کردستان در توسعه سامانه های نوین آبیاری رتبه دوم کشوری را به دست آورد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در اجرای طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری کردستان رتبه دوم را در بین استان‌های کشور کسب کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،محمدفرید سپری رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: استان‌های چهارمحال و بختیاری، کردستان و همدان از نظر درصد تطابق با فرآیند‌های دستورالعمل اجرای طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری بیشترین امتیاز را کسب کردند و کردستان رتبه دوم کشور را به دست آورد.

سپری اضافه کرد: امتیاز کردستان در تطابق با فرآیند‌های دستورالعمل اجرای این طرح ۹۵.۳ بوده و متوسط امتیاز کشوری در این زمینه ۷۹ بوده است.

او  اعلام کرد: ۳۲۵ طرح توسعه سامانه نوین آبیاری در سطح یک هزار و ۶۴۵ هکتار از اراضی استان امسال به اجرا درآمده و یا در حال اجرا است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه از ابتدای ۱۴۰۰ تاکنون سامانه آبیاری نوین در ۴۷۸ هکتار از اراضی کشاورزی استان تاکنون اجرایی شده است، افزود: از این میزان ۱۶۱ هکتار آبیاری بارانی، ۱۱۴ هکتار آبیاری قطره‌ای و ۲۰۳ هکتار هم آبیاری کم فشار بوده است.

سپری اظهار داشت: در حال حاضر هم در یک هزار و ۱۶۷ هکتار از اراضی کشاورزی استان شامل ۶۰۶ هکتار آبیاری بارانی، ۲۵۳ هکتار آبیاری قطره‌ای و ۳۰۸ هکتار هم آبیای کم فشار در حال اجرا است.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهر‌های مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه‌های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

کردستان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد. کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۲۵۷ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۶۰ هزار تن است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.