فصل کاوش در نخستین آتشکده ساسانی و پسا ساسانی در مازندران به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، سیف الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه فصل اول کاوش در اولین آتشکده ساسانی و پساسانی به پایان رسیده است، گفت: نخستین آتشکده ساسانی و پسا ساسانی دو ماه قبل در تپه‌کلای روستای ارفع ده سوادکوه کشف شده بود.

او افزود: نخستین فصل کاوش در این آتشکده با مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی کشور و تأمین اعتبار اداره کل پایگاه‌های میراث‌فرهنگی کشور در دو ماه انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران ادامه داد: این کاوش‌ها در۱۰۰ مترمربع از آتشکده انجام و بخشی از فضای اصلی، آتشدان آتشکده، راه‌پله‌ها و ورودی‌های داخلی و خارجی، اتاق‌های جانبی، راهروی دور بنا و دیگر قسمت‌های آن کاوش شد.

فرزانه گفت: نتیاج کاوش‌ها نشان می‌دهد، این بنا بار‌ها مرمت و تعمیر شده و تا قرن چهارم هجری نیز استفاده می‌شد و پس از آن متروک و به‌مرور تخریب شده است.

او با بیان اینکه مرمت اقدامات مرمتی جهت استحکام‌بخشی بقایای معماری این فصل کاوش بزودی آغاز می‌شود، افزود: نقاط کاوش شده فعلا مسقف خواهد شد و اثر جهت بازدید گردشگران در اختیار شورای روستای ارفه‌ده قرار خواهد گرفت.

فرزانه گفت: کاوش کامل این اثر منحصربه‌فرد سه فصل کاری دیگر دارد که در صورت تأمین اعتبار انجام می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران به اهمیت این اثر اشاره کرد و افزود: در متون تاریخی به وجود چندین آتشکده در مازندران مانند آتشکده کوسان در بهشهر و یا مکان فعلی مسجد جامع ساری و آتشکده آمل اشاره شده است، ولی از این آثار مدرک و دلیلی دال بر کاربری آتشکده به دست نیامده است.

او افزود: بسیاری از مکان‌هایی که به نام آتشکده در مازندران می‌شناسند چنین کاربری نداشته‌اند، اما آتشکده تپه کلای ارفه‌ده اولین آتشکده دوران ساسانی و پسا ساسانی کشف شده در مازندران است که در فهرست بنا‌های مذهبی پیش از اسلام ایران قرار می‌گیرد.

انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.