حجت‌الاسلام عالم‌زاده نوری گفت: دوره تربیت مربی حفظ قرآن کریم مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان طی مراسمی با حضور معاون تهذیب حوزه‌های علمیه به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،اختتامیه دوره تربیت مربی حفظ قرآن کریم مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان در سالن امام خامنه‌ای حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عالم‌زاده نوری در این مراسم طی سخنانی عنوان کرد: ائمه اطهار (ع) و بزرگان دینی در مورد قرآن کریم اول توصیه به تلاوت و دوم توصیه به تدبر در آیات کرده‌اند.

حجت‌الاسلام عالم‌زاده نوری با اشاره به آثار تلاوت و تدبر در قرآن کریم، عنوان کرد: تلاوت قرآن کریم دستگاه مفهومی یکپارچه قرآن را به ما منتقل می‌کند و یک تصویر کامل از مجموع قرآن به ما می‌دهد و تدبر در قرآن به آن تصویر یکپارچه عمق می‌دهد و انسان به لایه‌های عمیق‌تر معارف قرآنی دست پیدا می‌کند و هیچکدام از این دو جای دیگری را نمی‌گیرد.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه ما باید هم برای تلاوت و هم برای تدبر در قرآن کریم برنامه داشته باشیم، افزود: حفظ قرآن کریم بهانه‌ای برای تلاوت و در شخصیت انسان نیز اثر گذار است و سبب انس با قران کریم می‌شود و بهانه‌ای برای تدبر در قرآن است و بسیار اتفاق افتاده که یک آیه از قرآن ذهن انسان را درگیر کرده و خداوند به واسطه آن آیه با انسان ارتباط برقرار می‌کند و به خداشناسی بیشتر انسان کمک می‌کند.

او تصریح کرد: حفظ قرآن ممکن است موضوعیت نداشته باشد، اما برای عمل به دستوراتی که خود قرآن به ما داده است بسیار طریقیت دارد که از جمله آن‌ها دستورات قرائت، تلاوت، ترتیل و تدبر در قرآن است و حفظ قرآن بهترین بستر برای عمل به این دستورات خداوند است.

حجت الاسلام عالم‌زاده نوری با بیان اینکه حشر و نشر با قرآن باعث می‌شود که انسان خلق قرآنی پیدا کند، گفت: اگر خلق قرآنی برای حافظان قرآن ایجاد نشود خداوند در آیه ۵ سوره جمعه هشدار سنگینی داده که مانند حیواناتی هستند که باری را حمل می‌کنند و از آن هیچ بهره‌ای نمی‌برند و سرنوشت بسیار بدی است.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر اینکه خداوند دستور داده که حق تلاوت قرآن را به جا بیاوریم، گفت: امام صادق علیه السلام فرمودند مراد از حق تلاوت قرآن این است که انسان آیات قرآن را به ترتیل تلاوت کند، تفقه و فهم عمیق در آیات داشته باشد، به احکامی که در قرآن آمده عمل کند، به وعده‌های خداوند در قران امید داشته و نسبت به هشدار‌ها و تهدید‌های قرآن ترسان باشد، از داستان‌های قرآن عبرت بگیرد و اوامر و نهی‌های قرآن را بپذیرد.

او ادامه داد: حضرت سپس فرمودند حق تلاوت این نیست که فقط آیات قرآن را حفظ کنید و ظواهر را یاد بگیرید، زیرا کسانی هستند که حروف قرآن را حفظ کردند، ولی حدود قرآن را ضایع کردند بلکه حق تلاوت این است که آیات را با تدبر بخوانید و به احکام قرآن عمل کنید، زیرا خدا این کتاب مبارک را برای تدبر در دین فرستاده است.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه کشور گفت: برای اینکه ما به تدبر در قرآن دست پیدا کنیم بی‌شک حفظ قرآن راه و بستر فوق‌العاده‌ای است و یکی از نکات مهم حافظان قرآن که با تجربه اثبات شده، این است که در درس هم موفقیت دارند و این به نورانیت، قداست و توفیقات الهی باز می‌گردد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.