ناتو: آنچه در افغانستان اتفاق افتاد یک فروپاشی سریع سیاسی و نظامی بود

دبیر کل ناتو در کنفرانسی خبری از شکست مقامات افغان در مقابله با طالبان انتقاد و از آنچه نیرو‌های ناتو در این کشور انجام داده‌اند، دفاع کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو  امروز (سه شنبه) در اظهاراتی در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن ابراز تاسف از وضع فعلی افغانستان، از شکست مقامات افغان در مقابله با طالبان انتقاد کرد و از آنچه نیرو‌های ناتو در این کشور انجام داده اند دفاع کرد.

استولتنبرگ در اظهارات خود گفت: «آنچه در هفته‌های گذشته شاهدش بودیم، فروپاشی دولت افغانستان و نیرو‌های مسلح آن با سرعتی است که هیچ کس انتظارش را نداشت. ما امیدوار بودیم که دولت افغانستان در برابر طالبان محکم بایستد، اما این اتفاق نیفتاد.»

او در ادامه ضمن دفاع از نیرو‌های ناتو مدعی شد: «نیرو‌های ناتو در افغانستان شجاعانه جنگیدند، اما در تأمین امنیت کشور موفق نشدند و دلیل این امر نیز  این است که مقامات سیاسی افغانستان در مقابله با طالبان و دستیابی به راه حلی مسالمت آمیز ناکام بودند.»

دبیر کل ناتو همچنین اظهار کرد که کشور‌های ناتو  هنگامی که تصمیم به خروج از افغانستان گرفتند، از احتمال تصرف این کشور توسط طالبان آگاه بودند.

او در ادامه با اشاره به مبارزه با گروه‌های تروریستی در افغانستان گفت: «ما ظرفیت مقابله با هرگونه تهدید تروریستی از سوی افغانستان را داریم. هدف ناتو از اول این بود که مانع از آن شود که افغانستان به عنوان پناهگاه امن برای تروریست‌ها باقی بماند.»

ینس استولتنبرگ همچنین از طالبان خواست تا به کسانی  که می‌خواهند کشور را ترک کنند احترام بگذارد و مرز‌ها را باز نگهدارد.

او در این کنفرانس خبری توضیح داد: «کسانی که قدرت را در افغانستان به دست گرفتند باید مطمئن شوند که کشورشان دوباره به پناهگاه تروریست‌ها تبدیل نشود.»

این مقام اروپایی همچنین با بیان اینکه  از رسیدن به نتایج بهتر پس از دو دهه حضور در افغانستان ناامید است، مدعی شد: «افغان‌ها دو دهه است که در آزادی و دموکراسی پیشرفت کرده اند و آنچه در حال وقوع است یک تراژدی است.»

او در ادامه خاطرنشان کرد: آنچه اکنون برای ما اهمیت دارد این است که اتباع خارجی و متحدان خود را از فرودگاه کابل خارج کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار