مقامات اندونزی مدعی هستند موفق به ایجاد ایمنی گله‌ای در مقابل ویروس کرونا در پایتخت این کشور شده اند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، همه گیری کرونا بیش از ۱۸ ماه است که زندگی مردم جهان را تحت تاثیر قرار داده است. موفقیت غول‌های داروسازی جهان در تولید واکسن کرونا باعث بروز امیدواری برای شکست این همه گیری شده است.

دانشمندان امیدوارند استفاده از واکسن باعث بروز ایمنی گله‌ای (herd immunity) در جامعه شود. ایمنی گله‌ای به حالتی اطلاق می‌شود که درصد بالایی از مردم یک کشور به یک ویروس یا باکتری مبتلا می‌شوند و پس از بهبودی به دلیل مقاومت در برابر بیماری، زنجیره شیوع قطع می‌شود و جامعه به ایمنی می‌رسد. این موضوع همچنین می‌تواند با واکسیناسیون ۸۰ درصد افراد جامعه محقق شود.

برای نخستین بار در جهان، معاون فرماندار جاکارتا، پایتخت اندونزی مدعی رسیدن به ایمنی گله‌ای در این منطقه شد. گرچه اندونزی در هفته‌های گذشته شاهد بالاترین آمار جهانی تلفات کرونا بوده، اما به تازگی شمار مبتلایان و تلفات این کشور روند نزولی یافته است.

روز یکشنبه شمار مبتلایان به کرونا در پایتخت اندونزی به زیر ۷۰۰ نفر رسید. به همین دلیل مقامات این کشور می‌گویند جاکارتا به منطقه سبز وارد شده و شاهد ایمنی گله‌ای در این منطقه هستیم. معاون فرماندار جاکارتا تاکید دارد هم اینک ۵۴ درصد از ساکنان این شهر هر دو دوز واکسن کرونای خود را دریافت و بسیاری دیگر دستکم یک دوز واکسن تزریق کرده اند.

با این حال، سایر مناطق اندونزی برخلاف پایتخت نرخ پایینی در تزریق واکسن کرونا دارند. تنها ۱۱ درصد مردم اندونزی با ۲۷۰ میلیون نفر جمعیت هر دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده اند. با این حال، دانشمندان مخالف نظر سیاستمداران اندونزی هستند.

تست کرونا در اندونزی

راندو ریونو، استاد اپیدمولوژی دانشگاه اندونزی در این باره می‌گوید: معاون فرماندار جاکارتا دچار فهم نادرست نسبت به مفهوم ایمنی گله‌ای شده است. حتی اگر ما موفق به واکسیناسیون ۱۰۰ درصد مردم شویم، باز هم سطح ایمنی جامعه زیر ۸۰ درصد خواهد بود، زیرا حقیقت این است که میزان ایمنی بخشی واکسن کرونا کمتر از ۵۵ درصد است.

پیش‌تر مقامات آمریکایی اعلام کردند واکسن کرونای شرکت فایزر که در آزمایشات بالای ۹۲ درصد ایمنی بخشی ایجاد کرده بود، در مقابل سویه دلتای ویروس کرونا تنها ۶۶ درصد ایمنی دارد.

مقامات اندونزی هم اینک برای واکسیناسیون کردن جمعیت ۱۰ میلیونی پایتخت به طور غالب از واکسن‌های سینوواک چین استفاده کرده اند. سینوفارم و آسترازنکا نیز از دیگر واکسن‌های مورد استفاده در این کشور بوده است.


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار