح محلات و مناطق مختلف شهر انجام دهیم و پیش ببریم تا بتوانیم در سطح جامعه جریان سازی و موج آفرینی مثبت داشته باشیم اگر این جریان سازی و موج آفرینی با در نظر گرفتن همه جوانب وجود نداشته باشد، با اقدامات جزیره‌ای و پراکنده جامعه به سمت اصلاح پیش نمی‌رود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار