کارشناس حوزه مسکن گفت: برای حل مشکل عدم استقبال انبوه سازان از بورس املاک و مستغلات نیاز به شفافیت کامل و طراحی مناسب یونیت هاست.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فرنام کارشناس حوزه مسکن در خصوص به سرانجام نرسیدن بورس املاک و مستغلات اظهار کرد: در سال گذشته پس از ۳ سال افزایش قیمت مسکن، بهترین زمان برای جذب سرمایه خرد و نقدینگی سرگردان به سمت حوزه مولد مسکن بود و همچنین بهترین زمان تامین مالی از طریق بازار سرمایه بود که این موضوع در سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و اوراق سلف موازی استاندار (پیش خرید متری مسکن به صورت یونیت یکسان) مطرح شد.

بیشتر بخوانید

او بیان کرد: ولی متاسفانه به دنبال بروکراسی اداری و عملکرد ضعیف وزارت اقتصاد در یک سال گذشته که تسهیلات تامین مالی مسکن که ۷ درصد از کل تسهیلات بانکی بود و به جای استفاده از نقدینگی سرگردان، می توانستند بسیار سریع یک تهدید را به فرصت تبدیل کنند، ولی نتوانستند و هنوز درگیر مباحث اداری آن هستند.
 
کارشناس حوزه مسکن در پاسخ به این پرسش که، چه زیرساختی برای اجرای بورس املاک لازم است؟، گفت: تجربه فروش متری مسکن را در گذشته داشتیم و در دهه ۸۰ تا حدودی موفقیت آمیز بود، ولی سپس مجددا کنار گذاشته شد.
 
او تاکید کرد: لازم به ذکر است که، بعد از دهه ۸۰ سابقه‌ خوبی در صندوق‌های زمین و ساختمان نداشتیم، زیرا مسکن همگن نیست و اگر افراد وارد بازار مسکن شوند و یونیت یکسان دریافت کنند، بسیار با ارزش است.

کارشناس حوزه مسکن بیان کرد: موقعیت مکانی مسکن، چشم انداز مسکن، زمان تحویل آن بسیار با ارزش است و براساس این ابزار، مسکن ارزش متفاوتی دارد و تجربه ثابت کرده است که سرمایه گذار و سازنده نوسان گیری می کند و سود و منفعت اصلی مسکن را به سمت خود سوق می‌دهد.

فرنام در خصوص عدم استقبال انبوه سازان از بورس املاک و مستغلات به دلیل عدم شفافیت بازار سرمایه اظهار کرد: در طول سال‌های اخیر با توجه به گرانی مصالح و افزایش قیمت زمین، ولی سود ساخت مسکن، بسیار بالا بوده است و افراد شاید نخواهند یک حوزه خوب را با سایر افراد سهیم شوند و با افراد دیگر به اشتراک بگذارند.
 
او در پایان بیان کرد: برای حل مشکل، عدم استقبال انبوه سازان از بورس املاک و مستغلات نیاز به شفافیت کامل و طراحی مناسب یونیت هاست تا شخص بداند سرمایه خود را در زمین مشخصی سرمایه گذاری کرده و سود کل پروژه تقسیم بر تعداد سهامی می شود که شخص دارد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار