خشکسالی و گرانی علوفه از یک سو و قرار نگرفتن دامداران روستایی زیر چتر طرح خرید تضمینی دام از سوی دیگر سبب سخت تر شدن معیشت این قشر شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، خشکسالی، گرانی و کمبود علوفه آسیب فراوانی را به دامداران خراسان‌جنوبی وارد کرد و آنان برای تغذیه دام خود با مشکلات عدیده‌ای رو به رو شدند. همه این مسائل باعث شد که موضوع خرید تضمینی دام توسط شرکت پشتیبانی امور دام مطرح شود تا بتواند گره از کار باز کند.

در حال حاضر مدتی از بحث خرید تضمینی دام می‌گذرد ولی گلایه‌هایی از همین اقدامی که قرار بود گره گشایی کند مطرح است و بسیاری از دامداران و عشایر معتقد هستند این اقدام نتوانسته مرهمی بر زخم آنان در این شرایط تلخ و سخت خشکسالی باشد.

دامداران روستا‌ها از خرید تضمینی بی‌بهره ماندند

غریبی رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی گفت: خرید تضمینی دام تنها برای عشایر است و دامداران در روستا‌ها از این موضوع بهره‌مند نشده‌اند که به نظر من یک تبعیض است.

او افزود: این در حالی است که حدود ۸۰ درصد دام موجود در خراسان‌جنوبی در دست روستاییان است و در این شرایط خشکسالی باید خرید تضمینی دام از آنان نیز مدنظر قرار گیرد.

غریبی ادامه داد: باید این بررسی صورت گیرد که آیا تسهیلاتی برای دامداری‌های صنعتی و یا دامداران روستایی توزیع شده و آیا برنامه جدی برای حل مشکلات آنان در سطح کلان مطرح شده است؟

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در خراسان‌جنوبی کشتارگاه صنعتی وجود نداشته و کشتارگاه بیرجند نیز نیمه صنعتی است، بیان کرد: نداشتن کشتارگاه صنعتی در استان به نوعی باعث خام فروشی گوشت در استان می‌شود.

او تصریح کرد: در مقطعی اتحادیه دامداران تلاش برای ایجاد کشتارگاه صنعتی داشت ولی همکاری لازم در این زمینه نشد و گرنه ما خواهان ورود به این موضوع بودیم.

دامداران سنتی

دام زیادی از عشایر خریداری نشده است

حسینی از عشایر بهلولی تیره حسینی همت آباد شهرستان سربیشه گفت: خرید تضمینی دام از عشایر صورت می‌گیرد ولی تاکنون دام زیادی از عشایر منطقه ما خریداری نشده است.

او با اشاره به اینکه قیمت خرید دام از عشایر  کیلویی بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان است  افزود: این قیمت از سر ناچاری و اینکه در شرایط خشکسالی دام روی دست دامدار نماند خوب است و گرنه ما هزینه بسیار زیادی برای دام کرده‌ایم.

حسینی اظهار کرد: از طرف دیگر ۵۰ هزار تومان برای بره است که بدون خرید تضمینی هم خریدار خود را حتی تا کیلویی ۵۵ هزار تومان نیز دارد.

این هم استانی عشایر خراسان‌جنوبی گفت: عشایر تمایل دارند که دام مازاد آنان چون میش و گوسفند پیر از آنان خریداری شود.

شرایط موفق بودن طرح خرید تضمینی از عشایر

حسینی از عشایر بهلولی تیره حسینی همت آباد شهرستان سربیشه گفت: اگر می‌خواهیم در زمینه فروش تضمینی موفق باشیم باید باسکول و کامیون برای حمل دام را به محلات عشایری بیاورند نه اینکه محل خرید تضمینی مرکز شهرستان‌ها باشد.

او افزود: برخی از عشایر تنها دارایی‌شان ۵۰ تا ۱۰۰ رأس دام است و وسیله ندارند که دام خود را به شهر بیاورند و از این جهت افراد توانمند دام خود را فروخته و افراد نیازمند در جامعه عشایر ممکن است اصلاً از این قصه اطلاع پیدا نکنند.


بیشتر بخوانید

 این هم استانی عشایر خراسان‌جنوبی عنوان کرد: از دیگر استان‌ها نیز کم و بیش دلال برای خرید دام عشایر به استان می‌آیند.

بهمدی از فعالان حوزه عشایر شهرستان خوسف گفت: قبل از خرید تضمینی دام توسط شرکت پشتیبانی، هر کیلو دام ما را بین ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان خریداری می‌کردند که البته آن هم متناسب با افزایش هزینه علوفه و نهاده دام نبود.

عشایر

خرید تضمینی موجب افت قیمت گوشت دام شد

بهمدی از فعالان حوزه عشایر شهرستان خوسف گفت: وقتی شرکت پشتیبانی امور دام کف قیمت خرید تضمینی را ۳۰ هزار تومان اعلام کرد، قیمت هر کیلو گوشت دام نیز افت پیدا کرد و من مانده‌ام که این چطور حمایت و پشتیبانی از عشایر است که موجب افت قیمت دام شده است.

او  با بیان اینکه شرکت پشتیبانی از هر فرد نیز به تعداد محدود دام خریداری می‌کند، افزود: پول دام خریداری شده را نیز بسیار دیر و به عنوان مثال دو ماه بعد می‌دهند که این مسئله نیز مطلوب نیست.

بهمدی  اظهار کرد: در این شرایط نه پشتیبانی از دام صورت می‌گیرد و نه دامدار قادر به خرید جو و نهاده برای دام است.

۱۱ هزار رأس دام از عشایر خریداری شده است

روشن مدیر شرکت پشتیبانی امور دام خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۱ هزار رأس دام از عشایر استان خریداری شده است، گفت: قیمت خرید نیز کیلویی از ۳۰ هزار تا ۵۰ هزار تومان بسته به نوع دام است.

او با بیان اینکه زیر ساخت‌ها، چون کشتارگاه صنعتی برای خرید بیشتر در خراسان‌جنوبی فراهم نیست، افزود: در حال حاضر ۱۰۰ رأس دام خریداری شده در استان کشتار و ۵۰۰ رأس نیز به یزد برای کشتار انتقال داده می‌شود.

روشن گفت: در مورد هزینه دام خریداری شده از عشایر نیز بخشی از این مبالغ پرداخت شده است و بخش دیگری نیز روال اداری خود را برای پرداخت طی می‌کند و روز‌های آینده پرداخت خواهد شد.

مشکلات دام

خرید تضمینی دام طبق دستورالعمل‌ها صورت می‌گیرد

روشن مدیر شرکت پشتیبانی امور دام خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه به ازای هر کیلوگرم دام زنده سه کیلو جو با قیمت دولتی نیز به عشایر داده می‌شود، گفت: اعطای این نهاده به عشایر نیز مراحل اداری خود را طی می‌کند.

او در پاسخ به این سوال که چرا دام روستاییان به صورت تضمینی از آنان خریداری نمی‌شود، افزود: ما بر اساس دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌های از مرکز، خرید تضمینی را داریم و در دستورالعمل‌ها نیز تنها به خرید تضمینی دام عشایر اشاره شده و گرنه برای ما روستایی و عشایر تفاوتی ندارند.

روشن با بیان اینکه تلاش کردیم بهترین شرایط را برای بحث خرید دام عشایر به وجود آوریم، اظهار کرد: به عنوان مثال باز هم برای کمک به عشایر بحث کرایه حمل را ما می‌دهیم.

مدیر شرکت پشتیبانی امور دام خراسان جنوبی بیان کرد: امیدواریم با راه‌اندازی و افتتاح کشتارگاه صنعتی خوسف که یک زنجیره کامل از کشتار تا بسته بندی را دارد مشکل ما در این بخش نیز رفع شود.

در هر حال قرار بود که موضوع خرید تضمینی دام در بهار و تابستان که به واسطه کاهش نزولات آسمانی علوفه  گران و کمیاب شده است برای دامداران و عشایر ما مفید فایده شود. اگر می‌خواهیم در این زمینه موفق عمل کنیم باید گلایه‌های عشایر در این حوزه را بشنویم و نقایص طرح را بر طرف کنیم.

فراموش نکنیم شغل و درآمد و زندگی عشایر به دام و دامداری وابسته است و بی‌توجهی به آسیب‌های آنان در حوزه دامداری منجر به بیکاری بخش زیادی از عشایر خواهد شد؛ پس قبل از آنکه دیر شود باید اقدام کرد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار