کامالا هریس وارد سنگاپور شد

معاون رئیس جمهور آمریکا به سنگاپور سفر کرد تا درباره تقویت حضور واشنگتن در جنوب شرق آسیا با مقامات این کشور گفتگو کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، کامالا هریس، معاون جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سفری سه روزه راهی کشور‌های سنگاپور و ویتنام در جنوب شرق آسیا شد. کامالا هریس بلندپایه‌ترین مقام آمریکایی است که از زمان تشکیل دولت جو بایدن به قاره آسیا سفر می‌کند.

معاون اول رئیس جمهور آمریکا ساعتی پیش وارد سنگاپور شد و مورد استقبال ویوین بالاکریشنان، وزیر امور خارجه این کشور قرار گرفت.

هدف از این سفر هریس اطمینان بخشی به متحدان در منطقه در مورد نگرانی از نفوذ روزافزون قدرت چین و تاکید بر پایندی به تعهدات خود در قبال این کشور‌ها است. 

با این حال، نگرانی‌ها در مورد نتیجه خروج از افغانستان می‌تواند این پیام را مخدوش کند و کارشناسان می‌گویند که هریس، در این سفر خود با چالش‌ها و سوالات زیادی از قبیل خروج از افغانستان و تصرف طالبان بر این کشور روبه رو خواهد شد.

یون سان، مدیر برنامه شرق آسیا در اندیشکده مرکز استیمسون گفت: «آنچه در افغانستان اتفاق افتاده است برای بسیاری از کشور‌ها بسیار ناامید کننده و ناراحت کننده بوده است.»

او در ادامه افزود: «نگرانی اصلی زمانی است که آمریکا تصمیم بگیرد شما دیگر اهمیتی برای او نداشته باشید. آن‌ها فقط می‌توانند وسایل خود را جمع کرده و بروند و شما هیچ کاری نمی‌توانید در این خصوص انجام دهید.»

انتظار می‌رود که هریس اواخر سه شنبه به ویتنام سفر کند و اولین معاون رئیس جمهور آمریکا باشد که به ویتنام سفر می‌کند.

ویتنام از مخالفان جدی ادعا‌های ارضی چین در دریای چین جنوبی است در حالی که سنگاپور نگرانی خود را از رفتار قاطعانه پکن در منطقه ابراز می‌کند.

سنگاپور، ویتنام و دیگر کشور‌های جنوب شرقی آسیا از حضور نظامی آمریکا در ریای چین جنوبی با توجه به نظامی شدن چین در این منطقه و گارد ساحلی وسیع و ناوگان ماهیگیری آن استقبال کرده اند.

یکی از مقامات کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد که با توجه به تسلط چین در منطقه هند و اقیانوسیه، جنوب شرق آسیا از نظر استراتژیک و از نظر اقتصادی برای آمریکا  مهم است.

به گفته یک مقام ارشد آمریکایی تمرکز معاون اول رئیس جمهور بر تقویت حضور واشنگتن در منطقه به ویژه در دریای چین جنوبی، منطقه مورد مناقشه پکن با کشور‌های همسایه سپس تحولات افغانستان و خروج نیرو‌های آمریکایی از این کشور است.

انتهای یپام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار