به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، امید رضا فراهی پژوهشگر اجتماعی در خصوص نقاط و ضعف توسعه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی نکاتی را بیان کرده است که در ادامه مشروح این پرسش و پاسخ را میخوانید:
سازمان تامین اجتماعی در حال حذف دفترچههای کاغذی است، بسیاری این اقدامات را گامی در راستای حرکت به سمت دولت الکترونیک میدانند. نظر شما در این زمینه چیست؟
خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی گامی رو به جلو به سمت دولت الکترونیک است، که موجب تسهیل قابل توجهی در خدمت رسانی به جامعه تحت پوشش میشود و این طرح مزایای متعددی برای مجموعه کارفرمایان، بیمه شدگان و مستمری بگیران و کارکنان سازمان تامین اجتماعی خواهد داشت. دنیای امروز با پیشرفتهای روز افزون تکنولوژی روبرو است و هر روز بیش از پیش از فناوری اطلاعات دربرآورده کردن نیازهای جامعه استفاده میشود، از طرف دیگر نگاه به بهره وری در انجام امور بسیار دقیقتر و موشکافانهتر از قبل شده است و به اهمیت بالا بردن شاخصهای بهره وری توجه ویژه میشود. امروزه یکی از راههای بهبود شاخصهای بهره وری در کشورهای توسعه یافته استفاده از تکنولوژیهای روز مانند فناوری اطلاعات است. همان طور که میدانیم شاخصهای بهره وری از جمله زمان و هزینه در سازمانهای کشورمان در شرایط مناسبی قرار ندارند. این طرح با کاهش هزینهها چه برای مردم و چه سازمان یک گام موثر در افزایش شاخص بهره وری برداشته است.
بیشتربخوانید
آیا روش حذف دفترچههای کاغذی به طور صحیح انجام شد؟
در ابتدای امر قرار بر این بود که دفترچهها به تدریج حذف گردند و از طرفی زیرساختهای مورد نیاز برای آن فراهم گردد. متاسفانه این امر به صورت دفعی و آنی اتفاق افتاد که برای برخی مناطق و شهرهایی که هنوز زیرساختهای الکترونیک در آن فراهم نشده بود مشکلاتی را به وجود آورد. به هرحال ما شاهد برخی ناهماهنگیها و کمبودها و حتی مقاومتها در اجرای این قانون در شهرها، روستاها و برخی نقاط کشور و مطبهای برخی پزشکان بودیم که میتوانست با مدیریت صحیح و اطلاع رسانی دقیقتر این چالشها را تا حد زیادی کنترل کرد.
آیا با این اوصاف مخالف این طرح بودید؟
خیر. این طرح یک ایده و اقدام مناسب بود که مزایای بسیاری برای سیستم درمانی و تامین اجتماعی کشور به همراه داشت. صحبت بر نحوه اجرای این طرح است که میتوانست به مراتب بهتر اجرا گردد. البته بسیاری از مشکلات بعد از گذشت چندین ماه از اجرای این طرح رفع گردیده که جای تقدیر است و البته برخی از مشکلاتی هم که در ابتدای امر بوجود آمد اجتناب ناپذیر بوده و طبیعت هر تغییر است.
از مزایای حذف دفترچههای کاغذی به چه مواردی میتوان اشاره کرد؟
موارد متعددی را میتوان بر شمرد. اولین مزیت این امر کاهش هزینهها با حذف دفترچههای کاغذی است. مزیت دیگر این طرح این است که بیمار دیگر نگران دفترچه نیست و از خدمات درمانی در هر نقطهای از کشور با کد ملی میتواند بهرهمند گردد. دیگر مزیتی که میتوان بر شمرد امکان تقلب در نسخههای دفترچههای کاغذی وجود داشت که با این طرح و حذف این دفترچهها عملا این امکان به حداقل خود رسیده است. کاهش خطا در ارائه دارو به بیمار از دیگر فواید این طرح است.
چه نقطه ضعفی را در این طرح میبینید؟
مهمترین نقطه ضعف این طرح آماده نبودن زیرساخت کافی برای آن بود که به مرور زمان بسیاری از مشکلات با ارائه زیرساختها و اصلاح قوانین مرتفع گردید. البته عدم توجیه مردم و حتی سیستم درمانی در ابتدای راه نیز مشکلاتی به وجود آورد که میتوانست با آموزش صحیح این امر را کاهش داد.
در این طرح در ابتدا به داروخانهها توجه مناسبی نشده بود. شاهد بودیم اولین بار که تامین اجتماعی میخواست این طرح را اجرا کند، به داروخانهها فشار آورد و اعلام کرد که باید نسخ را به صورت آنلاین در سامانه ثبت کنید، اما ثبت آنلاین نسخ در سامانه بسیار دشوار است؛ چراکه نسخ به صورت کاغذی است و داروخانه باید اطلاعات بیمار، مشخصات پزشک و شماره نظام پزشکی او، کد رهگیری استحقاقسنجی و... را در سیستم وارد کند و سپس داروها را وارد کرده و دستور مصرف دارو را هم وارد سیستم کند. این اقدامات یکی یا دو نفر نیروی مجزا در داروخانه نیاز دارد. بسیاری از داروخانهها امکانات و امکان جذب نیروی اضافه را ندارند.
ایرادات دیگری نیز وارد است که میبایست به مرور رفع گردد. به عنوان نمونه حذف دفترچه به شیوه کنونی، شیوهای نادرست است؛ از طرفی فردی که دفترچه بیمه تامین اجتماعی دارد، عکسش بر روی دفترچه قرار دارد و میتوان تشخیص داد که آن فرد، همان بیمه شده است. همچنین تاریخ اعتبار دفترچه مشخص است و این موضوع صحت و درستی اطلاعات بیمه شده را نشان میدهد، اما زمانی که پزشک بر روی یک کاغذ معمولی و سرنسخه، نسخهاش را نوشته و به داروخانه میفرستد، اولا بیمار برای ما اصلا شناخته شده نیست و هیچ عکس و مشخصاتی وجود ندارد. فقط باید کارت ملی فرد را بررسی کرد.
حال ممکن است بیماری کارت ملی به همراه نداشته باشد و فقط شماره ملی خود را به پزشک دهد یا ممکن است کد ملی اشتباهی را به پزشک اعلام کند. این موضوع داروخانهها را گیج میکند. زیرا دیگر دفترچهای وجود ندارد که بر روی آن تاریخ اعتبار دفترچه درج شده باشد. حال داروخانه مجبور است که در سامانه بیمه استحقاق سنجی کند. همین استحقاق سنجی بیمار از سامانه بیمه چند تهدید دارد؛ ممکن است برق نباشد، کامپیوترها قطع باشند، سامانه بیمه قطع شود، شماره بیمار درست نباشد.
بنظر شما خدمات الکترونیک بیمهها میتواند ادامه گستردهتر بشود؟
ایده حذف دفترچههای کاغذی امری مفید و گامی رو به جلو بود. این مسئله باید توسط دیگر بیمههای درمانی نیز انجام پذیرد. البته این امر گام به گام باید باشد و از اجرای یکباره آن به شدت باید خودداری کرد. البته در بسیاری از کشورها الکترونیکی شدن نسخهها به معنای حذف کامل دفترچههای کاغذی نیست و در برخی موارد میتوان از آن استفاده کرد که به نظر دست اندرکاران نظام سلامت کشور مناسب است به تجربههای این کشورها نیز توجه کنند و نقاط مثبت و منفی این طرح را بررسی کنند.
در انتها این نکته را هم باید ذکر کرد که صیانت از کرامت و حفاظت از شأن مستمریبگیران و بیمهشدگان در مواجهه با هزینههای درمانی و توزیع عادلانه منابع، تسهیل و عدالت در دسترسی بیمهشدگان و مستمری بگیران به ویژه گروههای آسیب پذیر از اهداف این طرح بوده که میبایست به آن دقت کرد.
منبع: فارس
انتهای پیام/