باتوجه به اینکه بخشش مهریه به چه صورتی انجام شده زن می‌تواند نسبت به دریافت مهر اقدام کند.

میهن نیکو کارشناس حقوق و عضو مرکز وکلا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره رجوع زن از بخشش مهر اظهار کرد: در این باره که آیا زن می‌تواند پس از بخشش مهریه از این تصمیم بازگردد و مجدد مهریه خود را مطالبه کند باید به نوعی که زن مهریه خود را بخشیده است توجه داشت، بنابراین ابتدا شرایط مختلف بخشیدن مهریه را مورد بررسی قرار می دهیم.

نیکو بیان کرد: زن می تواند با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی مهریه خود را به شوهرش هبه کند و به اصطلاح مهر را به او ببخشد، اما در این حالت زن هر زمان که بخواهد می‌تواند از هبه خود رجوع کند مگر اینکه ضمن عقد، حق رجوع را از خود گرفته باشد.

این کارشناس حقوق ادامه داد: مطابق با ماده ٧٩۵ قانون مدنی، «هبه عقدی است که به موجب آن یک نفر مالی را مجاناً به کس دیگری تملیک می‌کند، تملیک‌کننده واهب، طرف دیگر را متهب، مالی را که مورد هبه است عین موهوبه می‌گویند". همان طور که اشاره شد اگر خانم در سند بخشش مهریه خود از کلمه هبه استفاده کند، مهر قابل رجوع است، اما در شرایطی که هبه باشد، یعنی در ازای دریافت مال، مهریه خود را بخشیده باشد، زمانی که خانم مال مورد نظر را دریافت نکرده می‌تواند از بخشش خود رجوع کند.

وی توضیح داد: زمانی هم که خانم در ازای طلاق مهریه خود را هبه کند و در مدت عده (۳ ماه و ۱۰ روز یا ۳ طهر) بخواهد به مهریه خود رجوع کند مرد نیز می‌تواند به زندگی خود بازگردد و طلاق باطل می‌شود. نکته مهم این است که اگر زوجه قصد مطالبه مهریه‌ای را داشته باشد که هنگام طلاق بخشیده، باید دعوای اثبات رجوع به مابذل و پس از آن دعوای مطالبه مهریه را طرح کند.

این کارشناس حقوق درباره ابراء ذمه زوج بیان کرد: بر اساس ماده ٢٨٩ قانون مدنی ابراء عبارت از این است که دائن (طلبکار) از حق خود به اختیار صرف نظر کند.

نیکو تصریح کرد: در صورتی که در متن سند بخشش مهریه از کلمه ابراء مهریه استفاده شده باشد، دیگر امکان رجوع از بخشش مهریه وجود ندارد و خانم نمی‌تواند مهریه خود را مطالبه کند مگر اینکه زن صغیر یا دیوانه باشد که در این صورت سند بخشش مهریه ایشان باطل محسوب می‌شود.

وی گفت: در ابراء، زن با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی، سندی را مبنی بر ابراء ذمه مرد امضاء می‌کند و در آن عباراتی مانند اینکه از نظر من تو تکلیفی بر پرداخت مهریه نداری و یا مانند این عبارت قید می‌شود.

نیکو درباره بذل مهریه توضیح داد: بذل نیز به معنای بخشیدن، هدیه دادن و یا اعطا کردن است. بذل مهریه بیشتر در طلاق خلع و مبارات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع طلاق به دلیل کراهت خانم از زندگی مشترک واقع می‌شود که در آن زن با بخشیدن تمام یا بخشی از مهریه از آقا طلاق می‌گیرد، البته در این نوع از مهریه هم امکان رجوع از بخشش مهریه وجود دارد.

این کارشناس حقوق گفت: همچنین در صورتی که بخشش مهریه از سوی زن به صورت مشروط صورت گیرد و زوج به شرط خود وفا نکند، اگر شوهر به خلف وعده اعتراف کند یا زن مدرک یا ادله ای برای مثال(شاهد) برای اثبات این مسأله داشته باشد، می‌تواند با تقدیم دادخواست به محاکم قضایی مهریه‌ خود را مطالبه کرده و ابطال سند بذل مهریه را از دادگاه بخواهد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رستا
۰۱:۰۹ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
سلام عزیزم خوبین من میخوام طلاق بگیرم شوهرم کتک زدتهدیدکرد مهریه ات بخشی بخشیدم من از خونه اش بیرون کرده میخواد طلاق بده چیکار کنم بتونم مهریه ام پس بکیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۰۸ شهريور ۱۴۰۰
مهریه سنگین این روزها معضلی شده بر تشکیل خانواده که کانون خانواده و آینده کشور را نشانه گرفته، الان اکثر مردم جامعه تحصیل کرده هستند ، آقایون تحصیل کرده به راحتی متوجه می شوند که مهریه سنگین بسیار عواقب حقوقی و کیفری براشون به دنبال داره و همین باعث شده رغبت بسیار کمی به تشکیل خانواده داشته باشند. از طرف دیگر زیاده خواهی هایی که اشتباها وارد فرهنگ و تفکر خانواده هایی که دختر دارند شده باعث شده بجز با مهریه سنگین راضی به ازدواج دخترانشان نشوند. خاطر نشان می‌ شود که این قوانین مهریه سنگین هم گریبان پسران سرزمینمان را گرفته و هم دختران کشورم را . نتیجه شده ۱۳ میلیون مجردی که در سن ازدواج و یا در سن پیری به سر می برند و هرگز تمایلی برای تشکیل خانواده ندارند ، نتیجه شده کاهش و منفی نرخ رشد جمعیت، نتیجه شده در خطر بودن آینده کشور ، نتیجه شده بحران های جمعیتی که ده های آینده گریبان گیر این مملکت خواهند شد.

عاجزانه از تمام مسئولین و قانون گذاران کشور خواهش می کنم که اگر به فکر آینده کشور هستید، اگر می خواهید نام نیکی از شما در بین آیندگان باقی بمونه فکری برای قوانین مهریه و ازدواج بکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
دستتون درد نکنه! خوب راه و چاه نشون خانم ها مبدید... برای گرفتن مهریه تشویق هم می کنید... خدا اجرتون بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس اندر ناشناس
۰۰:۲۳ ۰۸ شهريور ۱۴۰۰
اگر کسی نخواد مهریه بده باید چکار کنه. در واقع تازه یک ماهه عقد کردن و هیچ اتفاقی بینشون نیوفتاده ولی کاشف به عمل آمده خانواده ی دختر با تفرقه افکنی دنبال گرفتن مهریه هستن. مهریه هم از نوع عندالاستطاعه هست
جواب این رو بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۰۸ شهريور ۱۴۰۰
دوست عزیزم، از این ها نیستم که تا اتفاقی بیوفته دنبال مقصر باشم ولی اول بگم که خود ما آقایون هم مقصریم! یه عده از آقایون موقع ازدواج اصلا فکر نمی کنند! باور کنید بحث مهریه جدیه! به راحتی خانم میتونه بگیره، یکم دوندگی و دادگاه داره ولی تهش میگیره! آخه عقل هم جنس های من کجاست! وقتی میبینید مهریه در توان تون نیست چرا اون دختر را انتخاب می کنید؟ خیلی راحت ول کنید برید سراغ یکی دیگه! اینقدر برید تا دختر فهمیده مطلوبتون پیدا بشه! پیدا هم نشد به خدا مجرد بودن شرف داره به این سبک متاهل شدن، این و گفتم که از اتفاق پیش افتاده عبرت بگیری!
اما در باب پرداختش، هیچ راهی نداری! در دادگاه با توجه به شرایطی که فرمودید نصف مهریه را باید پرداخت کنید! البته چون عندالاستطاعه هست قاضی به توان شما هم نگاه می کنه، و این خیلی بستگی به دارایی شما، درآمد شما و نصف مبلغ مهریه داره!
اصلا هم نمیتونید ثابت کنید که دختر با نیت دریافت مهریه ازدواج کرده و از قصد دنبال تفرقه افکنی هستند!
با این حال از یک وکیل نوبت مشاوره بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
جالبه چند وقت پیش چند جلسه خواستگاری یک دختری رفتم بعد چند جلسه هم من نظر اولیه ام مثبت بود و هم ایشان، قرار بر این شد یه مدت در حد یک ماه با هم رفت و آمد داشته باشیم، بیرون بریم که بیشتر هم را بشناسیم و اگه نظر هر دو بود ازدواج کنیم که یهو دختر و خانوادش گفتند قبل این پروسه یک ماهه، اول بیاید مهریه را مشخص کنید! ببینیم مهریه مد نظر ما را اگه قبول دارید بعد با هم آشنا بشید اگرم مهریه پیشنهادی ما را قبول ندارید برای چی دختر و پسر با هم آشنا بشند! من که داشتم شاخ در میاوردم!!
و خدا را شکر که این برخورد را ازشون دیدم که بی جهت وارد فرآیند آشنایی نشم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
اقا من منطق این خانم ها را درک نمی کنم! میگند چون به طرف اعتماد نداریم مهریه میزاریم!
سوال من اینه شما وقتی میخوای بری مسافرت به ماشین ات اعتماد نداری میری ماشین را بیمه می کنی یا خودت را بیمه عمر می کنی یا نه ماشین را میبری تعمیرگاه یا با یه ماشین دیگه میری؟!
ازدواج ام همینه اگه به طرف ات اعتماد نداری برو سراغ یکی دیگه، اینقدر برو تا آدم مورد اعتمادت را پیدا کنی بعد با خیال راحت در کنارش باش! نه اینکه هر کی از راه رسید چون شغلش خوب بود و یکم وضع مالی اش خوب بود سریع بگی همین شوهر منه وبعدم میدونی این آدم تو را به مقصد نمیرسونه بزار پس مهریه بزارم!
چطور اونجا با یه ماشین با اطمینان میری مسافرت، واگه به ماشین اعتماد نداشتی بی خیال مسافرت میشی ولی تو ازدواج که هزار مرتبه مهم تره بی اعتمادی به طرف را با مهریه میخوای جبران کنی؟!
الله اعلم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
حداقل اسم اش را عوض کنید،
مهریه! از مهر میاد، از محبت، یعنی از سر محبت هدیه دادن، هدیه را هم هدیه دهنده مشخص میکنه چی باشه، به وسع اش نگاه می کنه و هدیه میده، من که فکر کنم کمال بی ادبی هست هدیه گیرنده مشخص کنه هدیه چی باشه!

با این شرایط بهتره اسم اش را بزارید باجیه! که از باج خواهی میاد!
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۳:۱۱ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
هیچ جوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
خیلی دلم میخواد یکی یه گزارش بگیره از زن ها تو خارج! بگه یه جای دنیا هست اگه شما تصمیم به ازدواج بگیرید، مرد مقابلتون باید خانه تهیه کنه، ماشین تهیه کنه، هزینه مراسم را کامل بده، کلی طلا واسه شما بخره، بعدم کلیه هزینه ها و مخارج زندگی را بده، تازه اگه باهاش حال نکردی میتونی کلی پول ازش بگیری و جدا شی!
ببینم عکس العملشون چیه! برای پناهندگی اینجا فکر کنم اقدام کنند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
دوست عزیز توی خارج هم قانون نصف شدن تمامی اموالی که پس از ازدواج بدست آمده وجود داره می تونی به طلاق بیل گیتس و زنش نگاه کنی
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۵ ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
دوست عزیز بله دارایی نصف میشه
نه اینکه تمام دارایی مرد به عنوان مهریه گرفته بشه و مابقی اش هم که در توان مرد نیست تا سال ها قسطی دریافت بشه
در ثانی اون ها زندگی را هم مشترک با هم جلو میبرند و زن هم هزینه های زندگی را برابر با مرد میده و بعد موقع طلاق دارایی را نصف نصف می کنند
دقت کن نصف نصف! نه اینکه تمام دارایی مرد را بگیری و تا سال ها هم مابقی اش را قسطی بگیری که نتونه دیگه کمر راست کنه!
United States of America
ناشناس
۱۵:۱۸ ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
بله خودت جواب خودت را دادی برادر یا خواهر من
نصف کردن دارایی هایی که بعد از ازدواج بدست آمده!
نه گرفتن کل دارایی مرد حتی اون هایی که پیش از ازدواج داشته و نه گرفتن جلو جلو دارایی ای که مرد درآینده میخواد بدست بیاره!
خوشم میاد یه نکته را میبینید ولی نکته ای دیگه را نه!
اونجا اگه دارایی نصف نصف میشه زن و مرد هر دو برای زندگی کار می کنند، چه بسا بخش اعظمی از همون دارایی که موقع طلاق نصف میشه آورده زن در اون زندگی هست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
تو رو خدا ما نمیخواهیم زن خرج زندگی بده هر چی کار کرد مال خودش، نوش جونش، هر کار خواست بکنه، یک ریال تو زندگی کمک نکنه! اگرم یک روز خواستیم جدا شیم، نصف دارایی مون را ببره! اونم نوش جونش! نه بلایی سرمون بیاره که دیگه از خاک نتونیم بلند بشیم یا نوه مون قسط حماقت ما را بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
آقایون گول این حرف ها که کی داده کی گرفته را نخورید، شمای آقا میدی، خانم ات هم میگیره! به همین راحتی!
این حرف هام که پشتوانه طلاقه چرتی بیش نیست، اگه پشتوانه طلاقه چرا در زمان صلح و زندگی مشترک هم میشه طلب کرد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
حالا هی سمینار بگذارید که چرا جوان ها ازدواج نمی کنند! چرا سن ازدواج بالا رفته! چرا مجرد قطعی زیاد شده! چرا ازدواج سفید باب شده! و ....
ببخشید آدم باید نادان باشه با حقوق ماهی ۶ یا ۷ تومان، مهریه ای در حد ۵۰۰ سکه اونم عندالمطالبه قبول کنه! یعنی در هر لحظه زن طلب کرد باید بدی! دقت کن تنها شرط اش طلب کردن زن هست! شرط اش این نیست که شمای مرد داری مثل آدم زندگی ات را می کنی، کار می کنی، خرج زندگی میدی، همسرت را مسافرت می بری و ... پس نباید بدی! عند المطالبه! حتی بهترین شوهر دنیام باشی باید بدی!
حالا خودتون یه چرتکه بندازید با ماهی ۷ میلیون چند سال باید قسط مهریه یه تصمیم اشتباه را بدید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
من موندم چطور رومون میشه چنین پیوندی را که تجاری اش کردیم موقع شروع اش قرآن جلو صورتمون باز کنیم و بگیم پیامبر فرموده ازدواج سنت من است!
خداوکیلی خودتون خندتون نمیگیره! این سبک ازدواج سنت پیامبر است! والله که اگه پیامبر حاضر بود از این ازدواج ها بیزاری می جست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
لطفا از این به بعد قوانین ازدواج را تو بخش داد و ستد کتاب های قانون بیارید!
دادگاه طلاق را از از دادگاه خانواده بگیرید به دادگاه مفاسد اقتصادی محول کنید!
لفظ ازدواج و خانواده مقدسه! متاسفانه تجارتش کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
خداوکیلی این عکس را بدون عنوان بزار جلوی یه عده بگو موضوع خبر چی بوده!
بورس و راه های افزایش سرمایه
قیمت نفت برنت دریای شمال
جمع کردن سکه های ۵ تومانی مسی از بازار
چگونه با مدیریت پول های خرد خود پس انداز کنیم
چگونه پول باد آورده از ازدواج نصیب خود کنید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
چه چیزهای خوبی اینجا آموزش داده میشه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
دیدی که اکثر خانم ها به ازدواج دارند مثل عکس خبرتون هست! همسرشون در نگاهشون معادل سکه طلا، مهریه و پول هست!
حالا منتشر نکن! ما هم خدایی داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
همه حق وحقوق رودادن به مرد، حالازن فقط همین یه حق روداره اینم مردا چششون میخوادازحدقه دربیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
اقا همه حق و حقوق ما واسه شما
همین یه حق را شما بیخیال شو
ببینم فقط لفظ میای یا پای حرف ات هستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
جنبش های فمینیست ام از حال و روز ما مردای ایرانی مطلع بشند باور کن برامون گریه می کنند!
تساوی حقوق چیه! والله ما به حقوق ۷۰ به ۳۰ به نفع خانم ها راضی ایم! بهتره شرایط الانه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
قدیم ها میگفتند علم بهتر است یا ثروت!
الان باید جواب بدی ازدواج کردن و دریافت مهریه ! نه لازمه درس بخونی نه کار کنی! کافیه شش ماه با یکی بری بیرون! تازه لباس و طلا هم واست میخره! مسافرت هم میبرت ات! رستوران ها و کافی شاپ هایی را که به عمرت نرفتی می برت ات! بعدم یه پول قلمبه میگیری و میری دنبال زندگی ات!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
مرد چیست؟!
در ایران موجودی است در حکم یک گاو شیرده! که تا میتوان باید او را دوشید! و هر موقع شیرش تمام شد، او را ذبح هست، ترجیحا موقع ذبح هم آب بهش ندهید و چاقوی تان کند باشد!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۰۷ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
امام صادق میفرماید: هر بدعتی گمراهی است و سرانجامِ هر گمراهی جهنم است!
پیامبر میفرماید: روزه، نماز، صدقه، حج، عمره و جهادِ اهل بدعت پذیرفته نمیشود!
تا اونجا که همه میدونیم اسلامی که مهریه را قرار داده توصیه به کم بودن مقدارش کرده تا حالت هدیه باشه و باعث عداوت و دشمنی نشه! حالا هرکی مهریه بالا را به اسلام میخواد ربط بده اینطور نیست، این از بدعت های ما مردم در قبال دینه! و چه جالب که قشر مذهبی مون هم درگیر مهریه بالا هستند! جالبه واقعا! ساده زیستی و ازدواج آسان فقط جاش توی خطابه هاست، تو واقعیت ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
خوب شد، آگاهم کردی تو این کشور ازدواج نکنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
جالبه که کارشناس این مدل خبرها خانم هستند!
اصلا فکر نکنید تعصب های جنسیتی شون تو نظراتشون دخیل هست! نه صرفا فقط کارشناس اند!
خبرنگاری هم که این را منتشر کرده باید خانم باشه!
باشگاه خبرنگاران جوان خانم !
حالا کامنت را هم منتشر نکن! یا سر و ته اش را بزن!
کامنت من ۴۵ کلمه است!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
در ایران راجع به قضیه ی ازدواج مردها بدبخت هستن و با این قوانین مهریه که تا عمر داره مرد باید بده و تمومی نداره، باعث میشه که جوونا دیگه سراغ ازدواج نرن و دیگه ازدواج خیلی کم بشه و فساد زیاد بشه و همه ی گناه این مسائل گردن مسئولینی هست که باید الان از سواستفاده ی مهریه جلوگیری کنن و قوانین رو طوری کنن که جوونا از ازدواج نترسن وگرنه اون دنیا اگر قبول داشته باشن باید جوابگو باشن و سر پل صراط یقشون گرفته میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
اگه مهریه خواست اسلام هست امام علی می فرماید: مهریه‌های زنان را گران و سنگین نکنید، زیرا سبب عداوت و کینه‌توزی می‌شود.
همچنین پیامبر می فرماید:در مهریه آسان بگیرید، زیرا مرد، کابین زن را می‌دهد، اما در دلش از او کینه و دشمنی به وجود می‌آید
جالبه یه جای حرف اسلام را میبینید و مهریه میزارید ولی اینجای حرف اسلام را نمیبینید و خودتون عالم میشید!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
اقا سوال
خانم ها بدون تعصب به نوشته ام فکر کنند! مگه شما خانم ها هی فریاد نمیزنید تساوی حقوق! بابا به خدا به عنوان یک مرد من حاضرم حقوق مساوی باشه یک بار تو رو به خدا پای حرف تون باشید! قبل ازدواج مرد و زن دارایی خودشون را ثبت کنند و این دارایی مال خودشون محسوب بشه، بعد ازدواج زن و مرد پا به پای هم کار کنند هر دو خرج زندگی را مساوی بدهند، همه چیز نصف، خرید خانه، ماشین،وسایل خانه، هزینه بچه و ....، دیگه کسی انتظار یک طرفه نداشته باشه، سرویس طلای صد میلیونی و مهریه و جهیزیه مخالف تساوی حقوق هست، اگر هم به تفاهم نرسیدند و خواستند جدا بشوند دارایی مشترک بدست آمده بعد از ازدواج نصف نصف! خدایی شما خانم ها که میگید تساوی حقوق حاضرید اینکار را بکنید! یا فقط شعار تساوی میدید! و در عمل یکی دیگه باید خرج زندگی را بده، هزینه عروسی و پول طلا بده! موقع طلاق هم تا حقوق ۵۰ سال آینده اش را پیشخور به شما بده!
به عنوان یک مرد با کمال میل حاضرم یکبار پای حرفتون باشید و تساوی برقرار کنید!
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۲۰:۱۷ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
بله من حاظرم. من و همسرم پا به پای هم داریم برای زندگیمون تلاش می‌کنیم و هیچ پول یواشکی نداریم. هرچی هست میزاریم برای زندگیمون. آقای محترم زن یا مرد اگه ذاتشون خراب باشه که این حرفا حالیشون نمیشه. به خدا همینطور که میدونم بعضی همجنسای من ذاتشون بده و فقط دنبال پولن که با یه مرد پولدار ازدواج میکنن، همینطورم مرد نامرد جنس خراب داریم. فقط شب و روز باید دعا کنیم الهی همچین بدذات هایی نصیب هیچکس نشه
Iran (Islamic Republic of)
S.M
۰۱:۱۲ ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
اگه قراره همه چیز مساوی باشه از خرید خانه، ماشین،وسایل خونه، هزینه بچه و ... ؛ پس چطوره مرد ها تو درد زایمان و از ریخت افتادن قیافه و اندام بعد عمل رو هم با خانما مساوی و شریک بشن؟! البته شب زنده داری برای خوابوندن بچه و پخت غذا و تمیزی خونه و شستن لباس ها و... رو هم فراموش نکنید.
تساوی خوبه اما دیدگاه شما و نظرتون برای خانم های شاغله.
برای خانمی که شاغل نیست و به کار های خونه و تربیت بچه ها میرسه ، اینجور تساوی حقوق درست نیست.
البته که کار خونه و تمیزی هم شغله و واقعا هم سخته(که کسایی که انجام دادن، متوجه میشن) اما در نظر بعضیا چیزی نیست و حتی فکر میکنند وظیفه زنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
یعنی ندا خانم الان شما مهریه ندارید؟!
یا اینکه مهریه را به همسرتون بخشیدید؟!
اگه مهریه دارید، و یا هنوز نبخشیدید از اون دسته اید که فقط تساوی را به زبون باور دارید،
اگرم مهریه ندارید یا بخشیدید که دم شما گرم، امیدوارم همسرتون قدر شما را بیشتر و بیشتر داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
نه دیگه وقتی داداشمون میگیه تساوی یعنی تساوی، یعنی خرج زندگی نصف نصف، هزینه خرید خانه و ماشین هم نصف نصف! کسی سرویس طلای یکطرفه نخواد! کسی جهیزیه یک طرفه نخواد! نظافت خونه با هم، پخت و پز با هم یا مثلا یک روز در میان زن و مرد، یعنی همه چیز نصف!
در مورد بچه دیگه اون خلقت خداست منم کاریش نمیتونم بکنم! فقط میدونم که این زن ها هستند که بچه دوست دارند، خود من به شخصه قبلا هرجا میرفتم برای خواستگاری میگفتم بچه نمی خوام، این خانم بود که میگفت بدون بچه نمیشه که! من دلم بچه میخواهد! حتی با همسر الانم قبل ازدواج گفتم بچه نمیخوام و قبول کرد، ولی الان مدام اصرار داره بچه دار شیم که فعلا داریم مشاوره می ریم
آقا زیاد حرف زدم، نصف نصف را منم هستم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
بدبخت مردها که الکی الکی زیر بار مهریه باید برن! چرا نباید حق و حقوق برابر باشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
جمع کنید این قوانین مسخره رو! روز به روز بیشتر ازدواج را تجارت می کنید! به خدا خجالت داره! یکی از کشور خارجی راجع فرهنگ ازدواج این کشور تحقیق کنه میتونه با یافته هاش یه سریال طنز ۹۰ قسمتی بسازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
حالا بنشینید و بگید چرا معادل هر سه ازدواج، یک طلاق داریم! چون از اول ازدواجی درکار نیست! ازدواج تو این کشور یعنی چطور یک شبه ره صدساله را بریم و بدون زحمت از طریق دریافت مهریه صاحب خانه و ماشین بشیم و بریم سراغ مورد بعدی!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
شما این خبرها را هم منتشر نکنی اونهایی که ازدواج را تجارت کردند و شوهر براشون فقط حساب بانکی هست خوب بلدند چطوری مهریه بندازند و چطور دریافت کنند برن دنبال زندگی شون و مرد بمونه و سالها بدهکاری و قسط!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
برام جالبه سلسله خبرهایی که باشگاه خبرنگاران راجع به مهریه میره! اول که برای بخشش اش پدر دختر باید اجازه بده و بخشش از طرف خود دختر قبول نیست! حالا هم اگه بخشیدی چطوری پس بگیری! خبر بعدی هم حتما اینه: راهکارهایی که میتوان یک مهریه سنگین دریافت کرد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
لعنت به ازدواج و مهریه
Iran (Islamic Republic of)
داش ممد
۱۹:۰۲ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
داداش گلم من هم یه جوون دهه هفتادی مثل خودت ماشین و خونه هم ندارم و ژن خوب نیستم
ازدواج سنت حسنه پیامبر هست . موقع ازدواج چشمامون رو باید باز کنیم و انتخاب درست کنیم نه که کلا ازدواج نکنیم بخدا همه دختران مثل هم نیستن دیدم که بعضی هاشون ۱۴ تا سکه میدازن به نیت ۱۴ معصوم و فقط برای زندگی و عشق و علاقه ازدواج میکنن
انشاالله مشکل همه جوون ها درست بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
به عنوان کسی که خواستکاری زیاد رفتم، از همه قشری، حتی دختری که تو حوزه درس میخونده یا دختر روحانی توی اونها بوده! تا حالا به مهریه ۱۴ تا سکه برنخوردم! چند موردش به خاطر مهریه به نتیجه نرسیدیم، از جمله خانمی که تو حوزه درس میخوند، خیلی راحت گفت نمیتونی این مهریه را بدی مجبور نیستی قبول کنی، میتونی بری سراغ یکی دیگه! یا یک مورد دیگه که گفت به خاطر بابام قبول کن من هیچ وقت ازت نمیگیرم!!
حالا شایدم من بد شانس ام! ان شاء الله که خدا تعداد این دخترهای فهمیده را بیشتر کنه، سطح شعور ما مردها را هم بیشتر کنه قدر دان چنین انسان های فهمیده ای باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
میخواید اصلاً خودتون دنبال این قضیه ها باشید که کمکی به خانم ها هم بشه
والا بخدا عوض اینکه تولید محتوا کنن تا طلاق کم بشه. تازه به اونایی که مهریه بخشیده شده اشون میخوان کمک کنه دوباره پس بگیره تا پدر شوهره رو در بیاره
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۲:۵۷ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
قوانین خانه خراب کن را جمع کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
همین جوری رای ها به سمت خانم ها هست
چیز دیگه نبود یاد بدید!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
مهریه زیاد با هدف از بین رفتن ازدواج و زیر سوال بردن عقل رایج شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
مهریه زیاد با هدف از بین رفتن ازدواج و زیر سوال بردن عقل رایج شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
داداش بی تعارف یک سند واسه مردا درست کنین که کلا مثل ماشین به نام زن بزنن! نکنین اینکار رو! همینجوریش جوونا ازدواج نمی کنن و همه رفتن دنبال ازدواج سفید!
Iran (Islamic Republic of)
شهروند گمنام
۱۲:۱۸ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
ببینید این مهریه یه جوریه که هر کاری بکنی می شه از ژرفای گلو و دستگاه گوارش مرد کشیدش بیرون، تازه اگه پرداختش هم کنی باز می شه دوباره و سه باره و چهارباره از مرد گرفتش !
بخشش در کار نیست، پرداختش کنید !
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۱۴ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
داداش یه جور فارسی مینوشتی بفهمیمم چی شد من وسط هبه و موهبه گیر کردم
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۲:۱۲ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
زن نمی خوام.
Iran (Islamic Republic of)
داش ممد
۱۹:۰۱ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
علیرضا جان و رفقا من هم یه جوون دهه هفتادی مثل خودت ماشین و خونه هم ندارم و ژن خوب نیستم
ازدواج سنت حسنه پیامبر هست . موقع ازدواج چشمامون رو باید باز کنیم و انتخاب درست کنیم نه که کلا ازدواج نکنیم بخدا همه دختران مثل هم نیستن دیدم که بعضی هاشون ۱۴ تا سکه میدازن به نیت ۱۴ معصوم و فقط برای زندگی و عشق و علاقه ازدواج میکنن
انشاالله مشکل همه جوون ها درست بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
داش ممد، عزیز دلم، برادرم
این ازدواج های امروزی به این شکل سنت پیامبر نیست!
پیامبر همون فردیه که فرمود اگه پسری اومد خواستگاری دخترتون، تقوی داشت دختر بهش بدید، نگفت از دارایی اش سوال کنید!
همونطور پیامبر چقدر توصیه به مهریه پایین داشتند، الان حرف پیامبر به نظرت روی زمین نمونده!
بله داش گلم ازدواج خوب خوبه! ولی نسل اش مثل پلنگ ایرانی داره منقرض میشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
برای چی آتیشی که خاموش شده رو با این مطالب دوباره روشن میکنید
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۰:۳۹ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
امیدوارم شهامت لازم را برای انتشار همه مطالب داشته باشید واز سانسور که بجز در موارد خاص ناجوانمردانه است پرهیز نمایید
United States of America
س
۱۰:۳۱ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
ازدواج در ایران دلهره ای که امکان داره خنثی بشه یا اینکه فوران کنه که اگه فوران کرد فقط مردن خوشحالی بزرگی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
با سلام.مهریه زن واقعا یک دین مرد نسبت به زن وهمچنین خداست که حتی اگر هم توان پرداخت نداشته باشی به مقدار کم کم هم خوب هست.مگر اینکه به جاهای باریک وخط قرمز نکشیده باشد.حالا با این اوصاف تقاضایی از دادگاهای سطح کشور داریم.وقتی زن و مردی به مدت ۲ سال یا بیشتر از هم جدا هستند چرا هر چی زن شکایت می کند را پیگیری می‌کنند بخصوص در دعوای چند سال قبلشان.حالا حرفهای سطحی و لفظی زده شده گذشته.وخود دادگاهها بیشتر دامن می زنند به اختلافات و بعد از گذشت ماهها جدایی آب را گل آلود می کنند.ضربالمثلی هست که می گوید زن و شوهر دعوا کنند ابلهان باور کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
چرا متون حقوقی اینقدر کلماتش قلمبه سلمبه است... یکم به زبان محاوره نزدیک تر بود همه میتونستن خودشون مطالعه کنن و بفهمن و اینقدر به خاطر ناآگاهی کلاه سرشون نمی رفت...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
اما در شرایطی که هبه نباشد، یعنی در ازای دریافت مال، مهریه خود را بخشیده باشد، زمانی که خانم مال مورد نظر را دریافت نکرده می‌تواند از بخشش خود رجوع کند.
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۹:۰۹ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
با وضعیت اسم ازدواج رو بردارین ، این عمل بیشتر شبیه دلالی شده، که اگه خانمی فقط هدف ازدواج داشته باشه زندگی میکنه و بقیه میرن دنبال مهریه (دلالی) خودشون.
خانم ها از حرف من ناراحت نشن ولی مهریه چیز کاملا بیخودیه که فقط بدرد کاسبی میخوره و جلوی آقایون رو برای ازدواج میگیره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
حق رجوع زمان مشخص دارد مثلا در قسمت بذل در طلاق توافقی فقط تا ۳ ماه بعد از جاری شدن صیغه طلاق زن میتواند رجوع به دریافت بکند و این زمان بگذرد دیگر امکان رجوع نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
سلام
لطفا از این وکیل محترم بپرسید چطور هبه ی دین قابل رجوعه!!؟ بر چه مبنایی در صحبت هاشون نص صریح ماده ی 806 مدنی رو نادیده گرفتن؟ طبق این ماده هرگاه دائن طلب خود را به مدیون ببخشد حق رجوع ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
جواب سوالت اینه که کارشناس خبر خانمه!
و تعصبات اش به نص صریح قانون غلبه کرده!
تا حالا دقت نکردی کارشناس تموم خبرهای راجع به مهریه تو باشگاه خبرنگاران خانم هست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
بگو کلا بخشش نیست که سرمایه گذاریه هر وقت بخواد پس میگیره!!
Iran (Islamic Republic of)
و
۰۸:۳۳ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
زنها بدون داشتن این اطلاعات ضربات خود را با تمام وجود به خانواده و مردان می زنند واگر این اطلاعات هم بدانند که بدبختی مضاعف خواهد شد دختران تربیت نشده وارد خانه ای می شوند و بعد از اینکه جای پای خود را محکم کردند با رها کردن همسر و یک یا دوفرزند راه خانه پدر را در پیش گرفته یا اینکه خود به تنهایی و مجرد ادامه زندگی می دهند مردها زیادی در این روزها در حال نابود شدن هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
سلام دمت گرم که این پست رو گذاشتی خیلی به کارم میاد در این روزها و اینکه قانون چقدر پیچیدگی هایی داره که ما بی اطلاع هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
هبه مهریه ازنظر حقوقی ممکن نیست و فقط ابراء ضمه ممکن است
Iran (Islamic Republic of)
شیک
۰۷:۳۲ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
مافیای سیسیل هم اینجوری معامله نمیکنن! این دیگه اسمش ازدواج نیست واقعا، اسمش معامله هست. معامله یک سر برد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
وقتی چیزی رو نمی دونید اظهار نظر نفرمایید جوری دادگاه پیچ و تاب داده روند طلاق زوجه رو که نزدیک به نود درصد مهریه رو بذل می کنن و گیرن که سماجت کنن برای مهریه نهایتا ده ماهه یا سالی یک سکه. تنها حقی که زن در کل قانون داره همین هست که اینم گرفتن از زوجه قانون که مطالعه می کنی متوجه میشی که زن در این قانون کاملا در حقش اجحاف شده فکر نکنید یک طرفه به قاضی رفتم نه خدا می دونه وقتی راهرو های دادگاه رو یکی دوتا میکنم برای موکل ها دلم از مستاصل بودن خانم می سوزه جوری شده که وکلا خیلی کم وکالت حقوقی زوجه رو میگیرن چون از قبل مشخص شده
آخرین اخبار