مدیر کل منابع طبیعی و ابخیزداری آذربایجان غربی گفت: امسال ۲۷۰ هکتار از مراتع استان دچار آتش سوزی شده است.

هادی قاسمی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، با بیان اینکه امسال ۲۷۰ هکتار از مراتع استان دچار آتش سوزی شده است، افزود: این میزان در قالب ۲۵ فقره بوده و ۳۱ پرونده برای این موضوع تشکیل شده است.

وی اظهار کرد: کاهش بارندگی‌ها از دلایل افزایش آتش سوزی‌ در مراتع می باشد، که احتمال آتش سوزی‌ها را در مراتع افزایش داده است و روند آن رو به رشد است.

قاسمی ادامه داد: امسال در مراتع و جنگل‌های شهرستان‌های سردشت، ارومیه، شاهین‌دژ و پیرانشهر آتش سوزی‌هایی رخ داده است که با تلاش مسوولان و یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و ابخیزداری استان و جوامع محلی خاموش شده اند.

قطع و سوزاندن گون منع قانونی دارد

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی در زمینه سوزاندن و آتش زدن برخی گونه های گیاهی  از جمله گون را تهدیدی جدی برای تخریب منابع طبیعی عنوان کرد و با استناد به قانون گفت: گون‌ها گونه‌هایی هستند که قطع و آتش زدن آنها آن‌ها ممنوع است.

وی  با بیان اینکه گون تا ۱۰ برابر حجم خود قادر است آب جذب کند، ادامه داد: این گیاه تا ۲۰ برابر از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند و گونه‌ای ارزشمند است.

 قاسمی تاکید کرد: گون ریشه‌هایی عمیق دارد و مانند آرماتور در دل خاک به هم تنیده اند که نقش مهمی در جلوگیری از رسوب گذاری دارد.

مدیر کل منابع طبیعی و ابخیزداری آذربایجان غربی با اشاره به علل تخریب اراضی ملی توسط برخی از سودجویان گفت: برخی افراد برای واگذاری اراضی ملی به آنان مراجعه می‌کنند و وقتی با مخالفت منابع طبیعی به علت محدودیت‌های واگذاری مواجه می‌شوند، با تطمیع چوپانان کوه‌ها را آتش می‌زنند و وقتی کارشناسان منابع طبیعی به محل مراجعه می‌کنند، با عرصه‌های وسیعی از مراتع سوخته مواجه می‌شوند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.