یکی از ابزارهای پرکاربرد در فرآیند تحلیل تکنیکال در بازار بورس، «الگوی سر و شانه» است.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سرمایه گذاران برای کسب سود و موفقیت در بازار بورس، می‌توانند با استفاده از ابزارها و روش‌های مختلف، معاملات خود را مدیریت کنند. یکی از این روش‌های پرطرفدار، یادگیری و استفاده از تحلیل تکنیکال است. بسیاری از سرمایه‌گذاران در این بازار با استفاده از این روش برای خود استراتژی معاملاتی تعیین می‌کنند و به سودهای قابل توجهی دست می‌یابند. یکی از ابزارهای پرکاربرد در فرآیند تحلیل تکنیکال، «الگوی سر و شانه» است. تحلیل‌گران با استفاده از این ابزار می‌توانند زمان مناسب برای خرید و فروش سهام در بازار بورس را پیش‌بینی کنند. در این مقاله قصد داریم به صورت کامل به تکنیک‌های موجود در الگوی سر و شانه بپردازیم. با ما همراه باشید.

الگوی سر و شانه چیست؟

الگوی سرو شانه در تحلیل تکنیکال جزو الگوهای برگشتی محسوب می‌شود. منظور از الگوی برگشتی این است که جهت روند یک سهم بعد از تشکیل الگوی قیمتی، تغییر خواهد کرد. شکل ظاهری الگوی سر و شانه از سه قله تشکیل شده است که قله‌های بیرونی دارای ارتفاع برابر و کمتری نسبت به قله میانی هستند. کارشناسان با استفاده از الگوی سر و شانه می‌توانند تغییر جهت الگوی قیمتی یک سهم را پیش‌بینی کنند. این الگو بین تحلیل‌گران از محبوبیت زیادی برخوردار است و نتیجه به دست آمده از این الگو قابل اطمینان است.

الگوی سر و شانه هنگامی به وجود می‌آید که ارزش قیمتی یک سهم به سقف خود رسیده باشد و مجدد به کف آخرین روند صعودی خود برگردد، بعد از این لازم است که قیمت سهام بیشتر شود تا دماغه مورد نیاز برای الگو ساخته شود و مجدد به کف اولیه خود برمی‌گردد و در نهایت قیمت برای بار آخر روند صعودی را در پیش گرفته و به ارتفاع قله اول می‌رسد و مجدد روند آن نزولی می‌شود. به صورت کلی دو نوع الگوی سر و شانه در تحلیل تکنیکال وجود دارد که با نام‌های «الگوی سر و شانه سقف و کف» شناخته می‌شوند.

بررسی الگوی سر و شانه سقف

هنگامی که نمودار یک سهم در انتهای یک روند صعودی باشد، الگوی سر و شانه سقف به وجود می‌آید؛ که به دنبال آن، جهت روند بازار تغییر کرده و ارزش قیمت سهم کاهش پیدا می‌کند. در این الگو شاهد سه قله هستیم که ارتفاع قله میانی بیشتر از قله‌های بیرونی خواهد بود. برای درک بهتر این الگو، به تصویر زیر توجه کنید:

منظور از الگوی سر و شانه در تحلیل تکنیکال چیست؟

سرمایه‌گذاران به محض مشاهده این الگو در روند معاملات یک سهم، باید کمی صبر کنند که «خط گردن» مطابق با تصویر بالا شکسته شود. هر چه قدر این شکست با قدرت بیشتری انجام شود، شرایط برای ورود به سهم مناسب‌تر خواهد بود. اگر به عنوان یک سرمایه‌گذار از این موقعیت جا ماندید، بهتر است کمی صبر کنید تا حالت «پولبک» در سهم به وجود بیاید و در این لحظه می توانید وارد سهم شوید. مطابق با تصویر بالا، خط گردن دارای یک شیب ملایم است که ممکن است در برخی از الگوها این خط فاقد شیب باشد. دقت داشته باشید که شیب منفی خط گردن در الگوی سر و شانه به معنای عملکرد ضعیف بازار و شیب مثبت به معنای عملکرد خوب و صعودی در بازار است.

تشخیص حد سود و زیان در الگوی سر و شانه سقف

مطابق با تصویر زیر، مشاهده می‌کنید که «حد ضرر» بالای شانه راست قرار گرفته است. میزان عرضه و تقاضا در روند معاملات یک سهم می‌تواند منجر به ایجاد الگوی سرو شانه‌ای شود که در آن شانه راست به قسمت سر الگو نزدیک‌تر باشد، در این وضعیت، با اطمینان بیشتری می‌توانید حد زیان را در بالای شانه راست قرار دهید. برای به دست آوردن «حد سود» کافی است که ارتفاع سر الگو تا خط گردن را محاسبه و در ادامه از نقطه‌ای که خط گردن شکسته شده است به سمت پایین اعمال کنید. برای درک بهتر به تصویر زیر توجه کنید:

منظور از الگوی سر و شانه در تحلیل تکنیکال چیست؟

بررسی الگوی سر و شانه کف

«الگوی معکوس» نام دیگر الگوی سر و شانه کف است چرا که در این حالت، الگو به شکل برعکس ترسیم می‌شود. الگوی سر و شانه کف در یک روند نزولی به وجود می‌آید که در نهایت منجر به تغییر جهت روند بازار می‌شود. مطابق با تصویر زیر مشاهده می‌کنید که این الگو از سه کف تشکیل شده است و ارتفاع کف میانی نسبت به کف‌های چپ و راست بیشتر است.

منظور از الگوی سر و شانه در تحلیل تکنیکال چیست؟

 

همانند روش قبل، اگر شکست خط گردن در این الگو دارای قدرت بیشتری باشد، موقعیت برای ورد به سهم مناسب‌تر خواهد بود. اگر به عنوان یک سرمایه‌گذار از این موقعیت جا ماندید، پیشنهاد می‌کنیم کمی صبر کنید تا حالت پولبک در این الگو به وجود بیاید تا با خیال راحت وارد پوزیشن خرید شوید.

منظور از الگوی سر و شانه در تحلیل تکنیکال چیست؟

تشخیص حد سود و زیان در الگوی سر و شانه کف

«حد ضرر» در این الگو، زیر شانه راست در نظر گفته می‌شود. در صورتی که فاصله میان سر و شانه راست کم باشد، محدوده حد ضرر، از اطمینان بیشتری برخوردار خواهد بود. برای محاسبه «حد سود» باید ارتفاع بخش سر تا خط گردن را به دست آورید و به سمت بالا اعمال کنید که در تصویر زیر با عنوان «هدف» نمایش داده شده است. برای درک بهتر، به تصویر زیر توجه کنید:

منظور از الگوی سر و شانه در تحلیل تکنیکال چیست؟

بهترین روش برای یادگیری تحلیل تکنیکال چیست؟

برای استفاده از الگوی سر و شانه و دیگر ابزارهای تحلیل تکنیکال لازم است آموزش ببینید. این آموزش را می‌توان از طریق مقالات، کتاب‌ها و ویدئوهای آموزشی دریافت کرد اما بهترین روش، شرکت در دوره‌های آموزشی و تعامل با مدرسان باتجربه است. مدرسه بورس کارگزاری آگاه با بیش از 10 سال سابقه در امر آموزش بورس، دوره‌های مقدماتی و پیشرفته تحلیل تکنیکال را با حضور مدرسان برتر بازار سرمایه برگزار می‌کند. دانش‌پذیران در این دوره‌ها با تمامی مباحث تکنیکال آشنا می‌شوند، می‌توانند پرسش‌ها و ابهامات خود را با مدرسان مطرح کنند و در نهایت نیز گواهی شرکت در دوره را دریافت خواهند کرد.

کلام آخر

سرمایه‌گذاران با استفاده از تحلیل تکنیکال می‌توانند سودهای قابل توجهی را کسب کنند. روش کار به این شکل است که با به کارگیری ابزارهای متنوع در بستر تحلیل تکنیکال، می‌توان نقاط مناسب برای خرید و فروش سهم در بازار را تشخیص داد. یکی از ابزارهای پر کاربرد در این زمینه، «الگوی سر و شانه» است که در این مقاله به صورت کامل به این الگو برگشتی، اشاره کردیم. الگوی سر و شانه دارای دو حالت الگوی سقف و کف است که هر دو آن‌ها در میان تحلیل‌گران از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. در آخر پیشنهاد می‌کنیم برای کسب سود بیشتر و یادگیری این ابزار پرطرفدار در بازار بورس، در دوره تحلیل تکنیکال مقدماتی و پیشرفته کارگزاری آگاه شرکت کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: بازار سرمایه ، بورس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار