عبدالمجید شیخی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به علت سهم مختلف مناطق از تسهیلات بانکی اظهار کرد: تسهیلات بانکی در هر جایی که پروژهای تعریف شده باشد، اختصاص مییابد.
او در ادامه بیان کرد: تاکنون برنامه خاصی در مورد تقسیم عادلانه تسهیلات بانکی میان مناطق وجود نداشته، به این علت که برنامهای برای رفع نابرابریهای منطقهای وجود نداشته است. در واقع محور برنامه ریزی کشور، بخشی بوده است.
او افزود: یعنی دستگاههای متولی، متولیان بخشها هستند و دستگاه متولی برای منطقه خاصی نداریم. به عبارت دیگر، دستگاههای بخش محور پاسخگوی مسائل بخشی هستند. مثلا وزارت جهاد کشاورزی پاسخگوی مسائل و دستاوردهای بخش کشاورزی است. پاسخگوی این نیست که چرا یک منطقه محروم و دیگری برخوردار است؛ بنابراین پاسخگویی بر مبنای بخشها صورت میگیرد، زیرا برنامه ریزی براساس بخشها تنظیم شده است.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نهادهایی تاسیس شد که مسئولیت برنامه ریزی منطقهای را در ساز و کار خود استوار کردند. مانند جهاد سازندگی که ماموریت آن رفع محرومیت مناطق بوده که در مجلس ششم تعطیل شد. سه سال قبل در مراسمی که در سالن کنفرانس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، معاون وقت رئیس جمهور نیز به جایگاه برجسته جهاد سازندگی در آن زمان اذعان کردند.
او ادامه داد: بنابراین تسهیلات باید به سمت مناطق محروم برود. محوریت باید براساس جدولی اولویت بندی شده تعریف شود. یعنی مناطق و شهرها برحسب امتیاز رتبه بندی شوند و تسهیلات بانکی نیز براساس شاخص رتبه محرومیت مناطق تقسیم شوند. قدم اول کار این است که ضروریترین پروژهها برای رفع محرومیتهای مناطق تعریف شوند و تسهیلات نیز براساس همان رتبه به پروژههای ضروریتر تخصیص داده شود.
او افزود: به عنوان مثال، اگر خشکسالی باشد ضروریترین پروژه مناطق باید آبرسانی به آنجا باشد. پس باید تسهیلات بانکی در اولویت اول به این مناطق سرازیر شود.
شیخی بیان کرد: در سیستان و بلوچستان خشکسالی و راه افتادن سیل بر اثر بارانهای موسمی معضلات جدی محسوب میشوند؛ بنابراین در این استان طرحهای آبخوانداری و طرحهای آب رسانی برای کشاورزی و صنعت باید جز اولویتهای اول منطقه باشند.
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: این خلا را میتوان از طریق اقدام استانداریها پر کرد. اما در این صورت نیز تداخلی در وظایف پیش میآید که در گذشته جهاد سازندگی این خلا را پر میکرد. اکنون باید در همه استان ها، معاونت برنامه ریزی استانداریها پروژههای محرومیت زدایی و شاخصهای محرومیت را در مناطق خود تعریف کنند. سپس این بسته مطالعاتی در سازمان برنامه و بودجه نیز میان استانها رتبه بندی شود و تسهیلات براساس محرومیت زدایی میان آنها تقسیم شود.
او در پایان اشاره کرد: بخشی از اعتبارات عمرانی و تسهیلات بانکی باید متوجه محرومیت زدایی ها، با ردیفهای اعتباری ویژه و براساس برنامه ریزیهای منطقهای تقسیم شود. بخشی دیگر از اعتبارات نیز متوجه بخشهای اقتصادی باشد تا این خلا برطرف شود.
انتهای پیام/