مقدم گفت: واکسیناسیون مادران باردار واجد شرایط دریافت واکسن بر اساس دستورالعمل‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت درحال انجام است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،فرشیدمقدم مدیر گروه سلامت جمعیت خانواده و مدارس گفت: همه مادران بالای ۳۵ سال بدون سابقه ابتلا به کرونا و سابقه تماس با فرد مشکوک یا مبتلا در ۱۴ روز اخیر، بدون محدودیت می‌توانند واکسن دریافت کنند.

مقدم با اشاره به اینکه واکسیناسیون مادران باردار قبل از هفته دوازدهم بارداری انجام نمی‌شود تصریح کرد: به دلیل حساسیت شرایط مادران تا شش ماه بعد از بارداری، مادرانی هم که ۴۲ روز از ختم بارداری آن‌ها می‌گذرد شامل این دستورالعمل می‌شوند.

مدیر گروه سلامت جمعیت خانواده و مدارس گفت: در گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال نیز طبق دستورالعمل وزارت بهداشت مادران باردار با نمایه توده بدنی ۳۵ یا بالاتر، مادران با بارداری دوقلویی یا چند قلویی، بارداری با lvf، مادران باردار با بیماری زمینه‌ای شامل دیابت، دیابت بارداری قلبی، فشار خون بالا، مصرف دارو‌های ایمونوساپرسیو، تضعیف کنند سیستم ایمنی بدن بیماری‌های مزمن کلیوی، آنمی سیکل سل، پیوند اعضا، سیروز کبدی و آسم واجد شرایط برای دریافت واکسن هستند.

مقدم افزود: مادران در ابتدا به پایگاه بهداشت نزدیک محل زندگی خودشان مراجعه کنند و بعد از ثبت بارداری با همراه داشتن معرفی نامه به مراکز ویژه واکسیناسیون مادران باردار مراجعه کنند.

مدیرگروه سلامت جمعیت خانواده و مدارس با اشاره به اینکه سلامت مادران باردار از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است افزود: مراکز واکسیناسیون این گروه از مراکز عمومی جدا شده است و در حال حاضر در شش مرکز در شهر قم و ۱۴ مرکز روستایی آماده واکسیناسیون مادران باردار است.

مدیرگروه سلامت جمعیت خانواده و مدارس با تاکید بر اینکه در مراکز واکسیناسیون پزشک و ماما همیشه حضور دارند گفت: مادران بعد از تزریق هم باید حفاظت فردی از جمله زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، و پرهیز از تجمعات را جدی بگیرند.

طبق اعلام مرکز بهداشت استان مادران باردار پس از واکسینه شدن در صورت بروز علائم ابتلا به بیماری کرونا، باید با اطلاع رسانی به مراکز خدمات جامع سلامت یا تماس با سامانه ۴۰۳۰ کد ۴ (ویژه پاسخگویی به مادران باردار)، یا شماره تماس‌های ۳۶۷۰۸۰۱۲ و ۳۶۶۲۰۹۹۹، برای دریافت راهنمایی‌های لازم یا حتی تعیین محل مراجعه بررسی وضعیت، اقدام کنند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار