امسال جشن «روزهمدان» که هرسال مصادف با یکم شهریورماه سالروز ولادت بوعلی سینا برگزار می شد به دلیل تقارن با دهه اول ماه محرم چندروزی زودتر به اجرا درآمد و یاد این فیلسوف گرامی داشته شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،شهر همدان، شهری که بیش از ۳ هزار سال قدمت دارد و یکی از کلان شهر‌های کشور و همچنین پایتخت تاریخ و تمدن در کشور است و نخستین پایتخت ایران در دورهای گذشته بوده است. 

باشگاه خبرنگاران جوان این روز بزرگ را به جامعه پزشکان و پرستاران و کادر درمان تبریک می‌گوید.

از مکان‌های گردشگری شهر همدان می‌توان به غار علیصدر، دریاچه و سد اکباتان، دهکده تفریحی گردشگری گنج‌نامه، آرامگاه باباطاهر و تپه هگمتانه، امامزاده حسین، بازار سنتی همدان برج قربان، حمام تاریخی قلعه، موزه تاریخ طبیعی، مجسمه شیرسنگی، مسجد جامع، موزه هگمتانه و در نهایت به آرامگاه ابوعلی سینا اشاره کرد.

بنای آرامگاه بوعلی تلفیقی از دو سبک معماری ایران باستان و ایران بعد از اسلام است؛ و در طراحی این مجموعه از عناصری از هنر معماری سنتی ایرانی استفاده شده است.

۱۲ ستون آرامگاه نشانگر ۱۲ دانشی است که این سینا بر آن‌ها مسلط بوده و یکی از جذابترین بخش‌هایی که در این مجموعه وجود دارد بخش کتابخانه‌ای است که در جوار آرامگاه شیخ و تالار شمالی نیز واقع شده است.

از این رو نام شیخ الرئیس ابوعلی سینا با نام همدان در هم تنیده و زمینه ای شده است تا همه ساله گردشگران داخلی و خارجی به همدان سفر کنند گرچه امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا، دیگر مانند قدیم این شهر، چون شهر‌های دیگر، مسافری برای گردشگری ندارد.

استان همدان از لحاظ جمعیت، چهاردهمین و از لحاظ مساحت، بیست و سومین استان کشور است و جمعیت آن بر پایه سرشماری سال ۹۵، یک میلیون و ۷۵۸ هزار و ۲۶۸ نفر بوده است.

استان همدان از سمت شمال به استان‌های زنجان و قزوین، از طرف جنوب به استان لرستان، از سمت شرق به استان مرکزی و از سمت غرب به استان‌های کردستان و کرمانشاه محدود شده است.

بیشتر ساکنان استان همدان، مسلمان و پیرو مذهب شیعه اند؛ و در بعضی مناطق مذهب اهل سنت و یارسان نیز وجود دارد.

زبان ارتباطی مردم استان همدان، فارسی و زبان مرکز استان نیز فارسی و با گویش همدانی است و گویش‌ها و زبان‌های مختلفی از جمله ترکی، لری، کردی نیز در این استان وجود دارد.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.