رشد ۵۰ درصدی سیب زمینی و برنج با استفاده از پروتئین انسان!

دانشمندان با انجام آزمایشاتی دریافتند که پروتئین‌ های مرتبط با چاقی در انسان می‌ توانند باعث ایجاد محصولاتی شوند که ۵۰ درصد بیشتر رشد می‌ کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از آی ای؛ مطالعه‌ای جدید از محققان دانشگاه‌های شیکاگو، پکن و گویژو نشان داد که قرار دادن یک ژن مرتبط با چاقی و چربی بدن انسان، در محصولات زراعی می‌تواند به رشد بیشتر و بزرگ‌تر آن‌ها کمک کند. این مطالعه در نشریه Nature منتشر شده و محققان توضیح دادند که اصلاح RNA گیاهی یک تاکتیک امیدوار کننده برای بهبود چشمگیر گیاهان و برداشت محصولاتی بهینه است.


بیشتر بخوانید


استفاده از پروتئین FTO در گیاهان

همانطور که دانشمندان گفته اند RNA‌ها مسئول خوانش DNA‌ها هستند که پروتئین‌ها را هم مدیریت می‌کنند. چوان هه، پروفسور دانشگاه شیکاگو و همکارانش در این تحقیق متوجه شدند که RNA فقط DNA را نمی‌خواند. این تیم در سال ۲۰۱۱ به این نتیجه رسید که این سلول می‌تواند ماهیت سیستمی را که در آن قرار گرفته را هم تنظیم کند. این موضوع بدان معنی است که وقتی RNA تغییر پیدا می‌کند، می‌تواند پروتئین‌هایی که ساخته شده و تعداد آن‌ها را تغییر بدهد. این تیم پس از رسیدن به این نتیجه، سعی کردند از پروتئینی به نام FTO استفاده کنند که روی رشد سلول‌های انسانی و حیوانی تاثیرگذار است.

تصویر سیب زمینی

چوان هه در مصاحبه‌ای گفت که پروتئینی مانند FTO در گیاهان وجود ندارد. این تیم سعی کرد نحوه واکنش گیاهان به پروتئینی خارجی را مطالعه کرده و در کمال تعجب دیدند که FTO به گیاهان آسیب نمی‌رساند و موجب رشد آنان نیز می‌شود. این تیم گیاهان برنج و سیب زمینی را با ژنی پر از پروتئین FTO آزمایش کردند. این پروتئین با چاقی و هورمون‌هایی که رشد توده‌های چربی در انسان را افزایش می‌دهند ارتباط دارد. FTO از نظر شیمیایی می‌تواند RNA گیاهان را تغییر بدهد و آن‌ها را ۵۰ درصد قوی‌تر و بزرگ‌تر از حد معمول کند و در نتیجه ریشه‌های آن‌ها نیز بلندتر می‌شوند و بهتر می‌توانند خشکسالی را تحمل کنند. علاوه بر این میزان فتوسنتز نیز در این گیاهان افزایش پیدا کرده که می‌تواند افق‌های جدیدی را در صنعت کشاورزی به روی دانشمندان باز کند.

گفتنی است که این مطالعه فرآیندی طولانی و امیدوارکننده است که به افزایش برداشت محصولات کشاورزی نیز کمک می‌کند و کارشناسان می‌گویند که باید تحقیقات بیشتری در این رابطه صورت بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار