استاندار:

تداوم حرکت پرشتاب توسعه سیستان وبلوچستان نیازمند مشارکت همگانی است

موهبتی گفت: سیستان و بلوچستان بر روی ریل توسعه قرار گرفته و تداوم این حرکت برگشت‌ناپذیر و شتاب و سرعت مضاعف آن نیازمند مشارکت و تلاش همگانی است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، احمدعلی موهبتی  استاندار سیستان وبلوچستان در نشست شورای اداری سیستان‌وبلوچستان با تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت حسین (ع) بر درس گرفتن از ارزش‌های انسانی این قیام بزرگ اسلامی تاکید کرد.

رییس شورای اداری سیستان و بلوچستان با تقدیر از تلاش خستگی ناپذیر مدافعان سلامت افزود: تلاش و همت کادر بهداشت و درمان و مدافعان حوزه سلامت در شرایط و وضعیتی که پروتکل های بهداشتی در استان بخوبی رعایت نمی شود قابل ستایش است و اگر این تلاش ها نبود استان در وضعیت نامناسبی قرار می گرفت.

وی با گرامیداشت هفته دولت اظهارداشت: هفته دولت هفته قوه مجریه به تنهایی نیست بلکه این هفته را هفته نظام جمهوری اسلامی می‌دانیم.

استاندار سیستان وبلوچستان با اشاره به اینکه در پروژه‌های افتتاح شده هفته دولت نسبت سهم بخش خصوصی فزاینده بوده و این مهم مطلوب و اثرگذار است تصریح کرد: از بودجه ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی کشور حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان برای دولت بوده که از این بودجه بخش اعظمی از آن جاری و حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تملک است و در این بین یک میلیون و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان سهم بخش خصوصی در حوزه اشتغال و توسعه اثرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در طول سال‌های اخیر از سوی دولت افزود: سه سال متوالی از ۹۸ تا ۱۴۰۰ بالاترین رشد بودجه بین استان‌های کشور مربوط به سیستان و بلوچستان بوده هرچند که در این سه سال رتبه اول نبودیم اما در سال ۱۴۰۰ علاوه بر بالاترین رشد رتبه نخست را در بین استان‌های کشور از لحاظ بودجه به دست آوردیم.

وی تصریح کرد: مزیت مهم سیستان وبلوچستان ترانزیت و تجارت است که در این راستا بندر شهید بهشتی به ظرفیت بسیار مهمی رسیده و اسما ۸.۶ میلیون تن و در عمل تا ۱۵ میلیون تن امکان تخلیه و بارگیری دارد.

موهبتی با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان رتبه نخست کشور را دارد و هیچ پارکی در کشور به رشد این پارک نمی‌رسد بیان کرد: از جمله اقدامات زیر ساخت‌ توسعه تجارت، توسعه بندر شهید بهشتی، بخش راه‌آهن و بزرگراه، مرزهای رسمی و بازارچه‌ها بود که در این زمینه راه‌آهن از سال ۹۳ تاکنون ۲هزارو ۹۵۰میلیارد تومان تزریق اعتبار شده که نشان می‌دهد این استان یک جهش بی‌بدیل داشته است.

وی ادامه داد: ۶۵‌ کارگاه فعال راه‌سازی در سیستان و بلوچستان وجود دارد که ۲۵ کارگاه آن در حوزه بزرگراهی است که چهار هزار نفر در آن مشغول بکار و ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین فعالیت دارند.

استاندار سیستان وبلوچستان با اشاره به اینکه امسال ۳۳۰ کیلومتر بزرگراه جدید از سوی پیمانکاران در حال انجام است که قطعاً تا پایان سال ۲۰۰ کیلومتر به مسیرهای استان اضافه می‌شود گفت: در حوزه جاده‌ای سیستان وبلوچستان سال گذشته یک‌هزار و ۴۰۰ کیلومتر از جاده‌های روستایی، اصلی و فرعی آسفالت شد.

وی تصریح کرد: ۲ مرز رسمی دیگر شامل ریمدان در مدت ۷۵ روز و پیشین ۴۴ روز در استان به بهره‌برداری رسید و برای ۲ مرز دیگر «کوهک و گمشاد» نیز مجوزهای لازم گرفته شده است.

موهبتی با اشاره به اینکه صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری سال ۹۷به یک‌ میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار رسیده که قطعا امسال از این میزان تجاوز خواهد کرد گفت: سند آمایش سرزمینی و همچنین سند توسعه سواحل مکران تدوین و تصویب شد و اینها جزو بهترین سندهاست که در این سندها تجارت و ترانزیت به عنوان مهمترین مزیت‌های استان مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

وی افزود: رفع ممنوعیت کشت پنبه، رفع ممنوعیت واگذاری مرغداری، رفع تعهد ارزی پیله‌وران و سنددار کردن املاک کشاورزی در تمام نقاط سیستان وبلوچستان نیز از جمله اقدامات مهم در مدت اخیر است.

استاندار سیستان وبلوچستان خاطرنشان کرد: در فصل راه، بودجه استان به گونه‌ای تنظیم شده که سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تنها در بخش جاده‌ای استان اعتبار تخصیص داده شده که این به اندازه همه اعتبارات استان در حوزه آب و برق و بهداشت سال گذشته و بیانگر وجود برنامه در استان است.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد چابهار بعد از ۲۷ سال دارای مرز هوایی، زمینی و دریایی شد و حریم این منطقه از ۱۴ هزار هکتار به ۹۰ هزار هکتار افزایش یافت ادامه داد: در اردیبهشت ماه امسال، مجوز منطقه آزاد سیستان صادر شد که ۲ منطقه آزاد چابهار و سیستان دو بال پرواز برای توسعه استان خواهند شد.

موهبتی خاطرنشان کرد: ۲ منطقه ویژه اقتصادی رامشار و میرجاوه ۱۷ سال پیش برای استان مصوب شده بود اما هیچ اقدامی صورت نگرفته بود که هم‌اینک هر دو مشغول به فعالیت هستند.

وی بیان کرد: از نظر توجه به ظرفیت معادن استاپ، بهره‌برداری از یکی از بزرگترین معادن طلای کشور با سه هزار میلیارد تومان آغاز شده و بزرگترین معدن مس کشور نیز در سیستان و بلوچستان بهره‌برداری می‌شود که در بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت مردم استان اثرگذار خواهد بود.
استاندار سیستان وبلوچستان با بیان اینکه در حوزه روستاها اقدامات قابل توجهی رخ داده و ۶۰ هزار واحد مسکونی در روستاهای استان در حال ساخت است که رکورد بی نظیری خواهد بود گفت: در حوزه صنعت و معدن ۶۵ کارخانه تعطیل و نیمه کاره تکمیل و راه اندازی شد که نمونه آن کارخانه بافت بلوچ و سیمان تیس است.
وی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد از شاخص آب آشامیدنی روستایی در این ۲ سال ارتقا پیدا کرد و از ۶۲ درصد به ۷۲ درصد رسیده است اظهارداشت: شهر جدید تیس پس از۲۰ سال که از تصویب آن می گذرد اکنون دارای امکانات زیر ساختی شده و طرح اقدام ملی مسکن نیز در این شهر اجرا می شود.

موهبتی با بیان اینکه با مجموعه اقدامات به عمل آمده منطقه رامشار پس از سال‌ها با استقرار زیرساخت‌ها، رشد و توسعه پیدا کرده است ادامه داد: تشکیل خانه سمن ها و فعال شدن موسسه هاسب (همدلان آینده نگر سیستان و بلوچستان) در راستای اثرگذاری بهتر خیرین، تشکل‌های مردم نهاد و سمن‌ها و نقش‌آفرینی این گروه‌ها در بحران‌های مختلف استان از جمله بیماری کرونا بسیار اثرگذار است.

وی بیان کرد: ۳۰۰ روستای اینترنت‌دار سیستان وبلوچستان تا قبل از دولت یازدهم و دوازدهم به سه هزار روستا در حال حاضر افزایش یافته است.
استاندار سیستان وبلوچستان اظهارداشت: یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه توجه به نیروی انسانی است که در این راستا پارسال ۱۰ درصد کلاس‌های درس در آموزش و پرورش مربوط به سیستان و بلوچستان بود و ۱۹ درصد استخدامی‌های این وزارتخانه در این استان اتفاق افتاد.
وی با بیان اینکه به همت بانک‌ها و تلاش‌هایی که انجام شد و همچنین با راه‌اندازی کارخانه‌ها و مجموعه‌های تعطیل چه در حوزه معدنی و صنعتی که نمونه بارز آن در حوزه صنعتی بافت بلوچ بود اثراتی در حوزه اقتصادی رخ داد افزود: در این راستا توانستیم مجوزهایی از کشور بگیریم و موانع انسدادی که وجود داشت رفع کنیم مثلاً کشت پنبه که ممنوعیت ۵۰ ساله داشت برداشته و حدود ۴۰۰ مجوز مرغداری به استان داده شد.

موهبتی ادامه داد: در این راستا مجوزهای بسیار خوبی گرفته شد که یکی از این اقدامات تعهدات ارزی پیله‌وران بود که رفع ممنوعیت شد و اقدامات بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در حوزه پارک علم و فناوری جزو پنج استان برتر در کشور هستیم گفت: طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب بوسیله لوله به مزارع کشاورزی نیز به نتیجه رسید و سال زراعی گذشته فقط در منطقه سیستان حدود ۲۰۰ هزار تن تولید وجود داشت.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: در ۲سال گذشته بیش‌از ۲ هزار و ۱۵۰ واحد کلاس درس در استان ساخته شده که حدود ۱۰ درصد کلاس‌های آموزش و پرورش کشور بوده و این مهم بیشتر در روستاهای این استان اجرا شده است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه روستایی ۲۰۰زمین چمن روستایی و خانه ورزش ساخته شده است گفت: رکورد مدرسه‌سازی در ۲سال اخیر در استان شکسته شده و در این ۲سال یکهزار کلاس درس تحویل آموزش و پرورش شده است.
رییس شورای اداری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ۲۹ کلاس در روز تحویل آموزش و پرورش شده و در سال گذشته ۱۰ درصد مربوط به سیستان وبلوچستان بوده است اظهارداشت: در مدارس استان حدود ۱۱ هزار کلاس درس در زمینه سامانه های سرمایشی و گرمایشی استانداردسازی شدند.
وی با تبریک آغاز بکار دولت جدید خاطرنشان کرد: کارگزاران دولت و مجموعه مدیران چه در پست فعلی شان باشند یا نباشند تا روز تغییرات موظفند متناسب با سیاست‌های این دولت انجام وظیفه کنند.

استاندار سیستان وبلوچستان با بیان اینکه همه باید کار کنند تا این دولت موفق شود گفت: هر کسی در هر جایی باید به وظایف خود عمل کند و مدیران بایستی در جذب اعتبارات بسیار خوب امسال تلاش کنند اگر یک ریال از این اعتبارات برگشت داده شود ظلم در حق مردم سیستان وبلوچستان خواهد بود.

به گزارش ایرنا در پایان نشست شورای اداری ششم شهریور ۱۴۰۰ تعدادی از دستگاه‌های اجرایی استان که حائز بالاترین امتیازات در شاخص‌های متفاوت شدند معرفی و مدیران این دستگاههای با اهدای لوح از سوی استاندار مورد تجلیل قرار گرفتند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار