بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو پس از یک سال تاخیر، روز سه شنبه در پایتخت ژاپن آغاز می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در فاصله ۲ روز مانده به آغاز بازی‌های ۱۳ روزه پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو، نشریه «نیپون» ژاپن در قالب اعداد و ارقام اطلاعاتی درباره این بازی‌ها (از تعداد بینندگان تلویزیونی گرفته تا تعداد محل‌های برگزاری مسابقات و مدال ها) منتشر کرده است.

۴۴۰۰ پارالمپیکی

حدود ۴۴۰۰ شرکت کننده از نزدیک به ۱۶۰ کشور و سرزمین برای شرکت در بازی‌های پارالمپیک در ژاپن حضور خواهند داشت و علاوه بر ورزشکاران ۱۲۰۰۰ کارمند، مسئول و خبرنگار نیز در این رویداد ۱۳ روزه شرکت خواهند کرد.

ورزشکاران پارالمپیکی مانند همتایان المپیکی خود، روزانه مورد آزمایش کووید -۱۹ قرار می‌گیرند و در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش از حضور در محل اقامت یا محل بازی‌های خود منع خواهند شد.

توکیو تنها شهری است که دو بار میزبان بازی‌های پارالمپیک بوده است. در بازی‌های پارالمپیک سال ۱۹۶۴ توکیو، ۳۷۸ ورزشکار در ۹ رشته ورزشی در ۶ ورزشگاه به رقابت پرداختند.

۲۲ رشته ورزشی

امسال در ۲۲ رشته ورزشی از تیر و کمان گرفته تا تنیس با ویلچر، مدال‌ها توزیع خواهند شد. دو رشته تکواندو و بدمینتون امسال برای اولین بار به بازی‌های پارالمپیک اضافه شده اند.

یک سیستم طبقه بندی پیچیده، ورزشکاران را با توجه به وضعیت جسمانی و میزان معلولیت آن‌ها در هر یک از ۵۳۹ ماده ورزشی، گروه بندی می‌کند.

در حالی که اکثر رشته‌های ورزشی در پارالمپیک معادل المپیکی دارند، دو ورزش معادلی در المپیک ندارند؛ گلبال، ورزش تیمی برای ورزشکاران دارای اختلال بینایی و بوکیا، که شبیه بولینگ است.

۱۰ نوع کلاس و دسته بندی

دسته بندی رویداد‌ها بر اساس حدود ۱۰ نوع نقص جسمی، بینایی و ذهنی که توسط کمیته بین المللی پارالمپیک (IPC) به رسمیت شناخته شده، سازماندهی شده اند.

هشت مورد از آن‌ها فیزیکی هستند، مانند اختلال در قدرت عضلانی یا حرکات غیر ارادی ناشی از شرایطی مانند فلج مغزی یا آسیب نخاعی.

در این فهرست تنش عضلانی، کوتاهی قد و عدم وجود یک بخش یا تمام اندام از بدو تولد یا در نتیجه آسیب دیدگی یا بیماری وجود دارد.

۲۱ ورزشگاه و مکان برگزاری مسابقات

محل‌های برگزاری مسابقات پارالمپیک از ورزشگاه المپیک گرفته تا سالن سرپوشیده تاریخی نیپون بودوکان و ورزشگاه‌های جدید پیشرفته مانند مرکز آبی توکیو متغیر است.

بیشتر آن‌ها در پایتخت و مناطق مجاور هستند، در حالی که مسابقات دوچرخه سواری در ۲ محل نزدیک کوه فوجی در شیزوکا، در جنوب غربی توکیو برگزار می‌شود.

برخی از سالن‌های بازی‌های المپیک برای ورزش‌های دیگری در پارالمپیک استفاده خواهند شد، مانند مرکز ژیمناستیک آریاکه که میزبان مسابقات بوکیا خواهد بود.

۱۰۷ مورد کرونا مثبت تاکنون

تا روز گذشته (شنبه) برگزار کنندگان بازی ها، ۱۰۱ مورد از ابتلا به کووید -۱۹ در بین افراد مرتبط با پارالمپیک (از جمله دو ورزشکار) را گزارش داده بودند. ۶ مورد دیگر نیز توسط مسئولان مناطقی که میزبان اردو‌های آماده سازی تیم‌ها هستند، گزارش شده است.

ژاپن با موج بی سابقه‌ای از ابتلا به ویروس کرونا درگیر و اکثر موارد گزارش شده در توکیو ۲۰۲۰ در بین افرادی است که در این کشور زندگی می‌کنند، اما سازمان دهندگان بازی‌ها می‌گویند اقدامات ضد کرونایی آن‌ها از انتقال ویروس کرونا از شرکت کنندگان در پارالمپیک به مردم ژاپن جلوگیری می‌کند.

به گفته برگزار کنندگان بازی‌ها، ۸۸ درصد از افرادی که در دهکده پارالمپیک هستند واکسینه شده اند.

۴ میلیارد بیننده

مانند المپیک، بازی‌های پارالمپیک هم به دلیل ترس از انتشار ویروس کرونا، عمدتا در ورزشگاه‌های خالی از تماشاگر برگزار خواهند شد، اما برگزارکنندگان بازی‌ها امیدوارند بتوانند مخاطبان بی‌شماری از بینندگان تلویزیونی را در سراسر جهان جلب کنند.

اندرو پارسونز، رئیس کمیته بین المللی پارالمپیک، در مصاحبه اخیر خود با خبرگزاری فرانسه گفت: "ما معتقدیم که از طریق پخش تلویزیونی بیش از چهار میلیارد نفر بیننده خواهیم داشت. "

به گفته این نهاد بین المللی ۴.۱ میلیارد بیننده بازی‌های پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو را تماشا کردند، در حالی که بازی‌های پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن، ۳.۸ میلیارد بیننده تلویزیونی داشت.

امسال، برای افزایش مخاطبان جهانی بازی‌ها و مقابله با نگاه منفی به معلولیت، به ۴۹ منطقه واقع در زیر صحرای آفریقا پوشش تلویزیونی رایگان داده می‌شود.

۵ هزار مدال

حدود ۵ هزار مدال طلا، نقره و برنز پارالمپیک برای بازی‌ها تولید شده که روی آن‌ها عبارت "توکیو ۲۰۲۰" با خط بریل نوشته شده است.

این مدال‌ها مانند مدال‌های المپیک، از فلزات بازیافتی استخراج شده از اقلام الکترونیکی اهدایی ژاپنی‌ها تهیه شده است.

از بازی‌های پارالمپیک ۲۰۰۴ آتن به بعد چین در همه ادوار اخیر این بازی‌ها در صدر جدول مدال‌های طلا قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار