به گزارش خبرنگارحوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در این روزهایی که تهران مملو از خودروهای شخصی، دود، ترافیک و... شده شاید رکاب زدن در خیابانهای این شهر برای رسیدن به مقصد هم جنبه آسودگی داشته باشد و هم در مدیریت زمان اثرگذار باشد، دوچرخه سواری از قدیم الایام برای بسیاری از مردم لذت بخش بوده و هست و در این چند سال کم و بیش شاید بستر آن در شهری همچون تهران فراهم شده باشد، زیرا استفاده از آن حتی موجب کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی میشود، همچنین در برخی کشورهای اروپایی مانند، هلند، دانمارک، نروژ و... دوچرخه یک وسیله محبوب و پرطرفدار است و به جزء لاینفک زندگی مردم آنها تبدیل شده است.
مدیریت شهری دوره پنجم در ۴ سال اخیر همیشه شعار توسعه حمل و نقل پاک را دادند و حتی کلیات لایحه برنامه اجرایی تسهیل دوچرخه در شهر تهران را هم به تصویب رساندند و حتی پیروز حناچی شهردار سابق تهران روزهای سه شنبه با دوچرخه به محل کار خود میرفت که البته حواشی بسیار زیادی با خود به همراه داشت.
حناچی هم مدتی پیش در این رابطه گفته بود که «در مدیریت شهری ما کاهش ۵۷ درصدی میانگین زمان پاسخگویی به تماس شهروندان را داشتمی و همچنین در این مدت مسیرهای دوچرخه توسعه و استفاده از دوچرخه در تهران حدود سه برابر شده است و هر سه شنبه با دوچرخه سر کار حاضر شدم و تا مصادیقی که میگوییم خودمان عمل کنیم، همچنین مسیرهای دوچرخه از ۵۰ کیلومتر به ۲۴۶ کیلومتر در تهران افزایش یافت».
زهرا صدراعظم نوری عضو سابق کمیسیون محیط زیست شورا شهر دوره پنجم در این باره میگوید «در مدهای حمل و نقل بحث استفاده از خودرو و وسایل حمل و نقل عمومی و خصوصی به عنوان منابع آلاینده متحرک بیشترین سهم را در آلودگی هوای پایتخت دارند و هر چقدر بتوان از میزان استفاده از وسایل حمل و نقلی که آلودگی هوا را تشدید میکند بکاهیم به تحقق مطالبات شهروندان کمک کردهایم؛ حق همه شهروندان داشتن هوای پاک است و در این باره استفاده از دوچرخه به عنوان یک فرهنگ مطرح شد تا ترویج یابد و به عنوان یکی از مدهای حمل و نقل در بخشی از مسیرها به عنوان مکمل استفاده از مترو و اتوبوس استفاده شود. به همین دلیل اقداماتی صورت گرفت.»
حال کار شورای پنجم به پایان رسیده و شورای ششمیها بر جایگاه آنها با افکار و عقاید مختلفی نشستند، افرادی که هرکدامشان میتوانند در هر حوزهای اقدامات موثری انجام دهند و یا کارنامه بدی از خود به جا بگذارند، دقیقا بر سر همین موضوع دوچرخه سواری هم این متفاوت بودن افکار مطرح است،
پرویز سروری نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اعلام کرد که « ترویج دوچرخه سواری باید در برنامههای ما باشد اما در حال حاضر در اولویت نیست همچنین استفاده مسئولان از دوچرخه، موضوع نمایشی است و باید فرهنگ سازی شود، ما باید اولویت بندی کنیم و اولویت در حال حاضر همه تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی است، دوچرخه سواری هم باید با توجه به شرایط آب و هوایی هر مکانی بررسی شود همچنین استفاده مسئولان از دوچرخه، موضوع نمایشی است و باید فرهنگ سازی شود.»
یکی دیگر از اعضای شورای شهر یعنی سیدمحمد آقامیری نظر متفاوتی دارد و بر این باور است که «در دوره قبلی، مدیریت شهری به موضوع دوچرخه سواری نگاه جابه جایی مسافری داشت در صورتی که این رویکرد کاملا اشتباه است؛ دوچرخه یک وسیله ورزشی و تفریحی است و نگاه جا به جایی مسافر غلط است و تمام تلاش ما توسعه امکانات ورزشی در تهران است همچنین برای ورود بخش خصوصی جهت توسعه دوچرخه سواری باید نگاه کارشناسانه داشت.»
دوچرخه سواری و فواید آن برای هیچ شهروند و مسئولی قابل انکار نیست و بهتر است که مسئولان ما درصدد ترویج این سبک از حمل و نقل عمومی باشند و در جهت توسعه آن اقدامات و تدابیری اتخاذ کنند، در حال حاضر که میدران شهری دوه ششم تلاشهای دوره قبل را موفقیت آمیز نمیدانند باید منتظر ماند و دید که این آقایان ساکن در خیابان بهشت با چه نگرشی به مسئله دوچرخه سواری میپردازند و آیا میتوانند کارنامه درخشانی در این زمینه از خود به جا بگذارند یا خیر!زیرا دوچرخه سواری اگر به عنوان یک فرهنگ در جامعه کنونی ما جا خوش کند قطعا در بیشتر حوزههای شهری تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت البته به گفته برخی کارشناسان تعدادی از مناطق تهران به دلیل مشکلاتی که در شیب خیابانها دارند مکان مناسبی برای دوچرخه سواری نیستند که لازم است اعضای شورای ششم و شهرداری تهران این مسئله را هم در دستور کار خود قرار دهند.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/