سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد گفت: کارگروه ویژه مرمت و احیاء سرای عزیزالله‌اف مشهد با هدف تسهیل و تسریع روند مرمت و احیاء این اثر فرهنگی تاریخی تشکیل می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حمیدرضا محمودی‌قوژدی سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد گفت: سرای عزیزالله‌اف که به شماره ۴۰۳۰ در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، است در تقسیم‌بندی آثار معماری در زمره کاروانسرا‌های درون شهری قرار می‌گیرد که از آن به نام «سرا» یاد می‌شود.

او افزود: سرا‌ها محل مبادلات کالا‌های بازرگانی و بیشتر محل بارانداز کالا‌های کاروانیان بوده و معمولا در کنار بازار‌ها قرار دارند. سرای عزیزالله‌اف نیز بیشتر محل بارانداز فرش و گلیم بوده که در مجاورت بازار تاریخی عباسقلی‌خان و نزدیکی بارگاه علی‌بن موسی‌الرضا (ع) ساخته شده است. در سرای عزیزالله‌اف به دلیل اینکه مدت ماندگاری کاروانیان در این مکان محدود است، همانند بیشتر سرا‌های تاریخی ایران، فضای استراحت چهارپایان ندارد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد ادامه داد: این اثر تاریخی همانند بنا‌های مشابه خود در فضای بسیار بزرگ و در سه طبقه ساخته شده است. در طبقات بالا، دفاتر تجارت‌خانه‌ها قرار داشته و در طبقه پایین، انبار‌ها و کارگاه‌های تولیدی قرار داشته است.


بیشتر بخوانید



محمودی‌قوژدی با اشاره به آغاز مرمت این اثر در سنوات گذشته، بیان کرد: مرمت این اثر فرهنگی تاریخی به عنوان یکی از ارزشمندترین مواریث فرهنگی شهر مشهد، با همت و همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، شهرداری منطقه ثامن، مالکان، بهره‌برداران و حمایت‌های موثر دادستانی و فرمانداری مشهد در راستای حفاظت، صیانت و هویت‌بخشی و تداعی خاطرات جمعی مجاوران و زائران حرم مطهر امام رضا (ع) با انجام دو فاز اجرایی از سال ۹۸ در حال انجام است.

او  با بیان اینکه ایجاد سازوکاری مشخص برای تسریع در روند اجرای مرمت و احیاء این سرا به منظور حفظ و رعایت حقوق مالکانه مالکان و بهره‌برداران و جلوگیری از زمان‌بر شدن پروژه است، تصریح کرد: کارگروهی با عنوان «کارگروه ویژه مرمت و احیاء سرای عزیزالله‌اف» با استفاده از توان و تخصص نیرو‌های زبده با گرایش‌های مختلف و مرتبط با محوریت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشهد تشکیل می‌شود.

محمودی قوژدی اظهار کرد: با توجه به جلسه اخیر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با حجت‌الاسلام پژمان‌فر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و نظر به ارائه پروژه، طرح موضوع، بیان مسائل و مشکلات گریبان‌گیر پروژه و اعلام حمایت این نماینده مجلس در راستای کمک به تسهیل و تسریع این پروژه، تشکیل یک کارگروه ویژه برای اتمام مرمت و احیاء این بنای ارزشمند در دستور کار قرار گرفت.


انتهای پیام//م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.