روانشناسان می‌گویند والدین از قبل باید کودک را برای پذیرش ذهنی ورود به مدرسه و ارتباط با معلم و همکلاسی هایش آماده کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، روانشناسان می‌گویند والدین باید از چند روز مانده به مدرسه، کودک را برای پذیرش ذهنی این مسئله آماده کند و در رابطه با کلاس درس، معلم و همکلاسی‌ها برای فرزندش صحبت کند.

برخی کودکان به دلیل وابستگی‌های عاطفی شدید در روز اول مدرسه نمی‌توانند از مادر جدا شوند و این وضعیت در آن‌هایی که تجربه رفتن به مهدکودک و پیش دبستانی را ندارند، بیشتر مشاهده می‌شود، بنابراین در برخی موارد کودک حاضر به جدایی از مدارس نیست و خواستار حضور او در کلاس درس است.

آماده کردن کلاس اولی‌ها برای رفتن به مدرسه نقش بسیار مهمی در کاهش اضطراب آن‌ها دارد و روانشناسان روش‌های مختلفی را برای آماده سازی آن‌ها پیشنهاد می‌دهند.

کودکتان را آماده رویارویی با محیط جدید کنید

نصرالله منصوری روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش اظهار کرد: مدرسه رفتن برای بعضی از کوکان سخت است و به دلیل اینکه آشنایی کافی با فضای مدرسه ندارند ممکن است از معلم یا آموزش در مدرسه هراس داشته باشند، بنابراین بهتر است که پدر و مادر قبل از ورود فرزندشان به مدرسه با روش‌هایی که تشویقی باشد و هم کودک را برای ورود به فضای مدرسه آماده کند، آشنا کنند.

او افزود: باید هماهنگی برای ایجاد این آمادگی بین پدر و مادر هم وجود داشته باشد به دلیل اینکه گاهی اوقات کودک برای ورود به فضای مدرسه آمادگی کافی را ندارد و در این شرایط یکی از والدین از کودک حمایت می‌کند، ولی دیگری ممکن است با کودک برخورد کند. اگر این چنین باشد وضعیت کودک نابسامان و بدتر می‌شود و ممکن است از این حمایتی که با بی توجهی همراه است سو استفاده کند و به مدرسه نرود یا وقتی که وارد فضای مدرسه شد به بهانه‌های مختلفی مدرسه را ترک کند.

منصوری ادامه داد: والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که تا حد امکان برای ورود کودکشان به فضای مدرسه و درس خواندن از روش‌های تشویقی استفاده کنند، اما باید توجه داشته باشند که این روش برای کودک تبدیل به عادت نشود.

او گفت: والدین باید کودک خود را با محیط مدرسه آشنا کنند به عنوان مثال به او بگویند که با ورود به مدرسه وارد محیط بزرگتری از خانه می‌شود و با دوست‌ها و همکلاسی‌های خود آشنا می‌شوند و با این روش کودک را به فضای مدرسه علاقه مند می‌کنند.

این روانشناس و مشاور خانواده بیان کرد: هنگامی که کودک وارد مدرسه شد والدین باید توجه داشته باشند که رفتار کودکان دیگر تاثیر منفی در علاقه و اشتیاق کودکشان نداشته باشد و اگر با این موضوع رو به رو شدند سعی کنند حتما با مدیران مدرسه در میان بگذارند تا تاثیر منفی در روحیه کودکشان نداشته باشد.

منصوری تاکید کرد: والدین حتما باید به این راهکار‌ها قبل از ورود فرزندشان به مدرسه توجه داشته باشند، مخصوصا برای کودکانی که در خانواده حالتی منزوی دارند ورود به فضای بزرگتر از خانواده برایشان سخت‌تر است.

او ادامه داد: سعی کنیم که کودکمان را با روش‌های مادی، معنوی، گفتاری و رفتاری برای ورود به محیط جدید و ناآشنا آماده کنیم و  با رعایت این موارد به تدریج کودکی که از ورود به مدرسه ترس زیادی داشت به مدرسه و محیط آن علاقه مند می‌شود.

دردسرهای آموزش مجازی برای ورود کودک به مدرسه

سارا گلستانی مشاور خانواده در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از آنجایی که کلاس اولی‌ها کودکانی ۶ یا ۷ ساله‌ای هستند که برای اولین بار وارد محیط اجتماعی مستقل‌تر می‌شوند.

او افزود: ورود کودکان به فضای مدرسه که محیط اجتماعی بزرگتری است تجربه بسیار مهمی برای آن‌ها به شمار می‌آید به دلیل اینکه باور‌ها و نگرششان را نسبت به ارتباطشان با محیط پیرامون رقم می‌زد و تاثیرات جدی در تصمیم گیری هایشان می‌گذارد؛ بنابراین بهتر است که والدین قوانین اجتماعی ورود به مدرسه را به کودکان آموزش دهند و با کودکان به طوری برخورد کنند که آن‌ها مسائلی که در مدرسه باعث اذیت و آزارشان شده است را حتما با والدین خود در میان بگذارند.

او ادامه داد: والدین باید به فرزندشان آموزش دهند که حتما احساساتشان را به معلم و دوستانشان بیان کنند و در مورد حس‌ها و تجربه هایشان صحبت کنند.

گلستانی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که لازم است کودکان از همین ابتدا یاد بگیرند تا بتوانند در بزرگسالی روابط مناسبی با افراد داشته باشند، بیان کردن حس‌ها و خواسته‌های درونی خود با دیگران است.

او ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که والدین قبل از ورود به فضای مدرسه باید به کودکان آموزش دهند، چگونگی حفاظت و دفاع از خود و نیازهایشان در فضای بزرگتر است.

این روانشناس اظهار کرد: متاسفانه در شرایط کنونی که کودکان با آموزش‌های مجازی سر و کار دارند و یکی از مهم‌ترین مزایا ورود به مدرسه که تقویت روابط اجتماعی است حذف می‌شود، بنابراین والدین باید به تقویت این ارتباط کمک کنند.

او ادامه داد: والدین حتما باید به این نکته توجه داشته باشند که هنگام تهیه لوازم مورد نیاز فرزندشان حتما حق انتخاب داشته باشد و با انتخاب و کمک خود کودکان این وسایل را تهیه کنند، حتی اگر انتخاب هایشان مفید نباشد والدین اجازه دهند که کودکان خطا کنند تا آینده نگری را به خوبی یاد بگیرند.

او افزود: کودکان قبل از اینکه لازم باشد حروف الفبا و کلمات و مفهوم آن را یاد بگیرند باید زندگی و رسیدگی کردن به خواسته هایشان را آموزش ببینند و این نکته وظیفه‌ای مهم برای والدین و مدرسه است.

به طور کلی  ورود به کلاس اول برای خانواده هایی که فرزند در این سن و سال دارند، با حساسیت‌هایی همراه است به ویژه در این برهه زمانی که دو سال تحصیلی مجازی طی شده است و با وجود زمزمه های حضوری شدن کلاس درس در سال تحصیلی پیش‌رو همچنان نگرانی بابت مبتلا نشدن کودکان وجود دارد ضمن آنکه قطعیتی برای چگونگی برگزاری کلاس هم وجود ندارد.

با همه این شرایط البته آموزش و پرورش و به طور دقیق تر انجمن اولیا و مربیان چند سالی می‌شود که راه‌حلی برای خانواده های کلاس اولی در نظر گرفته و دوره های ویژه اولیا تمهید کرده است تا  با اگاهی فرزندان خود را راهی مدرسه کنند و همراهی مطمئن برای آنها باشند تا نخستین گام‌های علمی را با کمترین لغرزش بردارند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۳ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
کاری نداره که اول باید همه معلمان رو واسسکن بزنیم بعدش هم همه روزه باید محیط مدرسه رو ضدعفونی بکنیم بعدش هم فاصله رعایت بشه بعدش هم کلاس ها تهویه بشه بعدش هم بعدش هم بعدش هم آهان فهمیدم یه پل خیلی زیاد به مدرسه داد بعدش هم بچه رو از خواب بیدار کرد وصبحونه بهش داد و راهی مدرسه با تر ولرزش کرد همین
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۹:۲۶ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
بهترین و عاقلانه ترین و ایمن ترین شرایط برای برگذاری کلاس های آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان عزیز در همان فضای مجازی و تلویزیونی با کمک پدر و مادران در منزلشان همچون دو سال قبل است با این وضعیت بسیار خطرناک شیوع ویروسهای مختلف کشنده کرونایی بازگشایی مدارس ریسک خطر بسیار بالایی دارد کودکان و نوجوانان در خانه هایشان سالم و زنده باشند جلوی پدر و مادرانشان بهتر از آن است که به مدارس بروند و خدای نکرده بیماری سخت رنج آور پر هزینه کشنده غیر قابل جبران بگیرند بهتر مسئولان تصمیمات خردمندانه پیشگیرانه بگیرند و با کودکان و نوجوانان مردم ریسک پر خطر نکنند تا رفع کامل ویروسهای مختلف منحوس کرونا .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه پیشگیرانه
Iran (Islamic Republic of)
درسا
۱۹:۱۰ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
درسته که ویروس کرونا واقعا خطرناکه، اما اثرات منفی آموزش مجازی بسیار خطرناک تر از ویروس کرونا هست و یکی از مهم ترینشون هم کاهش قابل توجه سطح سواد هست که در بلند مدت خودش رو نشون میده و اثر بسیار تا بسیار مخربی رو در آینده بر جامعه میذاره. دیگر اینکه محروم شدن دانش آموزان از مدرسه و محدود و محبوس شدن اونا در خانه باعث افسردگی و ناامیدی اونا میشه، آموزش مجازی هم چون همش با گوشی سرو کار داره، اثرات جسمی نامطلوبی از جمله خستگی شدید و حتی ضعیف شدن چشم هاو کاهش تحرک رو به دنبال داره. پس نمیشه گفت آموزش مجازی عاقلانه ترین کاره.
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۱۶:۴۱ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
فک کنم. بهتره از همین الان فکری برای اموزش کلاس اولیها کنیم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
هفته اول اصلا نباید حالت درس دادن باشه فقط حالت بازی باشه
آخرین اخبار