پنج درصد از دارایی اشخاص در سایر نمادهای شرکت های بورس اوراق بهادار، بورس کالای ایران و بورس انرژی به نماد اصلی آنها انتقال می یابد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی پارچینی مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به مصوبه اخیر سازمان بورس اظهار کرد: نماد‌های شرکت‌های بورس تهران، بورس کالا و بورس انرژی براساس نوع سهامداری در چند دسته طبقه‌بندی می‌شوند. یکی از این دسته‎ها که از معاملات بالایی برخوردار و نقدشونده‌تر است، نماد اصلی این شرکت‌ها یعنی همان بورس، کالا و انرژی۳ است.


بیشتر بخوانید


پارچینی با اشاره به نقدشوندگی پایین در سایر نماد‌های این شرکت‌ها، تصریح کرد: بر همین اساس، شورای‌عالی بورس طی مصوبه‌ای مقرر کرد تا افزون بر انتقال بخشی از دارایی اشخاص به نماد اصلی بورس ها، سایر نماد‌ها به‌جز نماد اصلی، تجمیع و در قالب یک نماد تحت‌عنوان دسته «نهاد‌های مالی» ایجاد شود. به بیانی دیگر، هر کدام از این شرکت‌ها، از دو نماد که مربوط به دسته «نهاد‌های مالی» و دسته سایر اشخاص خواهد بود، برخوردار می‌شوند.

مدیر ارشد سازمان بورس بیان کرد: طبق این مصوبه، پنج درصد از دارایی اشخاص در نماد‌های «کبورس»، «نبورس» به نماد اصلی شرکت بورس تهران، یعنی بورس و از نماد‌های اکالا، نکالا، تکالا به نماد اصلی شرکت بورس کالا، یعنی کالا و از نماد‌های انرژی۱، انرژی۲ به نماد اصلی شرکت بورس انرژی یعنی انرژی۳ انتقال می‌یابد.

او گفت: سهامداری که یکصد هزار سهم در نماد کبورس دارد، ۵ هزار سهم سهامدار به کد شخصی او در نماد بورس منتقل می‌شود و ۹۵ هزار سهام دیگر به نماد نبورس از دسته نهاد‌های مالی، منتقل می‌شود. در نتیجه، مجموع دارایی سهامدار در این نمادها، همان یکصد هزار سهم است و به عبارتی دارایی شخص در سهام آن شرکت تغییری نخواهد داشت.

مدیر نظارت بر بورس‌ها افزود شورای‌عالی بورس سقف ۲۰ درصدی برای انتقال سهام تعیین کرده است. در مرحله نخست، ۵ درصد انتقال می‎یابد و تا پایان سال و با توجه به شرایط بازار به‌صورت تدریجی به این میزان تا سقف یادشده، افزوده می‌شود.

پارچینی با اشاره به مزایای این مصوبه، اظهار کرد: این طرح، براساس دو ضرورت اصلی است. نخست، افزایش نقدشوندگی سهامی که نزد نهاد‌های مالی است و دوم، عمق‌بخشی بیشتر به بازار نماد اصلی. طبیعی است با افزایش تعداد سهام در نماد اصلی، شناوری آن نماد نیز افزایش می‌یابد و سهم روان‌تر معامله خواهد شد.

او تاکید کرد: طبق ماده ۵۴ قانون بازار چنانچه انتقال ۲۰ درصدی سهام صورت پذیرد، موضوع محدودیت تملک ۲ و نیم درصدی که در ماده یادشده تاکید شده است، به‌صورت روزانه توسط بورس بررسی و کنترل خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار