خبرگزاری رویترز نوشت اگر چه نشست بغداد به مسائل مهم خاورمیانه خواهد پرداخت، اما موضوع اصلی برقراری روابط دو جانبه بین عربستان و ایران است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به اهداف اجلاس بغداد به نقل از مقام های عراقی نوشت: این نشست می‌تواند گامی در جهت نزدیک شدن عربستان و ایران باشد.

بر اساس گزارش رویترز، مقامات می‌گویند اگر چه این نشست بر جنگ یمن، بحران در لبنان و فاجعه آب منطقه‌ای متمرکز خواهد بود اما ممکن است گامی در جهت برقراری روابط دو جانبه بین عربستان و ایران باشد. 

رویترز افزود: تنش بین عربستان سعودی و ایران پس از حمله به محصولات نفتی عربستان در سال ۲۰۱۹ که نیمی از تولید نفت این کشور را از بین برد، بدتر شد. ریاض این حمله را به گردن ایران انداخت و  تهران آن را رد کرد.

این خبرگزاری مدعی شد: خبرها حاکی از آن است که مذاکرات مستقیم بین ایران و عربستان سعودی در ماه آوریل در عراق از سر گرفته شده است و  یک سیاستمدار نزدیک به نخست وزیر عراق که میزبان جلسات بین مقامات سعودی و ایران بوده در ماه آوریل بوده، اعلام کرده است که از تهران و کشور‌های عرب خلیج فارس سیگنال‌های مثبتی دریافت کرده مبنی بر اینکه آن‌ها برای مذاکرات مستقیم آماده‌اند.

مقامات عراقی امیدوارند ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و وزرای کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس به همراه عربستان سعودی و امارات نیز در این نشست شرکت کنند.

این سیاستمدار نزدیک به مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در این باره همچنین گفته است: حتی اگر ما وزرای خارجه این کشورها را دور یک میز گرد آوریم، همین می‌تواند یک پیشرفت برای پایان دادن به تنش‌ها بین ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تلقی شود. 

تاکنون کویت تنها کشور خلیج فارس است که مشارکت خود را برای شرکت در این نشست تأیید کرده است.

مصر و اردن به همراه ترکیه و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه  نیز به مجمع بغداد دعوت شده اند.

خبرگزاری بلومبرگ آمریکا چندی پیش فاش کرد عربستان فهمیده است که غرب به ریاض خیانت کرده و قصد ندارد در جنگ یمن به نفع عربستان شرکت کند همچنین مقامات سعودی از برخورد محکم غرب با ایران ناامید شده‌اند.

این خبرگزاری افزود: «سایمون شرکلیف»، سفیر جدید انگلیس به ایران بازگشته است و امانوئل مکرون در روز‌های ابتدایی تصدی رئیس‌جمهور جدید ایران با ابراهیم رئیسی تماس گرفته و خواستار بازگشت ایران به میز مذاکرات در وین شده است.

گمانه زنی ها درباره برگزاری دو دوره مذاکره در بغداد میان عربستان و ایران بیانگر این است که عربستان از غرب و آمریکا در خصوص ایران قطع امید کرده است و بدنبال بازسازی روابط خود با تهران است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
موضوع چیه... ؟
این پافشاری ها چیه...؟؟؟

***هوشیار باشیم

التماس تعمق
آخرین اخبار