فعال سیاسی اصولگرا گفت: اگر افراد منسوب به احزاب استخوان‌دار بتوانند از افراد پاسخگو و کادر‌های تربیت شده استفاده کنند، اقدام مثبتی است.

علیرضا خجسته پور فعال سیاسی اصولگرا و قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره لزوم حزب گرایی در کشور، گفت: موضوع مهم این است که اگر ساز و کار تقویت احزاب در کشور شکل بگیرد و ما احزاب فراگیر و قدرتمند وچهارچوب دار در کشور داشته باشیم که بتوانند کادرهای خود را ساماندهی و معرفی کرده و از طرفی هم پاسخگو باشند، اقدام درستی است که احزاب را پاسخگو می‌کند.

او ادامه داد: اتفاقی که در این چند سال در کشور ما رخ داده ابتدا این است که هنوز با وجود اینکه حدود ۱۰۰ حزب مجوز دار در کشور ما فعال هستند؛ خود این احزاب هنوز به آن بزرگی و بلوغ کامل نرسیده و هنوز قدرتمند نشده اند که بتوانند پاسخگویی را انجام دهند. نکته بعدی این است که خیلی از اتفاقات درون ائتلافات شکل می‌گیرد برای مثال در دولت قبل شاهد بودید که این‌ ائتلاف‌ها بین جریان‌‎های اصلاح طلب و اصولگرا بود.

خجسته پور اظهار کرد: برای مثال از سویی کارگزاران، مجمع روحانیت مبارز، اتحادملت و سایر احزاب باهم ادغام می‌شوند و دولتی از بین این‌ احزاب انتخاب می‌شود که هریک از اعضای این دولت متعلق به یکی از احزاب است، در این صورت بدیهی است که این افراد هرگز پاسخگو نباشند، زیرا وقتی این فرآیند به صورت ناقص رخ می‌دهد معلوم است که احزاب پاسخگو نیستند.

وی افزود: موضوع بعدی این است که برخی از رقبای سیاسی ما دست به جا خالی دادن خوبی دارند و ما مشاهده کردیم که در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم یکی از همین افرادی که در روی کار آمدن دولت نقش داشته است، جا خالی داده و خود را از این همه مشکلی که دولت در فضای سیاسی کشور ایجاد کرد، مبرا می‌کند.

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به نقش کارگزاران در مطرح شدن و انتصاب جهانگیری بیان کرد: آن‌ها در حال کنار کشیدن خود بودند تا این مسئولیت را قبول نکنند، هرچند که خود آن‌ها هم در تشکیل این دولت نقش داشتند. اما خود را از این همه مشکلی که دولت در فضای سیاسی و اقتصادی به وجود آورد، کنار می‌کشیدند تا مسئولیت قبول نکنند. 

قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین  با اشاره به رویکرد افرادی که پس از روی کار آمدن می‌گویند مستقل هستم، تصریح کرد: این یک درد در جامعه سیاسی ماست و اینکه گفته شود ما به هیچ حزبی تعلق نداریم. یعنی قرار نیست پایگاه پاسخگویی وجود داشته باشد و این موضوع به همان مواردی که بیان شد باز می‌گردد. اول به ساختار ناقص سیاسی ما در زمینه احزاب بازمی‌گردد که با عدم وجود احزاب چهارچوب مدار و قدرتمند در کشور و احزابی که بتوانند در اداره کشور نقش ایفا کنند، مواجه هستیم. 

وی ادامه داد: هنگامی که اعلام می‌کنیم مستقل هستم باید گفت که این رویکردی مثبتی است و به این معناست که تحت تاثیر پارامترهای حزبی و جریانی فرا نخواهم گرفت. اما برخی اوقات وقتی اعلام می‌کنیم که من مستقل هستم تا جریان من پاسخگو نباشد.

خجسته پور اظهار کرد: مقام معظم رهبری چندین سال پیش تعبیری درباره قبیله گرایی سیاسی داشتند؛ اگر قرار باشد که آدم‌هایی که به مسند می‌رسند بدون توجه به شاخص‌های شایسته سالاری و شاخص‌های درست سیاسی قبیله گرایی سیاسی را به تعبیر مقام معظم رهبری راه بیاندازند، تلاشی واقعا مذبوح و یک نگاه غلط است.

وی افزود: قبیله گرایی سیاسی به این مفهوم که شما بدو ن توجه به شاخصه ها افراد را صرفا با توحه به شایستگی خود فقط به این خاطر که به گعده و جریان شما وابسته هستند، منصوب کنید که این اقدام غلطی است. اما اگر افراد منسوب به احزاب استخوان‌دار  بتوانند از افراد پاسخگو و کادرهای تربیت شده استفاده کنند، اقدام مثبتی است و اگر افراد از این شیوه دوری کنند مسیر درستی را دنبال نخواهند گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار