معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: به‌زودی خانه شیرانزایی در روستای قلعه‌نو واقع در شهرستان زهک مورد مرمت اضطراری قرار می‌گیرد.

مجید کلانوری معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  اظهار کرد: به زودی خانه تاریخی شیرانزایی در روستای قلعه‌نو شهرستان زهک مورد مرمت اضطراری قرار می‌گیرد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان افزود: این اقدام به‌منظور جلوگیری از پیش‌آمدن خطرات احتمالی در کم‌ترین زمان و در نهایت آسیب‌شناسی و اجرای طرح مرمت انجام می‌شود.

وی گفت: این بنا دچار عارضه مربوط به رطوبت صعودی و نشست پی و در نتیجه حرکت بنا شده که ابتدا با مرمت اضطراری جلوی حرکت بنا و پیش‌روی ترک‌ها گرفته شده و در ادامه دفع رطوبت، اصلاح کانال ناکش و دوخت و دوز ترک‌ها و سایر ساز و کار‌های مرمتی انجام می‌شود.

کلانوری بیان کرد: مرمت اضطراری این بنا شامل شمع‌گذاری و مقاوم‌سازی پی نیز می‌شود.

وی ادامه داد: خانه شیرانزایی واقع در شرقی‌ترین بخش روستای قلعه‌نو است که در تیرماه سال ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۲۲۹۱ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: این خانه حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ سال پیش در اواخر دوره قاجاریه ساخته شده و با توجه به فرم معماری و ترکیب‌بندی فضا‌های معماری بنایی شاخص در منطقه به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار