پس از پذیرش رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر در اتحادیه آفریقا، بیش از ۲۰۰ شخصیت سیاسی و فرهنگی آفریقا طوماری را در مخالفت با آن امضا کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از المیادین، بیش از ۲۰۰ شخصیت برجسته در آفریقا با امضای بیانیه‌ای، تصمیم کمیسیون اتحادیه آفریقا در پذیرش رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر این اتحادیه را محکوم کردند.

شخصیت‌هایی که این بیانیه با عنوان کمپین جهانی «بازگشت به فلسطین» را امضا کردند، از طیف عظیمی از اعضای احزاب سیاسی و فرهنگی مختلف، ملیت‌ها، مذاهب مختلف، نهاد‌های اجتماعی، روشنفکران و دانشگاهیان در سراسر قاره آفریقا هستند.

اعضای کمپین جهانی «بازگشت به فلسطین» در آفریقا خواستار مشارکت عظیم مردمی برای امضای دادخواست الکترونیکی شده بودند و همچنین از مردم آفریقا خواسته بودند تا از طُرق مختلف ازجمله فعالیت‌های میدانی و جنبش‌های مردمی، با هدف جلوگیری از این تصمیم غیرقانونی اتحادیه اروپا که با منافع آفریقا و ارزش‌های انسانی سازگار نیست، مبارزه کنند.

امضا کنندگان این بیانیه به دلیل حمایت متقابل طولانی مدت بین جناح‌های انقلابی فلسطین و جنبش‌های آزادی‌بخش در کشور‌های مختلف آفریقا، مسأله فلسطین را مسأله آفریقا دانستند.

امضا کنندگان این طومار معتقدند که تصمیم یک‌جانبه موسی فاکی، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا برای پذیرش رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر اتحادیه آفریقا، اقدامی تأسف‌بار و تکان دهنده است. زیرا این تصمیم به وضوح مغایر اساس و پایه‌هایی است که این اتحادیه بر روی آن تأسیس شده است.

در این بیانیه همچنین تأکید شده است که مردم آفریقا و فلسطین در برابر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، که امروزه برخی کشور‌های عربی به ریاست کمیسیون اتحادیه آفریقا در حال انجام آن هستند و طبق دستور و تهدید‌های آمریکایی و اروپایی‌ها است، ایستاده‌اند.

امضاکنندگان از رئیس اتحادیه ارپا خواستند که فوراً این تصمیم را پس گیرد و از مردم آفریقا و فلسطین برای این جنایت عذرخواهی کند.

این بیانیه همچنین حمایت خود را از اقدام برخی نمایندگان کشور‌های عضو اتحادیه آفریقا به پیشنهاد دولت الجزایر مبنی بر اعتراض به این تصمیم رئیس اتحادیه اروپا، اعلام کرد.

در هفته‌های گذشته پذیرش رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر اتحادیه آفریقا به یکی از جنجال‌های مهم در سطح این قاره تبدیل شده است و بسیاری از مقام‌های آفریقایی در مخالفت با آن اعلام کردند که تصمیم رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا اقدامی فردی، بدون نظرخواهی و موافقت اعضا بوده است.

روابط بین ملت‌های آفریقا و رژیم صهیونیستی در دهه ۱۹۶۰ با گسترش اشغالگری‌های تل‌آویو در سرزمین‌های فلسطین رو به وخامت گذاشت.

رژیم صهیونیستی قبلاً تا سال ۲۰۰۲ به عنوان ناظر در سازمان وحدت آفریقا حضور داشت، اما پس از جایگزینی این سازمان با اتحادیه آفریقا، این عضویت از آن سلب شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
خخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
بالاخره اتحادیه اروپاست یا آفریقا؟
Viet Nam
ناشناس
۰۱:۱۸ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
اسرائیل که تو قاره آسیاست اصلا چه ربطی به آفریقا داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
شما هنوز در عصر غارنشینی زندگی می کنید؟ویتنام و چین و ژاپن و ایران و عراق و سوریه و افغانستان و عربستان و یمن و امارات و بحرین و قطر در آسیا هستند و لیبی و مصر و سودان و .. . در آفریقا و اکراین و بوسنی و یونان و ترکیه در اروپا چه ربطی به آمریکا دارند ؟ داعش در سوریه چه ربطی به ایران دارد؟ و . . .
آخرین اخبار