یک نهاد از سازمان ملل متحد با اشاره به وضعیت کنونی در افغانستان اعلام کرد که شهروندان افغان امکان ترک این کشور را ندارند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی در افغانستان، اعلام کرد که اغلب افغان‌ها نمی‌توانند این کشور را ترک کنند و آن‌هایی که در معرض خطرند هیچ راه فراری ندارند.

سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) در بخشی از سخنان خود در این باره از کشور‌های همسایه افغانستان خواست تا مرز‌های خود را برای مهاجران افغان باز نگهدارند تا در بحبوحه آنچه او «بحران در حال توسعه» خوانده است، بتوانند به این کشور‌ها پناه ببرند.

او در بخشی از سخنان خود در کنفرانسی در ژنو گفت: «اغلب افغان‌ها نمی‌توانند از راه معمول از کشور خود خارج شوند و تا امروز آن‌هایی که در معرض خطرند هیچ راهی برای فرار ندارند.»

این مقام سازمان ملل همچنین اعلام کرد که تاکنون تنها شمار کمی از افغان‌ها توانسته‌اند به کشور‌های همسایه مانند ایران و پاکستان پناه ببرند. این دو کشور در سال‌های اخیر حدود ۹۰ درصد از ۲ میلیون افغان مهاجر را پناه داده‌اند.

سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان همچنین اعلام کرد: «از خشونت‌ها و نقض حقوق بشر احتمالی در افغانستان، به طور خاص در قبال زنان و دختران بسیار نگرانیم.»

با ورود گروه طالبان به کابل، پایتخت افغانستان و خروج اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان از این کشور قدرت به دست طالبان افتاد و به همین دلیل شماری از کشور‌ها سفارت‌های خود را در افغانستان تعطیل کردند.

به تازگی وزرای دفاع ایتالیا و آلمان و وزیر خارجه اسپانیا از اقدامات خود برای خروج نظامیان و اتباع خارجی از افغانستان خبر دادند.

همچنین در حالی که تخلیه اتباع خارجی و شهروندان افغان که مایل به ترک کشور پس از کنترل طالبان هستند ادامه دارد، یک مقام ناتو فاش کرد: «تلاش‌های این نهاد برای خارج کردن ملیت‌های مختلف از افغانستان دو برابر شده و از روز یکشنبه بیش از ۱۸۰۰۰ نفر از فرودگاه کابل تخلیه شدند.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار