به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،در یکی از رویدادهای جذب سرمایه برای شرکتهای استارتآپی از یکی از سرمایهگذاران حاضر پرسیدم معمولا چه ویژگیهایی موجب میشود که روی طرح یا استارتآپی سرمایهگذاری کند؛ برخلاف تصوری که از پاسخ احتمالیاش داشتم، خیلی ساده و درعینحال هوشمندانه جواب داد: «من معمولا دنبال افرادی هستم که توانستهاند به چالشی موجود در بازار تقاضا پاسخ دهند تا اینکه الزاما فناوری جدیدی را تولید کرده باشند به این امید که بهدلیل نوآورانهبودنش در نهایت کاربردی برایش پیدا خواهد شد. به نظر من افرادی که توان حل مسأله را دارند، میتوانند عملکرد بهتری در دنیای کسبوکار داشته باشند.
زیرا مسیر توسعه کسبوکار سراسر چالش و فراز و نشیب است و کسی میتواند در آن موفق باشد که توان درک مسأله و یافتن راهکاری برای عبور از آن را داشته باشد.» توان حل مسأله و رفع چالشها از ضروریترین نیازها و شاید از مهمترین کلیدهای موفقیت برای کارآفرینان و صاحبان ایده توسعه کسبوکار بهشمار میرود. کارآفرین موفق کسی است که نهتنها بتواند چالشهای پیش روی کسبوکارش را پشت سر بگذارد بلکه از آنها بیشترین بهرهبرداری را برای توسعه کسبوکارش داشته باشد. در ادامه پنج راهکار کلیدی برای تبدیل مشکلات و چالشها به فرصت را بررسی میکنیم.
دیدگاه مثبتی برای دیدن مشکلات به چشم فرصت در خود ایجاد کنید
افرادی که مشکلات را سدی در برابر موفقیت تلقی میکنند، همیشه از زندگیشان ناراضیاند و احساس خوشحالی نمیکنند. چنین طرز فکری باعث کاهش اشتیاق و انرژی میشود و چارچوب فکری و موفقیتشان را تحت تأثیر قرار میدهد. برخلاف آنها، کارآفرینان موفق همواره به دنبال رویارویی با مشکل بعدی هستند؛ هر موفقیتی را هرچند کوچک جشن میگیرند و شکستها را به معنای واقعی فرصتی برای یادگیری میدانند. تا چند سال پیش، بسیاری از شرکتهای بزرگ خردهفروشی در دنیا با مشکل در حال رشد هزینههای کیسههای پلاستیکی و آلودگی حاصل از مصرف آنها دستوپنجه نرم میکردند.تا اینکه راهکار فروش کیسههای پارچهای قابل استفاده مجدد به مشتریان شکل گرفت و این معضل را به بازی برد - برد تبدیل کرد.به این ترتیب هزینه مکرر به درآمد مکرر و بدون ایجاد آلودگی تبدیل شد.
از کمال گرایی بپرهیزید؛ مشکلات راهحل بینقص ندارد
کمالگرایی بزرگترین آسیب برای حل سریع مشکلات است. جستوجوی یک راهحل کامل، نهفقط پیشرفت را به تأخیر میاندازد که روحیه را خراب میکند و چشم همه را به راهحلهای عملی سریع که به اندازه کافی خوب است میبندد. نتیجه آن چیز جز نارضایتی و پیشرفتنکردن در مسیر حل مشکل نخواهد بود. استیو جابز، طبق ارزیابی خود در زمان شروع کسبوکارش فردی بهشدت کمالگرا بوده است. وسواس او به جزئیات، موجب شد توسعه مکینتاش بیش از سه سال طول بکشد. با گذشت زمان، جابز موفق شد کمالگرایی خود را تعدیل کند و در بازار مصرف وسیعتر موفق عمل کند.
فرآیند ثابتی را برای ارزیابی و حل مشکلات دنبال کنید
اجازه ندهید احساسات، تلاشهای شما را کنترل کند؛ در ابتدا تلاش کنید آرام و متمرکز باشید. بهطور دقیق طی فرآیند تعریفشدهای محدوده مشکل را مشخص کنید. سپس به دنبال راهحلهای جایگزین با مشورت با اعضای تیم و متخصصان امر باشید. آنگاه یک چارچوب زمانی برای حل مسأله مشخص کنید. در نهایت، بهموقع تصمیم بگیرید و یک برنامه قابل اجرا تهیه کنید. ایلان ماسک، از موفقترین کارآفرینان این روزها، یکی از طرفداران «برهان محرک اول» در ارزیابی مشکلات است که قرنها پیش از سوی ارسطو تعریف شده بود. این روش مستلزم به چالش کشیدن همه مفروضات و بررسی ریشهای برای یافتن مشکل اصلی است.
از هوش جمعی اطرافتان کمک بگیرید
بسیاری از رهبران کسبوکارها احساس میکنند اگر برای حل مشکلی درخواست کمک کنند، ضعیف و ناتوان به نظر خواهند رسید. چنین اشتباهی نکنید! از مشاوران کسبوکار، متخصصانی که در تیم کاری خود دارید و حتی ارتباط مستقیم با مشتریان نهایت استفاده را ببرید. آنها برای اشتراکگذاری مسأله برایتان احترام قائل خواهند بود و به شما اعتماد میکنند. به این ترتیب میتوانید از زوایای مختلف درک بهتری از مسأله پیدا کنید.
ایجاد روابط با دیگران و گوشدادن موثر، کلیدهای استفاده از هوش جمعی اطرافتان است. این کار را با سرزدن به بخشهای مختلف و آشنایی با دیگر اعضای تیم خود شروع کنید. ارتباطات خارج از محیط کار معمولا با ایفای نقش فعالتر در زیستبوم صنعت و جامعه ایجاد میشود. اینترنت و شبکههای اجتماعی نیز از منابع اصلی ایجاد ارتباطات و شبکهسازی بهشمار میرود.
بهترین بخش در اتخاذ این استراتژیها این است که آنها میتوانند برخی از ناخوشایندترین فعالیتهای شما را به فعالیتهای رضایتبخش تبدیل کنند و کسبوکارتان را بهجای شکست به سوی موفقیت سوق دهند. حتی ممکن است تصمیم بگیرید بهجای پیروی از دستورالعملهای دیگران، به دنبال رویای کارآفرینی و تغییر جهان به سبک خودتان بروید. مطمئن باشید هیچ زمانی بهتر از امروز برای شروع وجود ندارد.
پذیرای چالشهای پیش روی کسبوکارتان باشید
مدیران و کارآفرینانی که مشکلات را فقط بهعنوان یک بار تلقی میکنند، سعی میکنند آنها را از سایر اعضای تیم مخفی کنند، یا آنقدر نادیدهشان بگیرند تا بحرانی به وجود بیاید. چنین رفتاری موجب میشود همه نتوانند نسبت به وضعیت، علت اصلی بهوجودآمدن مشکل و قدمهایی که میتوان برای حل آن برداشت، درک درستی داشته باشند. نتیجه آن چیزی جز از دست دادن فرصتها، درگیری احساسی و حس سرزنش نخواهد بود. برای مثال، همهگیری فعلی کرونا برای بیشتر مشاغل هم از نظر خدماترسانی به مشتریان و هم از نظر محافظت از کارکنان، ضربهای به همراه داشته است. افراد موفق در این مسیر کسانی بودند که تلاش کردند فرآیندهای جدیدی را برای هر دو مورد، ازجمله دورکاری، تحویل کالا در خانه یا تحویل در محل را برای کسبوکارشان فراهم کنند.
منبع:روزنامه جام جم
انتهای پیام/