مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از برگزاری نشست آموزشی ترویجی کشت دانه‌های روغنی در فاروج خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، پژمان شهابی مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان در حاشیه نشست آموزشی ترویجی کشت دانه‌های روغنی در فاروج گفت: گلرنگ و کاملینا دو محصول از دانه‌های روغنی است که گلرنگ به صورت آبی و دیم کشت می‌شود.

شهابی افزود:عملکرد آبی آن هزار و ۵۰۰ کیلو و دیم در سال‌های نرمال، بالای ۸۰۰ کیلو است و امسال به علت خشکسالی شدید حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلو برداشت خواهد شد.

او عنوان کرد: کاملینا نیز در اراضی پر باران ۸۰۰ کیلو دانه برداشت شده است و در مناطق خشک و کم باران هم ۳۰۰ کیلو بیشتر برداشت نمی‌شود.

شهابی گفت:گلرنگ خرید تضمینی دارد و حدود ۱۱ هزارتومان خریداری می‌شود، اما کاملینا را بخش خصوصی خریداری می‌کند و احتمالا سال آینده جزء خرید تضمینی قرار گیرد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود:از دانه روغنی گلرنگ، ۳۰ درصد روغن و ۱۹ درصد پروتئین به دست می‌آید و کنجاله آن بعد از روغن گیری، برای علوفه دام مفید است؛همچنین گل‌های آن ارزش غذایی دارد و به عنوان رنگدانه خوب است.

شهابی عنوان کرد:در صورتی که در آیش‌ها و تناوب‌های مزارع دیم، جایگزین شود، به امنیت غدایی از بعد روغن خوراکی، کمک می‌کند.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.