شهرستان تفرش با ثبت ملی ۸ مسجد تاریخی در استان مرکزی رکورد دار است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، مصطفی مرزبان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: بیشترین مساجد ثبت ملی شده استان مرکزی در شهرستان تفرش با ۸ مسجد تاریخی مستقر است.

مرزبان افزود: شهرستان‌های اراک با ۷ اثر، ساوه ۴ اثر، آشتیان با دو اثر، محلات دو اثر، خمین یک اثر، خنداب یک اثر و دلیجان با یک اثر پس از تفرش در زمینه مساجد ثبت ملی شده هستند.

او اضافه کرد: این مساجد که جزو آثار شاخص معماری منظر فرهنگی استان مرکزی محسوب می‌شوند، به منظور حفاظت بهتر، با تایید شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی بیان کرد:
قدیمی‌ترین مسجد استان مرکزی هم مسجد جامع در شهرستان ساوه مربوط به دوران آل‌بویه با شبستان‌‏های گلی و مناره ۱۴ متری یکی از جالب‏‌ترین هنر‌های معماری دوره اسلامی است و هر سال شمار زیادی گردشگر دارد.

او اظهار کرد: مسجد سرخ شهرستان ساوه، مسجد نوازن در فراهان، مسجد امام حسن (ع) نراق و مسجد جامع بیجگان جاسب دلیجان هم از آثار ملی مربوط به دوره صفویه و مسجد مس‌سر دلیجان و شش‌ناو در تفرش با قدمت دوره سلجوقیان هم از جاذبه‌های مهم مذهبی استان مرکزی است.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار