رئیس فراکسیون مقابله با آسیب های اجتماعی مجلس، از تهیه و تدوین «چارچوب راهبردی مدیریت ملی مسائل و آسیب های اجتماعی» در این فراکسیون خبر داد.

به گزارش خبرنگار  حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد نادری، رئیس فراکسیون مقابله با آسیب های اجتماعی مجلس شورای اسلامی، از تهیه و تدوین «چارچوب راهبردی مدیریت ملی مسائل و آسیب های اجتماعی» در این فراکسیون خبر داد که برای کمک به دولت سیزدهم در راستای برنامه ریزی ها و طراحی اقدامات هرچه دقیق تر و منسجم تر در حوزه مدیریت مسائل اجتماعی کشور است.

وی توضیح داد: این چارچوب راهبردی شامل ۷ حوزه مهم از مسائل و آسیب های اجتماعی است که طبق آخرین برآوردهای کارشناسی، نیازمند برنامه ریزی های دقیق، جامع و در عین حال فوری هستند؛ اما بدیهی است که دایره مسائل اجتماعی به این موارد ختم نمی شود،‌ زیرا در حال حاضر نزدیک ۳۰ دستگاه اجرایی در حوزه مسائل و آسیب های اجتماعی دارای ماموریت و فعالیت اند.

رئیس فراکسیون مقابله با آسیب های اجتماعی مجلس اضافه کرد: ۷ موضوع ارائه شده در جلد اول چارچوب راهبردی مدیریت ملّی مسائل و آسیب های اجتماعی شامل «زنان و خانواده»، «کودکان کار»، «حاشیه نشینی»، «توانمندسازی اجتماعی»، «حوزه عمومی و سرمایه اجتماعی»، «سلامت اجتماعی و روانی» و «ازدواج و طلاق» است که ان شاء الله با همراهی دستگاه های اجرایی دولت سیزدهم، چارچوب راهبردی موضوعات متعدد دیگر هم تهیه و ارائه می شود.

نادری اضافه کرد: از آغاز کار دولت و استقرار وزرا، فراکسیون مقابله با آسیب های اجتماعی مجلس به صورت مستمر با بخش های اجرایی در دستگاه های مختلف همراهی می کند و مشورت می دهد.

وی بیان کرد: فراکسیون مقابله با آسیب های اجتماعی در طول یک سال گذشته به عنوان رکن ویژه در حوزه تقنینی، سیاستگذاری و نظارتی در حوزه آسیب های اجتماعی به شمار آمده است؛ لذا این فراکسیون با حضور بیش از ۶۰ نماینده مجلس و جمعی وسیع و متنوع از اساتید،‌ نخبگان و فعالان اجتماعی از سراسر کشور، در این مدت تلاش های فراوانی در مسیر ایجاد هم افزایی، هم گرایی و هماهنگی میان دستگاه ها و بخش های مختلف اجرایی کشور در حوزه مدیریت و کنترل مسائل و آسیب های اجتماعی کرده است. حاصل این تلاش جمعی و تجربه اعضای فراکسیون در کنار هسته علمی و کارشناسی آن، به وجود آمدن اشراف دقیق و جامع در راستای چارچوب و بایسته های حل مسائل و آسیب های اجتماعی در کشور شده است.

«چارچوب راهبردی مدیریت ملی مسائل و آسیب های اجتماعی» در فراکسیون مقابله با آسیب های اجتماعی مجلس تدوین شد

نادری تصریح کرد: این تصمیم فراکسیون مقابله با آسیب های اجتماعی با روی کار آمدن دولت سیزدهم و افزایش امید به شکل گیری مدیریت جهادی گرفته شد که حاصل صدها ساعت جلسات کارشناسی در سطوح عالی کشور، مطالعات میدانی مختلف، بررسی های اکتشافی متعدد و نظارت های دقیق از عملکرد دستگاه ها و وضعیت مدیریت مسائل و آسیب های اجتماعی کشور در قالب یک چارچوب و منطق راهبردی تدوین شود در اختیار ریاست جمهور قرار گیرد. به این ترتیب چارچوب راهبردی می تواند مبنا و محوری برای برنامه ریزی های خرد و کلان اجتماعی دولت در سطوح مختلف ملّی و منطقه ای قرار بگیرد.

وی گفت: برنامه ریزی و مدیریت مسائل اجتماعی در هر جامعه ای پیچیدگی ها و ظرافت های فراوانی دارد. به ویژه، در ایران با تنوع فرهنگی، اجتماعی و اقلیمی این حساسیت ها صدچندان می شود. در نتیجه تا زمانی که چارچوب راهبردی و منطق محکم نظری و تجربی، محور برنامه ریزی های اجرایی نباشد، دولت هایمان همواره دچار اقدامات متناقض، ‌متعارض و متضاد در این حوزه می شوند؛ وضعیتی که طی سی سال گذشته به وفور در دولت های مختلف و در موضوعات اجتماعی گوناگون شاهد بوده ایم.

رئیس فراکسیون مبارزه با آسیب های اجتماعی اظهار کرد: این فراکسیون با تدوین چارچوب راهبردی، برای دولتمردان و دستگاه ها الگو و اسلوب معیّن و متقنی را به وجود آورده که از اقدام های جزیره ای، متعارض و موازی کاری ها جلوگیری شود.

نادری یادآور شد: معتقدیم اگر بخش های مختلف دولت براساس یک منطق جامع و چارچوبی راهبردی که برآمده از نظرات متخصصان و مطالعات دقیق میدانی و بالادستی باشد به طراحی اقدام بپردازد، اتلاف منابع به حداقل می رسد و بیشترین بازدهی ممکن حاصل می شود؛ به ویژه در حوزه مسائل و آسیب های اجتماعی که امروز بیش از همیشه نیازمند وحدت نظر و عمل در میان دستگاه های اجرایی هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار