۷۵درصد هیات‌های عزاداری حسینی چهارمحال و بختیاری نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به شیوع ویروس کرونا و همچنین برگزاری مراسم دهه نخست ماه محرم گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۷۵ درصد هیات‌های مذهبی استان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده‌اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، حجت‌الاسلام مهدی طاهری مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعال شدن سامانه بیرق برای ثبت مراکز و هیات‌های مذهبی در استان افزود: ۴۵۰ نقطه و هیات مذهبی استان برای برگزاری مراسم عزاداری دهه نخست محرم در این سامانه ثبت شده است.

او اظهار داشت: از ابتدای برگزاری مراسم دهه نخست محرم در استان ۳۳۶ مورد بازرسی از هیات‌های مذهبی استان انجام شد تا در صورت مشاهده تخلف در مرحله نخست تذکر شفاهی، در مراحل بعدی تذکر کتبی و معرفی به مراجع قضایی انجام شود.

به گفته او، در این مدت ۵۳ مورد تذکر شفاهی به هیات‌های مذهبی استان ارائه شد و ۲ مورد تذکر کتبی نیز هیات‌ها دریافت کردند.


بیشتر بخوانید


طاهری با تاکید بر اینکه در صورت رعایت نکردن دستورالعمل بهداشتی از سوی هیات‌های مذهبی پس از دریافت تذکر کتبی و شفاهی، هیات مختلف به مراجع قضایی معرفی و مجوز فعالیت هیات باطل می‌شود، گفت: قبل از فرارسیدن ایام سوگواری اباعبدالله الحسین دستورالعمل‌های بهداشتی به هیات‌های مذهبی ابلاغ شد و شورای هیات‌های مذهبی و کانون مداحان فعال شده و آموزش‌های لازم برای برگزاری مراسم به مسوولان هیات‌های مذهبی ارائه شده است.

به گفته او، ارزیابی هیات‌های مذهبی بر اساس دستورالعمل بهداشتی انجام می‌شود تا برگزاری مراسم در فضای باز انجام شود و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت و در هیات‌های مذهبی ماسک توزیع شود و مدت زمان برگزاری برنامه حداکثر ۲ ساعت باشد و مانند گذشته نذورات توزیع نشود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در ورودی هیات‌های مذهبی، مسوولان هیات بین افرادی که ماسک نزده‌اند ماسک توزیع می‌کنند، افزود: ارائه تذکر از سوی مسوولان هیات و همچنین مداحان و روحانیون مستقر در هیات در خصوص رعایت دستورالعمل بهداشتی نیز اجرا می‌شود.

او با تاکید بر اینکه در برخی بیرون از محل برگزاری عزاداری هیات‌های مذهبی بعضی افراد و عزاداران دستورالعمل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و عمده گزارش تخلف نیز مربوط به حاشیه‌های هیات‌های مذهبی است، گفت: در حواشی مکان‌های برگزاری مراسم نیز باید فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک رعایت شود و مسوولان هیات‌ها و نیروی انتظامی و بازرسان بهداشت به این افراد تذکرات لازم را ارائه می‌دهند.

طاهری با اشاره به نزدیک شدن به ایام تاسوعا و عاشورای حسینی افزود: رعایت دستورالعمل بهداشتی در این ایام ضروری است و باید برنامه‌های این ایام در فضای باز و با یک سوم جمعیت براساس ظرفیت فضای موجود برگزار شود.

طاهری اظهار داشت: هیات‌های مذهبی قشر یا صنف خاص نیستند و همه اقشار مردم و صنوف در این هیات‌ها حضور دارند و هیات‌های مذهبی به عنوان یک سرمایه اجتماعی هستند.

او از مردم خواست، تا مانند گذشته همراهی لازم را با کادردرمان داشته باشند و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.