وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه مسئولیت ارزیابی‌های اشتباه در افغانستان را به عهده می‌گیرد، گفت که واشنگتن مدت هاست با طالبان تماس دیپلماتیک داشته و این روند ادامه دارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری بامداد پنجشنبه خود در واشنگتن به تشریح وضعیت و بحران حاکم در افغانستان و همچنین نقش آمریکا در ایجاد این امر پرداخت و گفت: شهر کابل و خاک افغانستان که هم اکنون در اختیار طالبان است، محیط خطرناکی است و ما در حال حاضردر این محیط مشغول به فعالیت هستیم.

وی با اشاره به احتمال حمله دولت اسلامی در خراسان، ادامه داد: این امر حقیقت دارد و طبق گفته بایدن، رئیس جمهور آمریکا من مسئول اشتباه محاسباتی در افغانستان هستم و در آینده مسائل را مجددا ارزیابی خواهم کرد.

بلینکن به روند خروج نظامیان و غیرنظامیان از افغانستان اشاره کرد و گفت: از روز چهاردهم آگوست تاکنون بیش از ۸۲ هزار نفر به سلامت از افغانستان خارج شده‌اند.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: از زمان آغاز عملیات خروج تاکنون توانسته ایم بیش از ۴ هزار آمریکایی را از افغانستان خارج کنیم.

وی در این راستا افزود: حدود ۱۹ هزار نفر در طول بیست‌وچهار ساعت گذشته از افغانستان خارج شده اند.

بلینکن با بیان اینکه در زمان آغاز عملیات خروج ۶ هزار آمریکایی قصد ترک افغانستان را داشتند، گفت: از چهاردهم آگوست، ما با هر آمریکایی که در افغانستان حضور داشت و ما تماس گرفته بود، ارتباط برقرار کردیم در حقیقت ما با هر آمریکایی که در افغانستان است و برای کمک به خروج از آنجا در سفارت ثبت نام کرده است، در تماس نزدیک هستیم.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: برنامه‌هایی را برای خروج اتباع خارجی از افغانستان حتی پس از تاریخ ۳۱ آگوست یعنی زمان ضرب‌الاجل خروج ناتو از این کشور در نظر داریم.

وی ادامه داد: معتقدیم که کمتر از یک هزار نفر از آمریکایی‌ها برای خروج از افغانستان به دنبال کمک هستند.

بلینکن در ادامه به مشارکت سایر کشور‌ها در عملیات خروج از افغانستان اشاره کرد و گفت: ۲۴ کشور از چهار قاره در اقدامات تخلیه از افغانستان مشارکت کردند.

وزیر خارجه آمریکا به اقدامات طالبان نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون گروه طالبان به همه تعهدات خود عمل کرده است و البته این موضوع به نفع آن‌ها خواهد بود که مسئولیت پذیر عمل کنند.

وی افزود: در واقع هیچ ضرب الاجلی برای کار ما و کمک به آمریکایی‌ها و مردمان افغانستان که در عملیات ما در این کشور حضور دارند، معنا ندارد.

بلینکن با اشاره به این موضوع که واشنگتن سال‌هاست با طالبان تماس دیپلماتیک داشته و خواهد داشت، گفت: آمریکا طبق منافع خود در مورد دولت بعدی افغانستان قضاوت خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: در حقیقت روابط سیاسی واشنگتن با طالبان تحت عوامل متعددی است و از این رو ما بر اقدامات و تصمیمات آتی آن‌ها نظارت داریم.

وی با تاکید بر اینکه تلاش داریم تا افغانستان به بستری برای آغاز حملات تروریستی تبدیل نشود گفت: مذاکرات ما با طالبان مؤید این امر است.

بلینکن گفت: آمریکا رایزنی‌های طالبان با مقامات دولت سابق افغانستان را دنبال می‌کند و در انتظار نتیجه آن است.

انتهای پیام/

 

 

برچسب ها: افغانستان ، بلینکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
کثافتها از افغانستان مثل موش دارن فرار میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
خاک بر سر بزدلتون که از افغانستان دارید فرار میکنید. واقعیتتون همینه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
تاریخ میگه در ریا کاری دست شیطان از پشت بستید صد رحمت به مردی هیتلر که رودرو میجنگید دنبال نون آمدید اینجا همه رفتار هاتون برای ماندن و عقب نگه داشتن ممالک با هزار و یک ترفند همه رو هم به جان هم میندازید و راحت در انضار جهانی عوام فریبی میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۴ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
مردک بی شرف با پررویی می گوید که با طالبان روابط دیپلماتیک طولانی مدت دارد. حتما از زمان 11سپتامبر همان سالی که به افغانستان بدبخت حمله کردند.
مرگ بر امریکای خونخوار
آخرین اخبار