ارزیابی علل و راهکارهای کاهش غرق‌شدگی در دریاچه سد رودبال

به دنبال وقوع حادثه غرق شدن ۲ عضو یک خانواده در دریاچه سد رودبال داراب طی هفته گذشته، گروهی از کارشناسان، به ارزیابی وقوع اینگونه حوادث پرداختند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، به دنبال وقوع حادثه غرق شدن ۲ عضو یک خانواده (یک خواهر و یک برادر) در دریاچه سد رودبال داراب طی هفته گذشته، گروهی از کارشناسان، به ارزیابی وقوع اینگونه حوادث پرداخته و نظرات خود را در خصوص علل تاثیرگذار در قالب نامه‌ای خطاب به مسئولان فارس، ذکر کردند.

گروه کارشناسی رزمندگان اسلام و انجمن توسعه پایدار شهرستان داراب، طی نامه‌ای خطاب به استاندار و مسئولان شرکت آب منطقه‌ای فارس، ضمن ارزیابی علل وقوع حوادث غرق شدگی در دریاچه سد رودبال این شهرستان، به بیان دیدگاه‌های خود در این خصوص و اقدامات تاثیرگذار برای ممانعت از تداوم اینگونه حوادث دلخراش و گاه جبران ناپذیر، پرداختند.

این نامه در حالی تنظیم شده است که از زمان آبگیری سد رودبال شهرستان داراب تاکنون بالغ بر ۱۵ مورد حادثه غرق شدگی حادث و منجر به فوت شماری از شهروندان شده است.

نویسندگان این نامه، با اشاره به دخالت عوامل انسانی در وقوع غرق شدگی، محل احداث سد رودبال در منطقه‌ای که همواره قطب گردشگری شهرستان داراب بوده است را محل نقد دانسته و یادآور شده‌اند که ایجاد یک دریاچه، بر جذابیت گردشگری منطقه افزوده و منجر به جلب شمار زیادی گردشگر از شهرستان داراب و سایر نقاط استان فارس شده است و این موضوع ضرورت توجه به ایمن‌سازی حاشیه دریاچه را به عنوان یک اولویت مطرح می‌کند.

در این نامه، کارشناسان همچنین محدوده ساحلی دریاچه سد رودبال بر وقوع موارد غرق شدگی تاثیرگذار ارزیابی شده و با یادآوری اینکه بخشی از ساحل دارای شیب زیاد و بخشی ماسه‌ای است، خواستار نصب علائم هشدار دهنده متعدد و دارای ابعاد بزرگ و ایجاد موانعی در مسیر و همچنین ایمن سازی بخش پرتگاهی ساحل دریاچه شده‌اند.

کارشناسان در این نامه با اشاره به کاهش سطح آب دریاچه در برخی از فصول سال، لزوم اندیشیدن تدابیری برای ایمنسازی مناسب در زمان‌های مختلف و نظارت بر حضور گردشگران و اندیشیدن راهکارهایی برای ارتقا ایمنی در نقاط مختلف دریاچه را یادآور شده‌اند.

نویسندگان این نامه، بخش‌هایی از این دریاچه نظیر محدوده اطراف جاده متروک موجود را به دلیل نبود یا کمبود علائم هشدار دهنده بسیار مخاطره آمیز توصیف و تاکید کرده‌اند که باید با نصب علائم و تابلوهای مناسب از نظر ابعاد، تعداد و ... به گردشگران در خصوص عمق آب، مخاطرات شنا در آن و ... هشدارهای لازم داده شود.

در این نامه هچنین بر اهمیت پرداختن به راهکارهای آموزشی برای ارتقاء آگاهی همه شهروندان در خصوص مخاطرات شنا در دریاچه سدها و آبگیرها و ... با هدف کاستن از مرگ بر اثر غرق شدگی، تاکید و توصیه شده است که آموزش شنا به عنوان یکی از الزامات درس تربیت بدنی (ورزش) در مقاطع مختلف تحصیلی خصوصا مقاطع پایه دبستان، لحاظ شده و جدی گرفته شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.